SRA

SRA

maandag 21 januari 2013

Porsche 907 van SRC




de Porsche 907 LH, met de voor die tijd kenmerkende lange staart
 

Ondanks de crisis wordt de Slotracewereld regelmatig opgeschrikt door een nieuw merk.
Na BlackArrow met zijn schitterende Aston Martin is het nu SRC die uitpakt.
Het is spaans en er zijn mensen van Fly bij betrokken las ik.
Er komt een Ford Capri serie en de Porsche 907 in de Langheck en de Kurzheck uitvoering.
In die tijd ontwikkelde Porsche een ongekend aantal types achter maar ook door elkaar.
De 906 werd opgevolgd door de 910. De 907 was daar weer een doorontwikkeling van en veel beter. Je kunt de 907 kh. het gemakkelijkst van de 910 onderscheiden door zijn veel grotere voorruit. Met een 2 l. 6 cylinder (uit de 901) en een complexe 2.2 l. 8 cylinder motor met 270 pk. Daarna kwam de 908, 3l /8cyl en om de honger naar vermogen te stillen werdt de 917 met 4,5 l /12 cyl en later zelfs met een 5 liter blok!
907
Dit type zijn m.i. wel interessant omdat die er gek genoeg nog niet zijn als slotracer! Dat is tamelijk uitzonderlijk omdat de doublures je letterlijk om de oren vliegen.
De 907, debuut op le Mans 1967, was de eerste Porsche racer waar de rijder rechts zat.
Ook debuteerden hier de geventileerde schijfremmen. Ondanks de, zeker vergeleken met de concurrentie, kleine motor was de auto een behoorlijk succes. Bij het debuut 5e op Le Mans achter de veel grotere Ferrari's en Ford's.
De 3 dubbele overwinning in 1968 bij de 24 uursrace van Daytona was indrukwekkend. Bij de  12 u. van Sebring werd een 1-2 gehaald en op LeMans werd de auto 2e.
Het mooiste resultaat kwam echter op naam van de Kurzheck in de Targa Florio.Vic Elfort reed daar een nooit vertoonde inhaalrace en won.
Het gebrek aan motorvermogen speelde de auto steeds meer parten. De motor, zeer complex gebouwd vroeg om vervanging door een simpler en krachtiger exemplaar.
Medio 68 werd de auto dan ook langzamerhand vervangen door de 908.
Ter vergelijking: De 8 pitter van de 908 werd in 25 manuren in elkaar geschroefd waar ze er 225 nodig hadden voor die uit de 907! De 3 liter leverde ook nog eens 80 pk meer dus tel uit je winst.
Langheck:
In het echt waren de Langhecks lastig te rijden, ze zwabberden letterlijk alle kanten op. Deze heeft dan ook al 2 vertikale staartvinnen om dat euvel iets te verhelpen. Zo'n langere staart leverde wel een flink wat hogere topsnelheid op. Een 907 met de 2.2.liter motor haalde ruim 300 km/h op le Mans. De stabiliteitsproblemen bij dit soort auto's- de hier snel achteraan ontwikkelde 908 en 917-verdween trouwens pas definitief toen John Weyer er weer gewoon een kortere iets oplopende staart op zette.We zitten dan inmiddels al bij de 917!
SRC
De auto's zien er op de foto's prima uit. Aan details geen gebrek.Zo heeft de Targa auto van Koch-Dechent een 3 tonige hoorn onder de neus hangen...! Nu maar hopen dat het ook een beetje rijdt. De korte lijkt me dan wel wat efficienter.
De eerste auto's staan inmiddels in de winkel en kosten iets meer dan  € 50,=

Zuffenhausen

3 opmerkingen:

  1. Nee dat lukt me niet, die lange is geen optie op jou baan....als ik hem dan al binnen heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. de ford P68 rijdt heeeeel goed op mijn baan. Ook lang maar voor/achter as liggen niet zo ver uit elkaar in vergelijking met Porsche 917. Mocht/mag helaas niet meedoen van keurmeester Marc B

    BeantwoordenVerwijderen