SRA

SRA

dinsdag 29 januari 2019

449; GroupC trapt af voor 2019, Dominante zege Bas!



Groep C-32 aftrap seizoen 2019!


2019 is voor ons slotracers wel heel vervelend begonnen.

Het trieste nieuws dat Brain en Ton ons kort na elkaar zijn ontvallen hakte er behoorlijk in. We hebben ze op de eerstvolgende clubavond herdacht met een minuut stilte.

Maar het leven gaat door zoals dat heet en dus staat vanavond toch weer de eerste clubrace van 2019 op het programma. Dit is die van de GroupC-32. Deze klasse behoeft geen introductie meer.

Nieuw voor dit jaar zijn de wat aangescherpte regelementen. Met name de kleine maas  in het reglement betreffende de gebruikte  motor mounth en de daarbij al dan niet horende wielmaat. Het gaat om micrometers maar goed als je gelijkheid nastreeft moet het ook gelijk zijn! De nieuwere auto’s hebben allemaal een offset motormounth  en daarbij iets grotere wielen ter compensatie. Je kon dus deze verlaagde motor opstelling gebruiken met de  oude kleinere wielen en  zo een lagere auto maken! Het voordeel is dan een lager zwaartepunt en meer magneetkracht. Iedereen was wat drukker dan normaal leek het wel. Ook de wedstrijd start zou om 20.30 plaatsvinden maar met 12 auto’s de nodige geschilletjes e.d. bleek dat onhaalbaar. Zelf had ik nog net de grotere achterwielen kunnen monteren. Arie en Kees hadden ook wel de juiste diameter maar bleken wat dikkere exemplaren te hebben.  Bij Arie leek het wel of de lichtgrijze motormounth zo uit de Nissan 380 kwam en die heeft m.i. nog meer offset. Anyway er was discussie genoeg.
Nanno met de Leytonhouse Porsche

Als we dan gaan kwalificeren blijkt er weinig aan de hand. Bas heeft weer eens de Toyota gepakt. Willem heeft er even op verzoek- naar gekeken en Bas heeft zelf keurig de door de keurmeester aangewezen punten aangepakt. Dat varieerde van een losliggende vooras tot een te kort motordraadje. Het resultaat was een poleposition. Opvallend genoeg stonden er nu nog 2 Toyota ’s voorin  met toch nog op plek 2 de Porsche van Fred voor Dennis en Eddy. Herman , die onlangs nog zo snel was, was nergens te vinden . Paul daar en tegen deed het prima met de Sauber , 5e vlak achter Eddy! Alles onder de 8.7. Ik was de enige in de 8.7 en daarna verassend Gerrit als eerste in de 8.8  bij zijn debuut ook al met de Toyota!
de eerste groep

de low-drag-Jag pakt de Sauber in
Race 1: Willem. Nanno, Kees en Herman. Willem laat zien dat de kwalificatie niet het juiste beeld geeft van de ware snelheid. Al snel is de low-drag-Jag  uit beeld van de achtervolgers. 27 ronden op baan 1 is erg snel! Nanno op 2 weet als enige in de buurt te blijven. Op 3 gaat Willem op de zelfde voet door en de voorsprong loopt alleen maar op! Nanno en Herman zitten daar dan 1 ronde achter. Kees heeft zo te zien eerder nadeel dan voordeel van de bredere wielen.
Misschien helpen de wat overstekende flexibele zijwangen wel mee aan het prettige weggedrag van de GroupC  auto’s?! Stint 3 is er voor Willem in 4 weer niets aan de hand. Kees op 3 geeft hier nog het beste antwoord. Nanno doet op 1 goede zaken in de strijd met Herman die op 2 een ronde laat liggen. Tenslotte mag Willem het afmaken op de snelle baan 2. En dat doet hij ook. Ditmaal is het Herman op 3 die aardig bijblijft. Kees en Nanno op de buitenbanen leveren bijna 2 rondje s in. Willem is met zijn 108 het mikpunt voor de volgende groep!
de collega van de pers is nog ff bezig!

Race 2: Paul, Gerrit, Arie en ikzelf. Ik ben snel weg  omdat ik er in de eerste buiten bocht niet wil worden uitgetikt en dat lukt ook. Bij de eerste doorkomst lig ik aan de leiding maar de anderen, met name Paul is lastig af te schudden. En dan net als je denkt dat het goed gaat is er weer dat aflopende bochtje vlak voor je neus waar het andermaal fout gaat.
zo zie je goed hoeveel fantasie er in de GrC bodies zit
 Het ziet er ongelukkig uit maar voor je het weet lig je 4e! Als dat zo nog een paar keer gebeurd is de achterstand al bijna 1.5 ronden op Paul die op 1 nergens last van lijkt te hebben. Gerrit en Arie heb ik bovendien nog in de buurt. Op baan 2 loopt het wel beter en de tijden zijn beslist goed. Maar ik moet te veel forceren voor het mooie. Bovendien zie ik dat als ik een 8.7 rijdt Paul dat ook meteen doet. Dus hij controleert me. Gerrit heeft het op 1 wat lastiger en Arie doet op 4 wat ie moet doen en blijft zo ook aardig meedoen. Bij de derde stint laat Paul zien dat hij echt wil winnen. Zijn tempo is mij te machtig op 1 en een foutje te veel gooit me nog verder terug. Arie doet het aardig op 2 terwijl Gerrit geen voordeel weet te  pakken op baan 3. Hij kan nog wel steeds in de  100 terecht komen maar dan moet hij op 4 iets beter gaan. Met Paul op 2 en ik in de andere binnenbaan gaan we de strijd aan. De 2 ronden die Paul voor ligt zijn onneembaar. Weer kopieert hij mijn tijden en is in het laatst zelfs wat sneller, dat schiet natuurlijk niet op, 108,52 tegen 106.68 Arie doet het goed op 1 en finisht op ruim 104 ronden. Paul snoept de eerste plek nu af van Willem! Arie is Herman voorbij en Gerrit is toegetreden tot de club-van-honderd!

Toyota dominatie in beeld
Race 3, de snelle mannen uit de kwalificatie, de 3 Toyota ‘s  van Bas, Dennis, Eddy tegen die ene Porsche van Fred.
concentatie heeft vele gezichten!
De Japanners lijken prima samen te werken want Fred komt te kort. Hij heeft het zelfde als ik in baan 4 maar weet er wel 1 rondje meer uit te slepen. Dat is er 1 minder dan de Toyota ‘s. Die van Bas is ongelooflijk rap. Zijn 8.3-tjes zijn ongeĆ«venaard en op 1 rijdt hij gewoon 28 ronden! Op baan 3 is het het zelfde verhaal en hier knalt hij er 29 uit! Bij de anderen lijken de tijden al weer iets op te lopen maar daar heeft Bas geen last van. Hij loopt gewoon 2 a 3 ronden weg! Nu gaat Bas het op 4 proberen. Hier weer het zelfde beeld. Hoewel   de anderen normale of zelfs goede GrC tijden draaien  staat er op Bas geen maat. 28 ronden in baan 4, weer minstens 1 rondje verder weg van de rest. We durven wel een voorspelling te doen naar het vervolg. Bas mag op baan 2 waar hij zich ook op kwalificeerde. Eddy deed het op 1 beslist goed maar de 27,97 is niet genoeg om Bas te verontrusten. Met zijn 28.40 weet hij ruim 113 ronden uit de Toyota te persen! Ik denk dat dat een GrC record is. Fred en Dennis geven elkaar weinig toe maar het is Fred die aan het langste end trekt . Fred zit hiermee nog net voor Paul, Dennis er achter.
kun je mijn auto ook even doen Willem! (Foto Dennis)

Na afloop was er natuurlijk de bewondering voor de overmacht van Bas en de aanbiedingen voor Willem om ook even naar diverse andere auto’s te komen kijken stroomden binnen. Ook ontstond er discussie over de interpretatie van de regelementen. Aan de ene  kant staat er duidelijk wat wel en niet mag, aan de andere kant willen we ook dat iedereen een leuke avond heeft. Ik twijfel niet aan de goede bedoelingen van een ieder  en dat mede ook door het late gereedkomen van deze regelementen niet iedereen in de gelegenheid was 100% legaal aan de start te komen. Bovendien blijken de regelementen nog niet helemaal gereed dus hoop ik dat dit opgelost is bij de Gr.5, onze volgende race!


 














Geen opmerkingen:

Een reactie posten