SRA

SRA

maandag 20 januari 2014

1e Clubrace 2014 voor Bas!


Een winterstop hebben we bepaald niet gehad dus we kunnen weer gelijk voluit met de Group C-32 auto’s. Er is een kleine scheiding ontstaan door de constante ontwikkeling van het op zich prima Slot-it consept. De nieuwste modellen blijken toch sneller dan de oudjes. Vooral de Toyota doet het best.
Aan de andere kant kun je de oudjes weer upgraden met nieuwe onderdelen en is daar ook nog wel winst te halen. En tenslotte is er nog het fenomeen rijder, daar zit vaak ook nog wel wat verschil in. Het gaat er eigenlijk om dat je 1 bent met de auto en bij voorkeur natuurlijk lekker snel. Tijdens de keuring blijken de auto’s aardig gelijk te zijn. Er zijn wel wat uitschieters in magneetkracht en die van Erroll loopt 3 km harder dan wie dan ook, voor wat het waard is.
De kwalificatie, verrassende pole voor Randy!
Paul is de eerste en met de nieuwe glimmende  Sideways bandjes is het even afwachten hoe de auto reageert. De 9.3. is niet echt hoopvol. De volgende rijders zijn eigenlijk allemaal sneller. Opmerkelijk snel en gemakkelijk gaan de Toyota’s van Randy en Fred, beide in de 8.5 evenals  Bas, met de “oude” Jaguar. Ik ben de enige in de 8.6, Willem zit daar net weer boven. We hebben weer het ingenieuze inschuifsysteem en dus is er in elke groep een bonus te verdienen in de vorm van bij winst gelijk weer een race rijden!
1e groep;
Paul, Arie en Herman bijten het spits af. Herman met de snellere nieuwe Gulf Porsche maakt het zichzelf moeilijk doordat de auto nogal eens rechtdoor wil. Soms moet hij nog alle zeilen bijzetten om Paul en Arie weer bij te halen. Hij is meestal 0,3 tot 0,5 sec. sneller per ronde. Uiteindelijk pakt hij toch 4 ronden op Arie die Paul nipt verslaat.
2e groep;
Herman dus met Erroll, Willem en mijzelf. Het ging meteen heel lekker met de nieuwe banden! Erroll op 2 hield me erg goed bij maar ik zag dat de rondetijden heel goed waren, 8.7 aan de lopende band en dat beloofd wat! In alle banen haalde ik 27 ronden en dus zat ik op ruim 108 ronden totaal! Het ging helaas niet helemaal foutloos. Zo schoot er bij Erroll een draadje los (v.d.auto) verloor ik een schroef. De rembalans moest ook een paar x worden bijgesteld. Herman kwam op 106 en Erroll en Willem vlak bij elkaar op ruim 104.
3e groep;
Nu mocht ik blijven staan en stond de verrassende polesitter Randy erbij  met de usual suspects Bas en Fred. Mijn banden zijn ingerubt en dat lijkt een klein voordeel. In ieder geval lopen de Toyota’s lang niet zo snel weg als de kwalificatietijden doen vermoeden! Bas is in 2 de gelijke van Fred(3) en zitten al in de 28 ronden. Randy heeft het wat verklooid en komt maar tot 25 (4).  De race is soms wat rommelig door wat uitvliegers en al dan niet terecht geclaimde cq. gehonoreerde trackcalls. Zo hoor ik een angstig “Track, Track!” en zie een Toyota (Randy) voor me over het rechte stuk glijden. Ik sta al stil als ik opeens de andere 2 auto’s nog voluit achter elkaar aan zie stuiven! Maar weer het gas erop maar het kost me wel een halve ronde! Als ik daarna ook nog eens een keer totaal de controle kwijt ben aan het einde rechte eind (grote klap) is het helemaal lastig geworden. Ik merk ook dat de rondetijden niet meer van het niveau van de vorige race zijn. Het schommelt bovendien nogal. De banden verliezen na een aantal ronden een soort  huidje en in die fase lopen de tijden wat op. Ik doe mijn best zo strak mogelijk door te rijden. Dat doet Bas, geïnspireerd door de aanwezigheid van zijn vriendin ook. Ik zit de hele race bij Fred in de buurt maar krijg hem niet meer te pakken. Ook het aantal ronden van de vorige haal ik niet  meer. Bas is terecht winnaar met ruim 109 ronden en Fred en ik volgen met 107. Randy moet zelfs Herman, Erroll en Willem voor zich dulden! Er is nog wel wat werk aan de Toyota om hem ook een hele race snel te krijgen! Dat kan ook gezegd worden over de Porsche van Herman.
Het kampioenschap begint dus weer met de 2 topfavorieten aan de leiding. Ik had me daartussen kunnen dringen als ik dus de 2e race had laten lopen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten