Het is de dag van de ongetwijfeld spannende ontknoping van
de F1 maar toch net als 2 weken geleden is de parking van “onder de Gouden Bogen” in Lelystad weer onze ontmoetingsplaats. Willem
en Bas staan al te trappellen en amper een uur later rijden we door het doolhof
van straten in Drachten, mede veroorzaakt door een afzetting. Dit lijkt
inmiddels wel een traditie in deze schaats maffe provincie.
Het is al behoorlijk druk als we de slotracekelder
binnenlopen. Naast de bekende gezichten zijn er ook minder bekende en zelfs een
enkele nieuwe aanwezig. Er zijn wel weer 22 man op afgekomen!
De iets minder dikke Leo is er ook weer bij gelukkig maar
bemoeit zich alleen met de organisatie. De computer was vervangen en daarmee
bleek ook de geluidsinstallatie te zijn verdwenen. Mede hierdoor misten we de loop van voorbijrazende auto’s en het
irritante applaus als je je rondetijd hebt verbeterd. Ieder nadeel heb ze
voordeel zullen we maar zeggen. Ter compensatie was er wel ergens “muziek” die wat weg had van een buurman die
zijn subwoofer aan het uitproberen is.
Na een kopje koffie is het aansluiten in de rij. Er wordt na
5 min. gewisseld en omdat er maar 4 banen zijn is geduld een schone zaak! Door
de lange wachtrijen worden de tracktijden van5 naar 3 naar 2 min. bijgesteld.
Het is al weer even geleden dat ik hier was dus met een vertrouwde auto rustig
opbouwen is het devies. De trouwe Ferrari 312 Pb die hier de vorige keer zo
lekker reed is de auto van dienst. Zaterdag heb ik nog een frisse motor-want
lekker doorgespoeld- en een nieuwer model motormounth ingepast en ik moet
zeggen hij rijdt super! Halverwege ruil ik nog even met de NSR 917 maar die
geeft niet dat vertrouwen en ook niet de snelheid van de 312. Ik probeer nog
even of ik het schoentje nog wat soepeler kan laten draaien omdat de marchalls
wat moeite lijken te hebben de auto weer in
het spoor te krijgen. Bas kiest ook voor het steigerende paard en wel de
Fly 512 Coda Lunga. Willem heeft nu eens geen Ford maar een Fly Lola T70 en die
is net als de overige SRA auto’s rood! Zij rijden dus de standaard klasse
terwijl ik bij de modifieds ben ingedeeld.
een bonte verzameling
Er wordt niet gekwalificeerd
dus gaat iedereen volgens een door Frank uitgekiende indeling van start.
De eerste groepen bestaan uit een aantal minder ervaren krachten waarbij het
opvalt dat er opeens heel veel van die dikke Alfa GTAmmetjes rondrijden ik tel
er 6! Er is ook weer een nieuw vader/zoon team in de vorm van de Polkermannen.
Voor de jongste deelnemer is zelfs een
kratje geregeld zodat hij over de rand van de baan kan kijken. Het gaat in deze
groep niet zo snel maar bij iedere volgende groep zie je de tijden omlaag gaan
en het aantal gereden ronden toenemen. Frank kent zijn Classiekers!
Bas Willem en ik zijn met John Jense in de voorlaatste
groep terechtgekomen. De Lola tussen de Ferrari’s waarbij die van John
eigenlijk de gewone versie is van die van Bas. Bovendien is hij kanariegeel om
misverstanden te voorkomen. Ik verpest telkens mijn start bij het ook hier
gehanteerde valse start systeem. Je start vlak voor een hele scherpe bocht en
de monitor staat links van je . Eerst gaan de lichtjes op rood, dan 1 voor 1 op
iets groenigs en dan is het wachten op het achterste lampje dat moet dan helder
groen worden….Kortom ik loop altijd achter de feiten aan maar na de eerste
bocht blijkt Bas zich al op mijn baan te hebben begeven. Gelukkig kan ik door en even later ben ik weer bij de
andere heren. De Ferrari loopt als een raket
met name in de tussensprintjes is hij super, wat een grip! Overmoed ligt dan wel op de loer.
Aangemoedigd door de steeds beter wordende rondetijden loop ik behoorlijk weg
van de anderen. Ik maak alleen te veel foutjes mede omdat het verschil tussen
goed en daar iets overheen meteen wordt afgestraft. Geen serieuze klappers maar
vaak even te dwars op de baan om weer door te kunnen. Anderen hebben daar ook
wel last van hoor ik om me heen. In de middelste banen ben ik inmiddels op 11.7
terechtgekomen! Ik herinner me van de vorige CC hier iets van 12.5 dus de
techniek heeft zij werk gedaan. Na ons komen de echte grote jongens zoals
Marco, Sebastiaan ,Rob en Eddy Laamers. 2x een Chapparal en een 917 plus een
Opel! Welke auto hoort in dit rijtje
niet thuis!? De Opel kwam er idd. niet aan te pas en Rob maakte ook nogal veel
slordige foutjes vergelijkbaar met wat ik deed. Niet ernstig maar het schiet
niet op. Sebastiaan kon daar niet op wachten en duikt meteen onder de 12. Langzaam
bouwt hij dit af richting de 11 blank. Opvallend is dat Marco de grootste
moeite heeft onder de 12 te komen. Zelfs Eddy is vaak de iets snellere maar de
ervaring van Marco sleept hem er toch doorheen.
Als alle resultaten op het gigantische whiteboard zijn
bijgeschreven blijk ik zelfs 3e te zijn! 6 ronden achter Sebas en 3
achter Marco. Eddy zit niet zo ver achter me en die kent de baan hier ook goed
dus het wordt spannend aan het eind van de middag!
een lege baan
Na een korte pauze volgt deel 2 .Het is als bekent een best
of 2 evenement dus als je denkt dat dit het was kon je gewoon stoppen. Iedereen
was dus aan de start en de Alfa brigade beet het spits af. Langzamerhand komen
de snellere auto’s zich ermee bemoeien. Er zijn nogal wat klassen dus je weet
vaak niet wie tegen wie rijdt. Bas, John en Willem rijden in de standaard
klasse tegen Roland met een Touring. Dit is de inmiddels welbekende gouden Scalextric
Lamborgini, z’n favoriete merk auto. In
vergelijking met de eerste keer dat ik hem er mee zag rijden heeft het apparaat
het veel beter naar z’n zin op de baan. Dat blijkt in deze race ook
weer. De op alles foeterede Bas kan hem gewoon niet bijhouden evenals de andere
een stuk rustigere heren. Het is ongelooflijk hoeveel ronden hij uit deze auto
perst :75.71 precies 6 meer dan in de eerste! De laatste groep dat is even
wennen voor mij! De auto heeft het in zich om snel te zijn maar hoe verhoud het
zich met de anderen!? De start is weer
niet best maar ik ben veel sneller door bocht 1 heen dan ik dacht! De
tussensprintjes zijn formidabel, net als de grip. In bocht 3 zit ik al tussen
Eddy en Marco in en in bocht 4 is het raak ik tik Marco eraf! Het is duidelijk
dat mijn auto op sommige delen van de baan sneller is dan die van de andere 2 maar
het blijft ontzettend oppassen in de grensgebieden. Sebastiaan is intussen al
ver weg en rijdt z’n eigen race. De achtervolgers doen dat ook wel maar dan op
gepaste achterstand. Door een valse start verlies ik een ronde en mede daardoor
haal ik het aantal van de eerste race niet. Eddy verbetert zich wel (76) net
als Sebastiaan die als enige boven de 80 uitkomt.
Sebastiaan is dus de winnaar,
Eddy 2e en Marco 3e
totaal en bij de modifieds. De
standaard klasse is voor John Jense voor Bas en Willem. De touring klasse als
gezegd voor Roland ( die algemeen zelfs 4e zou zijn) 2e
is Hans Licher en 3e Rob van Altena. Het concours délegance is voor
herintreder Bas Polkerman die volgens de
jury het gezicht van zijn Fleischmannetje van een zodanig levensechte roze
verf had voorzien dat hij niet op Lewis Hamilton leek. Dat de auto geheel
opgetuigd was naar het voorbeeld van de auto van AJ Foyt zoals
die in 1965 Riverside onveilig maakte stond helaas niet in het jury
rapport.
de Concours winnaar
de weer wat gekalmeerde Bas
Na afloop was er nog even een discussie over de wielen van
Sebastiaan en ik meen ook Marco. Ze
hebben van de Scaleauto-wielen het foam zodanig afgedraaid dat er in het midden
alleen nog een ruggetje van is overgebleven. Hier gaat dan gewoon de hand-out CC
band overheen! Vooral bij Sebastiaan
resulteerde dat in een gigantisch griplevel.
de bandenoplossing van Sebastiaan...
Het was al met al weer een geslaagde dag voor de meesten en in het donker
vertrokken we weer naar huis. Daar dringt tot ons door dat Vettel met 3 punten voorsprong zijn titel heeft weten te prolongeren.
Goed gedetailleerd verslag JW! Gr,JBG
BeantwoordenVerwijderenWauw dit doe ik je niet na.
BeantwoordenVerwijderenMaar hoe zo "Laatste race voor Bas?"