|
de 3 musketiers bij de koffiestop |
Vorige week vroeg Erroll op de club of er iemand zin had mee te gaan
naar de 6 uursrace op Spa Francorchamps.
|
Spa-Francorchamps! |
|
Porsche cup |
Uiteindelijk bleek René naast Erroll en mijzelf ook mee te willen.
Om 9 u trof ik ze al vol ongeduld aan op de parkeerplaats bij de Witte bergen. Een
net tijdstip voor slotracers! 3uur later stonden we op de parkeerplaats die
zich vlak bij de bekende “la Source“ hairpin bleek te bevinden. Het was
eigenlijk opvallend rustig en gemoedelijk. Je kon overal bij op en aan als je
daar zin in had. We liepen even later een heel terrein op dat bleek afgehuurd
voor merchandising. Officiële fabrieksstands met gewone petjes en shirtjes
verkopers door elkaar heen. Gek genoeg was er geen kop koffie te koop, wel
frites uiteraard.
|
eindeloos veel jasjes,petjes,badges, sleutelhangers enz... |
|
say no more... |
Op een nabij gelegen terrein stonden de enorme bandentrucks
broederlijk naast elkaar met een grote Porsche stand erbij. Via een wat
ingewikkeld stelsel van trappetjes (We zijn tenslotte in België) kwamen we bij
de tunnel naar de paddock. Hier stonden de trucks van de teams en de
hospitallity units van de teams. Die varieerden in grootte van een flinke
camper tot een redelijke supermarkt (Audi). Ook bleek je hier je bovenmodale
sportwagen te mogen stallen. Gewone auto’s heb ik daar n.l. niet gezien.
|
tikkie over-de-top! |
Richting het enorme 3
verdiepingen hoge pitgebouw lopend kwam je steeds meer in het racegebeuren
terecht. Je kon tussen de pits en de teamtrucks door waar o.a. de banden in een
soort verwarmde tentjes gaar gestoomd werden voor de race.
|
no 25 reed z'n neus en achterklep eraf! |
Groepjes monteurs en
een enkele coureur, je kon ze zo tegenkomen. Helaas hield hier de bevoegdheid
van onze tickets op. Dan maar naar boven. Op ieder level had je een mooi
uitzicht over de omgeving. Vooral richting Eau Rouge en de hoger gelen delen
van de baan. Boven was een enorm promenadedeck met zicht aan 2 kanten slechts
onderbroken door een groot restaurant. Dit had wel als nadeel dat je overal de
weee etenslucht in de neusgaten had. Intussen was de Porsche GT cup race al
gereden en dat leek me een saaie optocht voor wat ik er van meekreeg. Als we
tegen 14.00 u boven zijn zien we de auto’s al op de grid staan. We staan op de
hoogte van de LMP-2 auto’s met de Lmp-1
wat meer naar rechts en de GT’s links.10min.
voor de start is er wat meer beweging, de baan wordt wat leger ,de wielen komen
onder de auto’s en daarna worden de motoren gestart.
|
de grid van boven af gezien |
Die LMP-2’s maken een
behoorlijke herrie. Als de helpers weg zijn rijdt het hele spulletje langzaam
weg voor de formatieronde. Je ziet ze hoog aankomen rollen in de verte met hun
glinsterende lichtjes om vervolgens weer
compleet te verdwijnen. Dan komt de safetycar de hoek omrollen en daar komt het
hele veld aan. Nog even de lastige S voor start-finish , safetycar weg en daar
gaan ze!
|
daar komen ze aan voor de rollende start! |
|
de Audi No 1 op volle snelheid |
De JoestAudi no.2 pakt meteen de kop gevolgd door Toyota no. 7, de 2013 auto.
Audi no3, de beoogde Le Mans uitvoering van de R-18 is opvallend traag weg en
laat de kop behoorlijk lopen. Deze auto is van het nieuwste type die als “Langheck”
wordt aangeduid. De auto heeft minder downforce en gaat wat anders met de
banden om. De Toyota no.8 is er nog 1 van vorig jaar maar kan de kop aardig
bijbenen.
|
de Audi in Langheck uitvoering! |
|
Audi no 2 in de pitstraat |
Je ziet de LMP-1 meteen weglopen bij de LMP-2 die op hun beurt weer
bij de GT’s vandaan trekken. Na 5(!) Ronden is de eenzame Ferrari no.54 (ongeveer
de gemiddelde leeftijd van de heren schat ik) al aan de beurt op gelapt te
worden! Bij doorkomst blijken de Audi’s trouwens de stilste auto’s te zijn. Ze
hebben een beetje een intimiderend sissend geluid. De Rebellions maken ronduit
heel veel herrie net als hun collega’s met Nissan en Honda motoren. De prijs
voor het lawaaiigste deelnemer gaat naar de Corvette. Wat een zwaar gebulder
produceert dit geval! De Aston Martins laten zich ook niet onbetuigd maar daar
lijkt meer iemand met een pneumatische hamer in de weer. Eigenlijk is ook hier
de snelste auto de stilste en wel de Ferrari 458 Italia!
|
Bikkelharde gevechten in de GT'S hier Kobayashi met Senna .
Laatst genoemde wist deze volgorde om te draaien. |
LMP-1: Hier wordt de Toyota langzaam maar zeker terug
gedrongen door de Audi’s. Audi nr. 1
weet zich ook naar die positie op te
werken ondanks een lekke band. Ik denk
dat hun rijders net wat meer durf hebben in het soms drukke verkeer. Denk eens
aan le Mans een paar jaar terug toen Benoit Treluyer wat mij betreft zijn naam
vestigde met zijn indrukwekkende –geslaagde-inhaalactie. Audi no 3 bleek toch
best door te kunnen rijden en sloot netjes aan. Alle 3 finishten ze in de zelfde
ronde. De nieuwste Toyota kreeg problemen en dus werd het 2012 exemplaar 4e
op maar 1 ronde. Daarna volgende de Rebellions die elkaar weinig toegaven.
|
bandenstapel bij Eau Rouge |
LMP-2: Deze klasse was nog spannender . Maar liefst 3 verschillende
Chassisbouwers die - gebruikmakend van Nissan motoren- 6 uur lang
met elkaar in de clinch lagen. De overwegend
zwarte Zytec, Morgan en Oreca’s deden het het best.
De enige gele vlag en safetycar periode kwam door een schuiver van een van de
Oreca’s. Op 11 ronden van het Audi geweld kwam de Oreca 49 van Pecom racing binnen
op slechts 12.5. sec. gevolgd door de no 24 Morgan Nissan van OAK Racing.de no.38
Zytec Z11SN Nissan van JOTA zat daar nog geen 16 sec. achter.
|
Eau Rouge van onderaf gezien |
|
Dit zie je als je boven bent!
De Toyota in dit geval... |
Intussen hebben we het rennerskwartier verlaten en zijn de beklimming naar Eau Rouge begonnen. De GT jongens zijn opgedeeld in PRO(fessionals ) en AM(ateurs)
en bij deze laatsten zijn de auto's meer dan 1 jaar oud. Ze reden ook meestal in die volgorde hun rondjes. De
snelste mannen waren de Aston Martins van o.a. Senna en de Ferrari’s van o.a
Fisichella / Bruni en Kobayashi. Maar de nieuwe Porsche 991 RSR50 was amper
langzamer. Er stonden maar liefst 7 auto’s van 3 verschillende merken binnen 1
sec op de grid. De Aston Martins reden bij de start op kop maar Fisichella
dacht daar anders over. Dat deze man iets met Spa heeft bewees hij 4 jaar
geleden wel. In deF1 Force India werd
hij er 2e in de race van zijn leven denk ik. Hij haalde de A.M.’s
langzaam maar zeker binnen en toen ook teamgenoot Kobayashi zich bij hem
aansloot leek alles volgens plan te verlopen. Maar in zijn haast reed hij niets
te veel in de weg bij de snelle mannen en daarvoor kreeg hij een stop-en-go penalty. Ondanks dat wist hij zijn
teamgenoot weer binnen te hengelen en ook Senna moest er weer aan geloven.
Uiteindelijk was het gat maar iets van 9 seconden met de 2e Ferrari
daar weer 0,9 sec. achter. De snelste Porsche was bijna net zo snel maar raakte
achterop toen de pitstop zeer ongunstig
uitpakte bij de safetycar periode. De snelste 3 verloren slechts 8 ronden op de Lmp-2 leiders.
De snelste amateur reed ook met een Ferrari maar 2 rondjes minder dan
Fisichella en zat vlak achter de minst snelle pro-Aston Martin. Een uurtje voor de finish zijn we weer op het platform bij de pits. Sommige auto's wisselen 10 min. voor het eind nog even banden!
|
de winnaar onder een wat vreemde hoek (sorry) |
Met wat vuurwerk na de finish reden de 3 Audi’s de pitstraat
in, onder het podium. Wij konden dit nog net vanuit een lastige hoek zien. Het werd
ook wat schemeriger en kouder. Na het Duitse volkslied en de Champagne liepen we ,onder
de wegstervende klanken van allerlei andere volksliederen voor de winnaars in de lagere
klassen, naar de auto. In een korte optocht bereikten we de autobaan waar het
gas er meteen op kon. Het was een lange maar geslaagde dag die me ruim 270 foto’s
en wat zonnebrand lekken opleverden. Ik wil Erroll en Rene bedanken voor deze
mooie gebeurtenis.
Zuffenhausen
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenJa, dat was een superdag zaterdag, mooi weer (helemaal niet des Spa's), mooie race, en een geweldig circuit. Ik was er voor de eerste keer (samen met mijn zoon Sjoerd), en we hebben genoten van de meest mooie uitzichten op het circuit. Uiteraard beginnend bij Eau Rouge, maar daarna het hele circuit rond gelopen (toch een kleine 8 km), brede verharde voetpaden (3 meter breed). Hier gaan we vaker naar toe, een aanrader !
BeantwoordenVerwijderenRoel
Hi Roel, jammer dat we elkaar gemist hebben!maar idd een prachtige dag!
BeantwoordenVerwijderen