3 Funerals and a 8 uursrace!
Vrijdag kreeg ik een mailtje van Roy of ik zondag wat
te doen heb...de Carrera club Nederland heeft een race gepland, de 8 uren van Beusichem
en daarbij lijkt de opkomst aan de magere kant. Na bestuur overleg is besloten
om toch “vreemden” toe te laten! Dat is nogal wat. Carrera is in slotraceland een merk met een aparte schare liefhebbers. Dat is al meteen ontstaan doordat ze als enige een andere stroomafname gebruiken dan de overige merken. Je kon dus nooit met je Carrera vriendjes racen! Tegenwoordig hebben ze ook het gangbare systeem, maar er zit nog steeds een schakelaartje onder de auto om hem in de gewenste rijrichting te kunnen zetten! De slepers zijn erg groot en dubbel uitgevoerd. De Carrera auto is en was de degelijkheid zelfe. Tegenwoordig vallen de auto's op door hun fraaie kappen. Helaas zijn de onderstellen nog steeds te lomp en m.i. onnodig ingewikkeld gemaakt. Zelfs aan de motoren zitten vaak nog 3 extra weerstanden gesoldeerd. Carrera begeeft zich op maar liefst 3 slotrace-schaal gebieden, 1:43, 1:32 en 1:24! Liefhebbers hebben het over Go, Universal, Exclusiv, Evolution en natuurlijk is digitaal ook hier het toverwoord. Ik verwacht eigenlijk ook weinig bekende gezichten van andere slotrace evenementen.
Nico -slot race garage gooi- stond zondag om even voor 9u voor de deur om met naar het bekende Betuwse uitvaartcentrum te rijden. De
auto’s regelaars, alles is aanwezig, de koffer blijft thuis.
zo heet het hier dus... |
Als we de stemmige ruimte binnenlopen staat de baan al
en zijn Roy, Kevin en Otto al aanwezig. Deze laatste in stemmig zwart pak want
de zaken gaan gewoon door! Er zijn maar liefst 3 uitvaartbezoeken gepland! De
auto’s van dienst zijn 1: 24 Aston Martin’s uiteraard van Carrera. De
maagdelijke witte auto’s zijn allemaal voorzien van een dikke streep over de
lengte in een kleur corresponderend met die van de baan. Elke baan heeft
tijdens dit evenement zijn vaste auto.
vanaf de andere kant gezien |
De baan zelf is niet meer te vergelijken met die van de
vorige keer dat ik hier was. Het is een permanent circuit geworden totaal
omgeven met scenery. Pitstraat, tribunes, helikopter, overal lijkt aan gedacht.
De baan zelf is aardig overzichtelijk en de basis zit er snel in. Dat is maar
goed ook want is is bijna geen tijd ingeruimd voor trainen. Het is even wennen
aan de simpele "Old school” keramische Parma regelaars. Geen rem en andere gadgets!
de 4 matadoren nog in onberispelijke staat |
De 4 auto’s uiterlijk zo gelijk blijken in de praktijk
nogal aardig verschillende karaktertjes te hebben! De standaard motor is door
een snellere vervangen en ook de sleper schoen is aangepast. Er zit een metalen
valarm constructie ingebouwd van Frankenslot met een fatsoenlijke schoen. De keiharde
stijve omlaag gebogen slepers geven me niet veel vertrouwen vooraf. Ik meen dat
er 18 volt op de baan staat. De rode auto moet je echt over de baan trappen,
goede wegligging en rem. De groene is veel sneller, gemakkelijker rijdend, remt
wel iets minder. De blauwe is echt snel! Helaas komt hij met deze remmen nooit
door de APK. Ook aan de voorkant onbetrouwbaar. De gele is ook vrij traag, maar
wel sneller dan rood. Heeft in het begin last van zijn kont. Mede door de
gekozen afstelling van de sleperschoen/ onderkant voorband schieten alle auto’s
nogal snel rechtdoor. Opvallend is dat sommige auto’s veel tandwiel gekrijs
produceren waar dat bij andere bijna weg is. De achterwielen zijn van aluminium
en de banden van Ortman rubber.
de teams worden geformeerd |
De 4 teams worden bepaald onder de koffie. Er zijn 2
teams van 2 en 2 van 3 rijders. Elke race bestaat uit 4 stints van 30 minuten.
In deze 30 min wisselen de rijders. Dus de 3 mans teams geven de knijper om de
10 minuten door, de anderen blijven 5 min. langer staan. De overige mannen
marchallen. En Otto moet soms even aan het werk.
wedstrijdleider Otto strak in het pak |
1e race; Kevin, Nico en ik hebben ons "Gooi”
genoemd. Laatstgenoemde mag beginnen, met de trage rode bak. D gewoonte is hier
om bij elke uitschieter de stroom eraf te gooien. 1x rolde mijn auto uit tot op
de plakbandstrip. Als de baan weer op spanning staat staat mijn auto muurvast
aan de baan gekleefd. Door er gewoon in te blijven en stug door te trappen
loopt blauw toch maar ongeveer 1 rondje uit. Dat voelt best goed. Kevin is wat
onstuimiger en bezorgd de Marchals meer werk. Nico brengt de rust weer wat
terug. Uiteindelijk leveren we 12 rondjes in. Dat moet beter..en idd na een
half u. hebben we 9 rondjes meer gereden
en zijn we 2e. De volgende blijven we redelijk in het spoor maar
trappen de mannen van Roy er opeens 202 ronden uit! De 4e gaat ook aardig maar de anderen zijn ongeveer
even snel. We zijn na race 1-3e. Hifi en R+R staan maar 1 ronde van
elkaar. Lotus is hekkensluiter.
Lotus
|
180
|
180
|
184
|
190
|
734
|
Hifi
|
197
|
198
|
192
|
194
|
781
|
R+R
|
193
|
189
|
202
|
196
|
780
|
Gooi
|
185
|
194
|
190
|
194
|
763
|
race 1
altijd weer lastig te pakken te krijgen |
Na de boterhammen gaan we verder. Eigenlijk veranderd
er aan het beeld maar weinig. Kevin is nu onze startrijder en Bart van Wees
rijdt mee met het team van Roy. R+R en de HiFi mannen blijven het elkaar moeilijk maken,
terwijl wij in een soort niemandsland rondrijden. Als wij de snelle blauwe
mogen rijden merk na de overname van Kevin meteen ik dat hij niet goed is. Door
een aantal stevige klappers maken de slepers onregelmatig contact, daar was ik
al bang voor. Helaas moeten we het er maar mee zien te redden.
doorkijkje |
Nico merkt het
ook, de auto haalt de 9 sec niet eens meer! Als ik weer met de rode rijdt is
het goed te merken dat dit spoor 1 volt extra heeft gekregen. De auto is
beslist soepeler en sneller geworden. Dat neemt niet weg dat blauw en groen op
het rechte stuk gehakt van hem maken. Het is wel vervelend dat vooral meneer
blauw tot wel 4x toe mijn auto torpedeert! Groen doet dat ook nog 1x en zoiets
verwacht je niet als je met geleende auto’s rijdt! Al met al valt deze race
best tegen.
Lotus
|
184
|
190
|
179
|
184
|
737
|
Hifi
|
190
|
195
|
194
|
199
|
778
|
R+R
|
199
|
196
|
196
|
199
|
790
|
Gooi
|
190
|
193
|
195
|
182
|
760
|
race2
de start, met ook hier weer de valse variant.. |
Het is inmiddels als aardig laat geworden maar er is een
vette hap onderweg!
dat gaat er wel in na een middag racen |
Als we ons door de frites, kroketten, frikandellen enz.
hebben heen gebuffeld staan we al snel weer met de knijper in de vettige hand.
close racing |
Weer hebben
we geen antwoord op nummer 1 en 2. Meestal liggen we 3e met een
enkele uitschieter naar een 2e plek in een stint. Met name de groene
auto is nu onze favoriet. Blauw gaat ook weer als de brandweer en daarmee doen
we ook goede zaken.
o.a. Nico in actie namens "Gooi" |
Het scheelt soms ook wel wie er naast je staan. Bij
sommigen gaat de stroom er wel heel vaak af. Door het gas er vervolgens vol op
te houden is het de volgende bocht vaak meteen weer raak! Je komt zo niet in een ritme. De auto’s zijn
inmiddels flink toegetakeld. Blauw miste als eerste een hele bumper. De
achterste is compleet in 2 stukken gereden! Bij rood schoof Nico de voorvleugel
keurig in de berm. Her en der ging er nog een koplamp torpedo teloor en dit
vermengd met het Ortman-bandenstof maakte het endurence beeld wel compleet!
inkijkje in de blauwe auto |
Verder moet gezegd worden dat de auto’s het mechanisch perfect bleven doen. 1x
was er een probleem met groen dat even verholpen moest worden.
Inmiddels is wel duidelijk dat Roy’s R+R team gewonnen
heeft. De rondes worden op een kladje bijgehouden en door Nico bij elkaar
opgeteld. Aan decimalen of baanstukken doen ze hier niet, geen flauwekulletjes!
de tussenstand, bij race 3 gewoon een ander pennetje voor het verschil |
Na de bekendmaking van de einduitslag die je eeuwige roem verschaft wordt snel
de baan afgedekt. De beeldschermpjes worden ingeklapt en de staalkabels komen
langzaam omlaag. De baan wordt in de hoek gerold en de kabels aan de verdekt
opgestelde trekogen vastgemaakt. Hierna verdwijnt de baan langzaam richting de
balklaag!
de baan gaat naar de hoek |
De multifunctionele verrijdbare onderstellen gaan in de hoek,
stempels eronder en de bekende stemmige limo’s kunnen er weer onder staan! We
schudden een ieder snel de hand en bedanken Otto vooral voor het mogelijk maken
van dit evenement. De einduitslag komt vast nog wel op de Carrera site te
staan. Bedankt Carrera-mannen!
en daar hangt hij weer! |
Leuk verslag!
BeantwoordenVerwijderenDank je! Het was een speciale happening...
BeantwoordenVerwijderen