SRA

SRA

donderdag 28 april 2016

388: Group5.NL 2e race bij SRA het hele verhaal


klaar voorrr...

De 2e race voor "vernieuwde" de Gr5.NL van dit jaar is bij ons in Almere. We zijn al weken druk met de auto’s aangejaagd door...Fred! Ondanks het gemis van race 1 is hij al een tijd bezig de dikke M1 Schneller te maken. Arie’s identieke auto is daarbij een mooi richtpunt. Mijn in Witmarsum debuterende Porsche 935 krijg ik maar niet snel. Ik loop al gauw tegen een halve sec. per ronde achterstand aan. Randy en Willem doen ook af en toe een duit in het zakje met Lancia en Capri. 2 weken terug ben ik “om” en  tik een whitekit M1 op de kop. De auto kent een zeer bewogen jeugd, zeker  nadat ik hem op de FB groep  “Slotcarbuilder” heb laten zien. Ondanks dat ik weinig tijd heb is de auto al vrij vlot op snelheid. Het regelement laat ook heel weinig toe , dus laat ik het meeste maar onberoerd. De tijden van Fred en Arie lijken intussen  wat opgelopen te zijn en ik kom na 1 vrijdagavond prutsen wel al in de buurt, d.w.z. ik zit in de 8.8 en dat lijkt me veel  te traag voor een dergelijke auto. Met een normale Classic of Gr-C  kom je op het zelfde rubber gemakkelijk in de 8.4, 8.5! Vrijdag voor de race is er de mogelijkheid te trainen. die wordt alleen door Rob van Altena, direct door vanuit Italië, het EK slotracen, benut. Ook bij zijn 2 BMW’s zit de gang er niet bepaald in. De 9 sec. grens blijft lang buiten bereik. Intussen probeer ik van alles uit zonder ook maar de minste snelheid verbetering. Dan moet hij maar betrouwbaar worden lijkt me....met nieuwe F22 komen Fred en Rob nu wel tot 8.7 en soms iets daaronder.

Zondag even voor 7u. de straat uit om om 7.15 bij de club te zijn.  Als ik om 7.10 aankom zie ik de Seat van Paul al staan. Snel alle boodschappen koffers e.d. naar binnen gebracht en alles klaarmaken voor de lange dag. Ik ontdek meteen dat de SD kaart niet in de camera zit. 1 Appje naar Randy is genoeg om een kwartier later al de eerste foto te kunnen schieten! Intussen brand en werkt alles en loopt de koffie lekker door. 19 man komen vrij kort achter elkaar binnen. Op het laatste moment is daar ook nog Sebas, met zijn gebruikelijke bakje losse onderdelen waar nog even een BMW uit moet worden samengesteld. Zelfs de motor zit er los bij. Je vraagt je af, hoe krijgt hij het altijd weer  voor elkaar! Omdat de keuring toch iets uitloopt heeft hij mazzel achteraan te mogen sluiten.

Deze  dag worden 3 races gereden en de finale voor de beste 4 rijders van 2 van de 3 races! Een kwalificatie is er helaas niet.

De keuring wordt door Paul en Randy gedaan. Er mag eigenlijk niets met deze auto’s dus dat is lekker overzichtelijk. Ik meen alleen dat de misschien wel mooiste auto van het veld , de Gold Leaf Ford Capri van Patirck een verkeerde achterassteun heeft geplaatst waardoor de auto wat te hoog staat. Hij mag door en wie weet, bij de Red Bull F1 werk deze opstelling ook prima! De topsnelheden liggen erg dicht bij elkaar en ook andere meetresultaten komen goed overeen. Alleen de grondspeling , minimaal 1 mm, loopt van 1,2 tot 2.3 dus daar is nog wel wat te winnen voor menig rijder. Het zal niemand verbazen dat mijn “Panzer” de zwaarste auto van allemaal is.

Race 1. Paul en Randy hebben de deelnemers gewikt en gewogen en een indeling gemaakt .In de eerste groep  zijn de tijden met de F22 bandjes schrikbarend traag! ondanks de v. Altena’s , Guus en Eddy! Als ik in de 2e groep mag beginnen  met  Richard, Rob en winNaar van race 1 Brian. Ik  heb eigenlijk geen idee hoe de vlag erbij hangt. Meteen na de start- op 2- spuit “Panzie” er vandoor, hoog gewicht of niet , weg is ie. Nog even komt er wat concurrentie langszij maar in de 2e ronde kan ik me met mezelf bezig houden. Tot mijn verbazing zit ik zo in de 8.8 en zelfs een enkele  8.7! De wagen geeft geen krimp en alle 4 sporen worden foutloos genomen. Ik merk alleen een paar x een probleem met de baan op baan 2, de auto valt gewoon stil bij vol gas geven!? De binnenbanen zijn verder prima, de buitenbanen toch wat trager. De mannen hierna , w.o. John, bijten hun tanden stuk op mijn moyenne, zelfs Fred kan het niet bijsloffen. Alle aandacht richt zich in de laatste rit opeens op Willem! Waar is die mee bezig? De Ford (what else?) waar 2 jaar niet naar om is gekeken is onwaarschijnlijk snel. Hij peert er meteen met een 8.6 van tussen en zijn 28 ronden op baan 3 zijn ongeevenaard! Helaas gaat de Ford 3x van de baan en daardoor komt hij toch nipt op plaats 2, een prima resultaat van de SRA mannen!

Race 2 is omgekeerd aan dit resultaat, dus ik heb een lange pauze! Deze wordt geheel ingevuld met fotograferen, tosti’s maken en  bakken, koffie zetten, thee opzoeken e.d. Intussen werkt het veld zijn races af. De een an laatste pikken we er even uit. Sebastiaan en Rob tegen Eddy en onze eigen Arie! Rob laat zien de vrijdagavond goed besteed te hebben  met 27 ronden op 3. De 24 van zoonlief steekt daar wat magertjes bij af. Op 2 pakt Sebastiaan er wel 1 terug en op baan 1 lijkt hij de snelheid weer helemaal terug te hebben: 27 ronden!  Het gat is bijna helemaal ingelopen en in de laatste stint is Rob toch nipt wat sneller en komen ze beiden in de 104 ronden uit. Arie en Eddy zitten nog onder de 100. Dus voor ik het weet sta ik weer met de knijpert in de hand. John als enige niet SRA man tussen Fred, Willem en ik dus. Hoewel Fred de laatste tijd sterk rijdt is de BMW op 1 nu niet in staat de andere 3 auto’s bij te benen. Dat is vooral sneu voor Stephan die Fred weer eens wilde zien vlammen. Teleurgesteld sloop hij het pand weer uit.  In de volgende stint zitten we allemaal op 26 ronden dat herhalen beide Fords daarna nog 2x. Fred en ik laten hier en daar wat liggen, meestal als gevolg van wat oponthoud cq. foutjes. Willem wint deze race met 105,58 ronden, bijna een halve ronde voorsprong op John. Ik kom daar weer 1 rondje achter en zit precies tussen Rob en Sebas in.

Race 3

De vorige races hebben het veld goed gerangschikt en dat levert close racing op. We beginnen met het Witmarsunmse onderonsje tussen Fred en Patrick dat door Fred wordt gewonnen. Roel en Michel zijn wel wat sneller maar zitten ook maar een halve ronde van elkaar. Iets sneller is de volgende groep. Uiteindelijk wint Guus voor Rob C. en Hans. Er zit steeds een ronde tussen. Richard zit daar wat verder achter. Dan komen we in de 100+ regionen met Brian, Arie,Eddy en Frank. Het is echt heel close wat de mannen laten zien. De 3 BMW’s zijn uiteindelijk net  iets te snel voor de mooie blauw witte Porsche 935..Weer iets sneller mogen Fred, Roland, Robvan A. en Arjan worden ingeschat. Weer 4 BMW’s. Die van Fred heeft duidelijk de snelheid niet(meer) Rob gaat onopvallend maar snel genoeg  aan de leiding en loopt langzaam uit tot bijna 2 ronden op Fred.Roland volgt op slechts een halve ronde bijna 1 ronde voor de toch snelle Arjan die vooral nog wat baan kennis mist. Tenslotte John, Sebstiaan, Willem en ik. 2 BMW’s tegen 2 Capri’s . De tijden van de SRA mannen liepen langzaam op de vorige races en de jonkies werden  juist wat sneller. Ik reken op een” schrap resultaat “ voor deze race. De moyenne van de eerste 2 races zijn voor Willem en mij eigenlijk al goed genoeg voor de finale! Voor de anderen trouwens ook denk ik. We gaan het zien. Al gauw kijk ik tegen een achterstand aan. Sebastiaan is erg snel en loopt op 2 meteen al  1 ronde weg  bij de rest. Ook Willem en John zijn iets sneller, maar door zelf foutloos te blijven rijden en de rondetijden scherp in de gaten te houden verlies is toch erg weinig op ze! Er zijn wel wat carambolages die ook aan Willem en mij niet voorbijgaan. Zelf raak ik Brian die me buitenom passeert einde 1e rechte stuk. De Capri gaat meteen rechtdoor. In de derde stint moet John de auto repareren en dat kost hem deze race. Sebastiaan wint afgetekend voor  Willem die mij 22 baanstukken te snel af is.

De Finale!

Weer dezelfde matadoren. Sebastiaan is wederom de snelste maar John is op baan 1 ook op 27 ronden gekomen! Willem heeft het op zijn fav. baan 4 wat laten zitten helaas. John en Sebastiaan trekken de lijn door en pakken weer een ronde op de SRA mannen. Vooral voor Willem op 2 is 25 wat magertjes. Ik moet wel opmerken dat de auto eigenlijk niet meer vooruit te schoppen is. Je bent al blij als je in de buurt van de 9 zit. Op 2 laat Sebastiaan zien dat er met zijn tempo weinig mis is, 27 laps! Op 3 zit ik daar 1 onder en loop ik wat in/uit op de Fords. Sebastiaan weet op 1 te consolideren met 26 ronden. John is op 2 -90 baanstukken verder gekomen terwijl wij van de SRA  vlak bij elkaar rond de 25,5 ronden weten af te leggen. Ik kegel Willem wel van het podium. Sebastiaan wint ruim voor John en snoept net het beste raceresultaat voor mijn neus weg. Hij reed bijzonder constant en kende amper verval! Voor mij een derde plek, na race 1 wellicht teleurstellend, maar alles in aanmerking genomen toch een veel beter resultaat dan waar ik vooraf  op hoopte en bovendien 1race gewonnen. Willem reed ook een dijk van een race waarbij hij ook 1 race overwinning  voor zijn rekening neemt!

Na de race hebben Randy en Paul alles snel op weten te tellen en kunnen de prijzen worden uitgereikt. Hans wint met zijn veelkleurige “Art” BMW M1 de concours ‘d Elegance voor de schitterend glad en strak gespoten en-nog-maa -net droge  BMW van Eddy. Sebastiaan, John en ik verdelen de andere bekers. Snel wordt er ingepakt en verlaat een ieder tevreden het pand. Het is weer een geslaagd evenement geworden waarbij - op een enkele familietwist na -geen onvertogen woord viel. De auto’s vielen weer niet op vanwege hun snelheid. Dit ondanks de op papier wel aanwezige ingredienten. Ook de “F22-jes “ van Slot it geven maar heel kort goed grip en vallen dan terug tot een vrij bedenkelijk niveau. Een verval van soms een halve sec. is wel veel. Ook zijn er veel marbles op de baan die de rondetijden ook geen goed doen.

geen Concours'd Elegance, dan maar 3e worden in de race....


 
 
 

3 opmerkingen:

  1. Leuke start JW, smaakt naar meer, ik ben benieuwd naar het vervolg....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Roel, leuk dat je er weer bij was! Nu moet ik nog ff wachten op de foto's....

    BeantwoordenVerwijderen