SRA

SRA

donderdag 14 februari 2019

450: Eerste gemengde Group5 race verrassend gewonnen door JW

new kid in town


De 2e race van 2019 is die van de Group5. Voorheen kenden we die auto alleen als de BMW 3 serie van Sideways. Daaraan zijn alle andere Racer- Sideways Gr5 producten toegevoegd om een wat gevarieerder startveld te krijgen. Omdat veel van onze mannen landelijk ook al deelnamen aan deze klasse heeft bijna iedereen wel meerdere auto’s in de koffer waaruit gekozen kan worden. Eigenlijk zijn Paul en Eddy de enige 2  die slechts over het kleine geblokte karretje kunnen  beschikken. De meesten hebben merkentrouw getoond en zijn naar de M1 Pantzer gegaan. Deze is veel lager en lijkt langer.  De Scholtens zijn uiteraard op de Ford Capri overgestapt. dit is voor mij het ultieme Group5 voorbeeld. Ik sta steeds weer te kijken hoe een low-rider dit eigenlijk is.

how low can you go!

 
 

BMW in stijlvolle JPS beplakking

Helaas komt hij bij de start niet omhoog! Tussen dit Teutoonse geweld heb ik me sinds een week begeven met...een Ferrari 512bb! De door Pinifarina hertekenede auto had eigenlijk niets meer met de nogal hoekige straatversie te maken!  Het is een enorm bakbeest geworden dat vergeleken met de M1 een overdosis aan details bezit! Heeft de Pantzer een geheel gesloten motorkap, de 512 heeft de platte 12 pitter als een soort sneeuwwitje opgebaard liggen onder een gigantische glasplaat! Ook qua koplampen is het een ongelijke strijd. Dit maakt de kap wel zwaarder maar op de keuring bleek hij exact 22 gram te  wegen, het minimum. Afgelopen week de auto geheel aangepast volgens de min of meer overgenomen landelijke regels. Dus vooras afgesteld, voorwielen, banden, assen, vulringen vervangen met als doel een stabielere voorkant te verkrijgen. Ook de dikke stugge slepers gaan er aan. De asdrager wordt vervangen door het bijgeleverde 0 offset exemplaar. Ook de achteras moet er aan geloven en wordt er 1 van Slot-it. Herr dr. Dremel komt nog even langs om een stukje uit de achterspatborden te halen, ook weer geheel volgens de landelijke regels. Het motortje een beetje verlijmd, wat schroeven losser gezet  en het ging meteen prima. Er zit wat ballast in de motor mounth maar gek genoeg voorin hoefde helemaal niets! De auto is erg stabiel en is in de links rechts combinaties in staat er een vloeiende lijn van te maken dit in tegensteling tot mijn BMW en ook de wel erg korte Porsche 935. Ik kom op BRM bandjes al de eerste avond op 8.7! De BMW blijft op 9.1.steken de gele Porsche...9,5. Dennis heeft de M1 uit de mottenballen gehaald en daar bleek een lager te lubberen waardoor de auto nogal rommelig reed. De achterbrug uit de 320 bracht uitkomst en de auto is erg stil zoals we van de man uit Amersfoort gewend zijn. Kees heeft zelfs 2 nieuwe chassis voor zijn auto’s aangeschaft. De Lancia valt af vanwege de smalle voorkant en de massieve kont. De M1 voldoet beter.

De keuring, weer in handen van Paul maar dit jaar zeer actief gesteund door Bas. Dit duo ziet werkelijk alles! Zo was Dennis creatief met lood geweest. Een horizontaal stuk gewicht dat aan een verticale pilon hing. Het gewicht zit weliswaar horizontaal, maar zit aan een verticaal stuk vast. En er staat “Lood mag alleen aan een horizontaal carrosserie deel worden bevestigd.”  Het laatste woord was toch weer aan Dennis: ”maar het is geen lood” De boodschap van de TC was echter duidelijk en in deze ludieke sfeer werd de auto snel legaal gemaakt!
As allways: Paul dubbel gefocust

Kwalificatie: Herman is er niet bij vanwege zijn knie, Nanno was met Porsches aan het stoeien in  een besneeuwd Finland en Gerrit is er wel, maar doet lekker niet mee! De 9
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
nog een keer Willem met de platte Ford
 
 
 
 
 
 
overgebleven helden hebben er zin an het beloofd een spektakel te worden tussen de Capri’s en de M1’S. Misschien kon de massieve 12 pitter zich er nog tussen wurmen, wie weet. Het is Dennis die al snel een 8.6 laat noteren! Mijn lage 8,7 is na wat gepruts aan de slepers, ook niet verkeerd  Maar Fred pakt toch de pole met de fraaie JPS (is er dan niets meer heilig?)M1. Dennis 2e met net zo’n auto en dan Bas en Eddy met lage 8.7’s . Er heeft niemand in de 8.8. gereden en Kees is best -of -the -rest met zijn lage 8.9. Bij Arie werd een band gewisseld omdat hij wel heel raar hobbelde. De band die er af kwam bleek van een heel ander soort zacht rubber te zijn.

 

Fred
8,612
Dennis
8,687
Bas
8,705
Eddy
8,713
Jan Willem
8,735
Kees
8,904
Arie
8,906
Willem
8,956
Paul
8,970
 
 

gezonde spanning vlak voor de race

 

race 1: 3 auto’s met Arie, Paul en ...Willem! Of het een tactische kwalificatie was van laatstgenoemde ik weet het niet. In ieder geval  was hij niet te houden op de verse rubbertjes op zijn baan 4! De raceduur , moet ik er even bij vermelden, is opgekrikt van 4 naar 5 minuten per stint. Er komt bij Willem dus een wat ongebruikelijke 34 achter de naam te staan!De andere zitten daar steeds 1 achter.

Willem pakt meteen de leiding!

 
Op baan 2 gaat de platte Capri onverdroten door en er volgt een 33. Weer met steeds een gat van 1 ronde met de rest. Paul wel steeds in het voordeel  ten opzichte van Arie. Deze herpakt zich op baan 4! Willem (1) kan dit niet helemaal pareren mede door wat onderstuur gevalletjes bij de Ford. Voor de laatste rit in deze heat heeft Paul een marge van 1 ronde op Arie. Willem lijkt me uit beeld . Op baan 3 vergroot hij de voorsprong alleen maar. Arie op 2 laat zien dat hij de BMW nu ook aardig doorheeft en komt maar 1 rondje minder ver. Paul heeft het op 4 wat lastig en de kleine dreier heeft zo zijn onderstuur en kantel momentjes.  Er blijft echter een flinterdunne marge over tov. Arie.



Race 2 met de dikke V12 onderaan



 
 
 
race 2: Hier zien we Eddy, Kees, Arie die het nog eens mag laten zien en ik zelf. We hebben een prima start maar ik ben verbaasd over de tussensprintjes van de Ferrari. In no time lig ik voorop gevolgd door Kees. Het gaat zo snel dat ik me nog niet helemaal comfortabel voel met de auto. Meestal knal je er dan meteen af maar dat blijft uit. Ik zet er wel wat meer rem op. 34!, gelijk aan Willem in de vorige! ik heb het zelfde rijmschema als Willem, 4-2-1-3 dus dat is mooi te vergelijken. De concurrentie  is ook erg rap want ik kom amper iemand tegen op de baan! Maar als ik Eddy "opjaag"gaat hij opeens van het gas en ik knal er langs, we raken elkaar zelfs, maar het is toch erg netjes! Eddy en Arie hebben er 33, Kees na wat foutjes 32. Hierna op de snelle baan 2, weer helemaal foutloos, weer 34 ronden, wel wat meer 1 met de auto geworden. De anderen zitten ook niet stil en hebben allen een 33! Zeker voor Kees op 1 een perfect resultaat!. Arie mag nu op 2 en met de ervaring uit de vorige race erbij weet hij deze stint zelfs te winnen! Mijn rit op 1 was in orde maar er was wel 1 foutje en de tijden waren niet dendert. Pas de laatste 3 ronden wist ik opeens te verbeteren en kwam de eerste 8 op de borden. Ik bleek nog harder de bocht voor de pits in te kunnen rammen dan gedacht! Ik reed steeds met Eddy op terwijl Kees op  3 niet echt happy was. Ik zat nog steeds in het spoor van Willem die een belachelijke 34.51 had in zijn laatste rit! Weer gaat het gelijk op met Eddy. Arie en Kees hebben ook zo hun gevecht op de baan. maar eigenlijk is het gevecht tussen Arie en Eddy het echte gevecht. Maar baan 1 helpt niet echt als Eddy op 2 zit en Arie moet zijn plekje laten aan Eddy, maar het verschil is verrassend klein! Tenslotte blijk ik tot mijn verbazing Willem van de troon te hebben grestoten!



de snelste mannen, Dennis neemt al een beetje afstand...!



 
 
race 3: Fred Bas en Dennis , alle 3 in staat mijn koppositie af te pakken! Maar dan moeten ze wel verstandig gaan rijden! Dat doet Dennis die ook al het zelfde schema heeft als Willem en ik. Bas gaat rap achter Fred  op 1 aan maar waar de BMW als een huis ligt klapt de Capri de de carrousel rechtdoor en daar zit Fred die geen kant op kan!  Het is Marchall technisch al niet de handigste plek om er af te gaan en met 2 auto’s duurt het nog wat langer. Intussen laat Dennis zien dat zijn auto bijna moeiteloos over de baan gaat. En snel! Als Fred , ook erg snel trouwens, weer een keer op de Capri stuit op de zelfde plek is hij gezien. Zijn humeur wordt er niet beter op, Fred heeft altijd maar 1 doel en dat was al in de kwalificatie te zien. Nummer 1 worden! Altijd weer mooi om te zien hoe hij zich overgeeft. Dennis heeft dat van buiten gezien iets minder maar gaat gewoon stug door. Ook hij komt in de 34 terecht, 1 meer dan onze pechvogel en wat er met de Capri aan de hand is..? Hierna mag Bas op 1 en is het gat met Fred op 3 wat groter. Dennis zit daar tussen in. Of de auto van Bas nu perfect is of niet..op baan 1 gaat hij meestal helemaal los. Ook nu weer , hij krijgt het voor elkaar 34 bij te mogen schrijven! Evenveel trouwens als Fred , Dennis volgt met 1 minder. Op baan  3 is Bas ook opeens weer prima onderweg zo lijkt het, Dennis en Fred hebben op de buitenbanen wat meer moeite en verliezen 1 ronde. Als ik even snel reken moeten Dennis die op kop ligt en Fred daar vlak achter een dikke 34er draaien om mij te kunnen onttronen.  Bij Bas (4)treedt het onderstuur weer op als de auto in het off camber knikje ,recht voor de rijders, opeens oversteekt  moet Arie in actie komen om de Capri in de juiste baan te krijgen. Op zich lukte dat wel alleen steunde met zijn hand  hij op de baan precies voor de “rustig “ zijn rondjes draaiende Dennis! Door deze klap verliest hij zomaar een halve ronde! Fred werd ook nog eens opgehouden door de Capri in de Carrousel en in zijn ongeduld ramde hij deze en ook zich zelf van de baan waardoor het inzetten nog langer duurde. Mede hierdoor komen de heren  niet aan de 34 hoewel ze beslist wel snel zijn. Opvallend is dat de BMW van Dennis veel rustiger over de baan gaat dan de beide andere auto’s maar toch de snellere is van de BMW ’s!

Al die tijd dacht ik dat Dennis had gewonnen en ik 2e of zo, maar tot mijn verbazing sta ik nog steeds op kop!  Willem is 2e en Dennis is 3! Alle 3 uit een andere heat, alle 3 op 4 begonnen! En ook nog met verschillende auto’s. Na afloop is Fred nog steed behoorlijk pissig en is Bas benieuwd waarom de auto zo raar deed. Er blijkt heel veel speling op de schoen te zitten. Het buisje lijkt wel gebroken of gescheurd. Dat zou wel het eea. verklaren. Uiteraard ben ik wel blij met de overwinning. 1 van onze toprijders toont meteen zijn belangstelling voor de 512!  De stand in het verse kampioenschap is meteen al weer aardig door elkaar gehusseld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten