SRA

SRA

woensdag 20 februari 2013

Classiccup Speedtrack voor Kevin


Zondagochtend om 8 u stond Herman voor de deur. Samen gingen we naar Speedtrack dat al weer een poosje in IJsselmuiden is gehuisvest. Als we een uurtje later binnenwandelen zijn de eersten al aanwezig. Na de koffie en de welkomscake gaan we de baan verkennen. Voor Herman is dit het debuut buiten de vertrouwde SRA baan. De koffer is leeggehaald en alleen de 3 NSR Porsches en de nodige onderdelen en gereedschappen zitten er nog in. Zijn auto’s zien er altijd tip top uit en ondanks dat ze erg basic zijn getuned – standaard motor,wielen, sleperschoen etc.- lopen ze erg goed, zeker op de thuisbaan. Ik heb dan ook een prima referentiekader als het om de Porsches gaat. Na wat onwennig rond te hebben gereden besluit hij uiteindelijk de groene David Piper te rijden. Omdat Jos die ook heeft en er schade aan het fietsenrek achterop ontstond zet hij de kap van de rode, ook al een David Piper, er op.

SRA maakt zich gereed..
Mijn gele 917…van David Piper, zij het met Gijs van Lennep aan het stuur,is dan wel een overkill van deze rijder. Mijn auto heeft een paar x last van een merkwaardig vermogenverlies, dat zich echter,zonder tussenkomst van de staat, weer hersteld. De beproefde 312Pb doet het best goed maar na een proefritje met de P68 op aandringen van Bas besluit ik die te rijden. De power van dit apparaat is geweldig maar de grens is ook vrij abrupt bereikt. Bas gaat zelf voor de 908 en Willem pakt de vertrouwde GT40, beide van Fly, beide in de standaard klasse. Herman en ik zijn met de NSR’s veroordeeld tot de klasse modified.

altijd leuk om te zien wat er zoal in de koffers zit....

De 19 andere rijders kiezen toch ook merendeels voor de modifieds terwijl de toerwagens, soms wat overdadig aanwezig toch een minderheid innemen.

Topfavoriet is Kevin Vonk mede ook omdat de van Altena’s en Marco ontbreken.


De keuring is inmiddels begonnen en de auto’s belanden ,met hun nieuwe Siliconen bandjes in het Parc Ferme.

De kwalificatie begint direct hierna en laat al grote verschillen in tempo zien.

Herman mag als eerst van SRA laten zien wat hij kan en komt tot een lage 12.3.

Bas en Willem zijn iets sneller en zitten elkaar op de hielen. De P68 kan nog iets sneller zodat de snelste 3 SRA mannen gebroederlijk naast elkaar aan de start komen staan.

Kevin pakt als verwacht de pole gevolgd door mede Eindhovenaar Stefan beide met de NSR MK1V.


In de 1e groep zijn de tourwagens te vinden samen met wat debuterende CC-ers. Het beeld is mede daardoor wat rommelig. De wat hoge BMW2002 van Frank valt het meeste op.

een mooie massacrash ,beter kun je het niet doen in de binnenbaan!
Hierna is het het buiten-de-deur debuut van Herman. Het blijkt toch lastiger dan gedacht zo op een vreemde baan. Ook het verschil tussen de banen onderling is groter dan bij ons. Dit zorgde ervoor dat hij nogal wat foutjes maakte en dat kost tijd. Hij eindigde als laatste in deze groep. In de 3e groep zaten de ander 3 SRA ers zoals gezegd. Zelf kreeg ik eerst baan 5 en 6 voor de kiezen. Hierdoor stond ik al een enorm eind achter op de heren met hun standaard spulletjes.

De 2 NSR 917’s van de andere heren bleven ook buiten bereik maar de snelste man bleek Ronnie Fokkema met de NSR Ford GT40 te zijn!

Tenslotte kwamen Kevin en Stefan in actie tegen de thuisrijders waaronder Simon met een Renault Alpine in ralley uitmonstering die als snelste standaardauto had gekwalificeerd!

De beide NSR Fords gingen er als de brandweer vandoor Simon kwam duidelijk iets te kort en Roel hield de eer van de thuisrijders hoog met de NSR 917. Het groene exemplaar van Jos reed niet zoals ik dat van hem gewend ben op “zijn” baan. Ook de Slot it Alfa van z’n pa was niet in helemaal in vorm.

Bas is uiteindelijk zelfs 3e! Willem 9e zelf ben ik 11e (in rondje verschil) en Herman is 19e.


Race 2:

Door de uitslag van race 1 is de volgorde door elkaar gehusseld .

Herman is gedegradeerd tot de eerste groep terwijl Bas is gepromoveerd tot de elitegroep!

Herman met de rode auto druk in gevecht...
Willem en ik volgen de gouden middenweg.
Herman heeft geleerd van de eerste race en met wat aanpassingen aan de regelaar loopt hij steeds verder uit op de anderen. De voorsprong is aanzienlijk, mooi gedaan.
In de groep hierna zit oa. John Jensse. Als zijn fraaie gele Lola voor de 3e keer in de verkeerde baan wordt teruggezet – met alle gevolgen van dien- trekt hij resoluut de stekker eruit. Dit is het enige lastige onderwerp van de CC, de marchalls. Doordat er zoveel rijders met verschillende achtergronden meedoen worden hier de meeste fouten gemaakt.

Zelf ben ik meer gespannen als marchall dan als rijder omdat je toch de race cq. het materiaal van je collega kan ruineren. Uiteraard is een vreemde baan ook altijd weer lastiger dan je eventuele thuisbaan.

Als Willem en ik mogen aantreden treffen we Gert en Dennis met de 917 en Joop met de Slot it Alfa en Simon met de verrassends Renault. Laatst genoemden gaan er als een haas vandoor. Zelf ben ik hekkensluiter mede ook door de start in baan 5 gevolgd door 6 wat overleven betekend. Op de snellere banen maak ik gelukkig weer veel goed en in de allerlaatste meters pak ik Dennis nog..met 1 baanstukje! Wij zitten net in de 103 ronden terwijl Willem en Gert dik in de 102 ronden zitten. Dat is echt super close! Helaas ben ik in de totaalstand zelfs niet eens 1 plaats opgeschoven, want hoewel ik het idee had dat het veel beter ging bleek ik iets meer dan een half rondje te zijn verbeterd.

Dennis'wat is nou 1 baanstukje!
Als Marchall in de supergroep kun je de wedstrijd aardig volgen. Deze talentjes hebben zowel snelheid als betrouwbaarheid in optima forma gecombineerd. Het is natuurlijk knap wat Kevin laat zien. Maar dat Bas daar met de mindere 908 zo weinig voor onder doet is m.i.helemaal knap. Zijn doel is Simon voor zien te komen. Ik kan hem slechts op 1 foutje betrappen! Jos heeft het lek boven en pakt de 2e plek van Stefan over. Roel (de enige senior-rijder in de groep) raakt wat achterop. Dat Ronnie dit aardig kan bijhouden is ook al een prestatie van formaat, als je weet dat hij nog maar 1 jaar slottert.


Frank heeft snel alle gegevens in de mixer gegooid en tovert er weer een gezellige prijs uitreiking uit. Met prijzen voor beste Rookie, Concours’d elegance en natuurlijk de eerste 3 in elke klasse gaat iedereen met een tevreden gevoel naar huis.

Bas wint de standaard klasse voor Simon terwijl Willem toch mooi 3e wordt.

Hij is mij ook nog net voorgebleven door zijn resultaat in de 1e.


Het is dan al 17.30.

Speedtrack en Frank bedankt en graag tot een volgende keer.
Willem toch weer mooi in de prijzen.
Bas reed super, verdiend 1e in de standaardklasse
Kevin met de medaille!
Zuffenhausen

5 opmerkingen:

  1. Weer een mooi uitgebreid verslag J.W.
    Een kleinigheidje John reed met de witte Lola.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja je hebt gelijk! Hij heeft een gele gekocht....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja je hebt gelijk! Hij heeft een gele gekocht....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. John heeft geen gele gekocht, ik heb mijn 2de gele gekocht. 1ste is sidewinder, 2de is inliner.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Weer gelijk, je ziet ik ben vooral op de auto's gefixeerd! Ik ben wel benieuwd naar de inliner prestaties, evt met een lange motor....succes ermee.

    BeantwoordenVerwijderen