Groep
C-32 aftrap seizoen 2019!
2019
is voor ons slotracers wel heel vervelend begonnen.
Het
trieste nieuws dat Brain en Ton ons kort na elkaar zijn ontvallen hakte er
behoorlijk in. We hebben ze op de eerstvolgende clubavond herdacht met een
minuut stilte.
Maar
het leven gaat door zoals dat heet en dus staat vanavond toch weer de eerste clubrace
van 2019 op het programma. Dit is die van de GroupC-32. Deze klasse behoeft
geen introductie meer.
Nieuw
voor dit jaar zijn de wat aangescherpte regelementen. Met name de kleine
maas in het reglement betreffende de
gebruikte motor mounth en de daarbij al
dan niet horende wielmaat. Het gaat om micrometers maar goed als je gelijkheid
nastreeft moet het ook gelijk zijn! De nieuwere auto’s hebben allemaal een
offset motormounth en daarbij iets
grotere wielen ter compensatie. Je kon dus deze verlaagde motor opstelling
gebruiken met de oude kleinere wielen
en zo een lagere auto maken! Het
voordeel is dan een lager zwaartepunt en meer magneetkracht. Iedereen was wat drukker
dan normaal leek het wel. Ook de wedstrijd start zou om 20.30 plaatsvinden maar
met 12 auto’s de nodige geschilletjes e.d. bleek dat onhaalbaar. Zelf had ik
nog net de grotere achterwielen kunnen monteren. Arie en Kees hadden ook wel de
juiste diameter maar bleken wat dikkere exemplaren te hebben. Bij Arie leek het wel of de lichtgrijze
motormounth zo uit de Nissan 380 kwam en die heeft m.i. nog meer offset. Anyway
er was discussie genoeg.
Nanno met de Leytonhouse Porsche |
Als
we dan gaan kwalificeren blijkt er weinig aan de hand. Bas heeft weer eens de
Toyota gepakt. Willem heeft er even op verzoek- naar gekeken en Bas heeft zelf
keurig de door de keurmeester aangewezen punten aangepakt. Dat varieerde van
een losliggende vooras tot een te kort motordraadje. Het resultaat was een poleposition.
Opvallend genoeg stonden er nu nog 2 Toyota ’s voorin met toch nog op plek 2 de Porsche van Fred
voor Dennis en Eddy. Herman , die onlangs nog zo snel was, was nergens te
vinden . Paul daar en tegen deed het prima met de Sauber , 5e vlak
achter Eddy! Alles onder de 8.7. Ik was de enige in de 8.7 en daarna verassend
Gerrit als eerste in de 8.8 bij zijn
debuut ook al met de Toyota!
de eerste groep |
de low-drag-Jag pakt de Sauber in |
Race
1: Willem. Nanno, Kees en Herman. Willem laat zien dat de kwalificatie niet het
juiste beeld geeft van de ware snelheid. Al snel is de low-drag-Jag uit beeld van de achtervolgers. 27 ronden op
baan 1 is erg snel! Nanno op 2 weet als enige in de buurt te blijven. Op 3 gaat
Willem op de zelfde voet door en de voorsprong loopt alleen maar op! Nanno en
Herman zitten daar dan 1 ronde achter. Kees heeft zo te zien eerder nadeel dan
voordeel van de bredere wielen.
Misschien helpen de wat overstekende flexibele
zijwangen wel mee aan het prettige weggedrag van de GroupC auto’s?! Stint 3 is er voor Willem in 4 weer
niets aan de hand. Kees op 3 geeft hier nog het beste antwoord. Nanno doet op 1
goede zaken in de strijd met Herman die op 2 een ronde laat liggen. Tenslotte
mag Willem het afmaken op de snelle baan 2. En dat doet hij ook. Ditmaal is het
Herman op 3 die aardig bijblijft. Kees en Nanno op de buitenbanen leveren bijna
2 rondje s in. Willem is met zijn 108 het mikpunt voor de volgende groep!
de collega van de pers is nog ff bezig! |
Race
2: Paul, Gerrit, Arie en ikzelf. Ik ben snel weg omdat ik er in de eerste buiten bocht niet
wil worden uitgetikt en dat lukt ook. Bij de eerste doorkomst lig ik aan de
leiding maar de anderen, met name Paul is lastig af te schudden. En dan net als
je denkt dat het goed gaat is er weer dat aflopende bochtje vlak voor je neus
waar het andermaal fout gaat.
zo zie je goed hoeveel fantasie er in de GrC bodies zit |
Het ziet er ongelukkig uit maar voor je het weet
lig je 4e! Als dat zo nog een paar keer gebeurd is de achterstand al
bijna 1.5 ronden op Paul die op 1 nergens last van lijkt te hebben. Gerrit en
Arie heb ik bovendien nog in de buurt. Op baan 2 loopt het wel beter en de
tijden zijn beslist goed. Maar ik moet te veel forceren voor het mooie.
Bovendien zie ik dat als ik een 8.7 rijdt Paul dat ook meteen doet. Dus hij controleert
me. Gerrit heeft het op 1 wat lastiger en Arie doet op 4 wat ie moet doen en
blijft zo ook aardig meedoen. Bij de derde stint laat Paul zien dat hij echt
wil winnen. Zijn tempo is mij te machtig op 1 en een foutje te veel gooit me
nog verder terug. Arie doet het aardig op 2 terwijl Gerrit geen voordeel weet
te pakken op baan 3. Hij kan nog wel
steeds in de 100 terecht komen maar dan
moet hij op 4 iets beter gaan. Met Paul op 2 en ik in de andere binnenbaan gaan
we de strijd aan. De 2 ronden die Paul voor ligt zijn onneembaar. Weer kopieert
hij mijn tijden en is in het laatst zelfs wat sneller, dat schiet natuurlijk
niet op, 108,52 tegen 106.68 Arie doet het goed op 1 en finisht op ruim 104
ronden. Paul snoept de eerste plek nu af van Willem! Arie is Herman voorbij en
Gerrit is toegetreden tot de club-van-honderd!
Toyota dominatie in beeld |
Race
3, de snelle mannen uit de kwalificatie, de 3 Toyota ‘s van Bas, Dennis, Eddy tegen die ene Porsche
van Fred.
concentatie heeft vele gezichten! |
De Japanners lijken prima samen te werken want Fred komt te kort. Hij
heeft het zelfde als ik in baan 4 maar weet er wel 1 rondje meer uit te slepen.
Dat is er 1 minder dan de Toyota ‘s. Die van Bas is ongelooflijk rap. Zijn 8.3-tjes
zijn ongeƫvenaard en op 1 rijdt hij gewoon 28 ronden! Op baan 3 is het het
zelfde verhaal en hier knalt hij er 29 uit! Bij de anderen lijken de tijden al
weer iets op te lopen maar daar heeft Bas geen last van. Hij loopt gewoon 2 a 3
ronden weg! Nu gaat Bas het op 4 proberen. Hier weer het zelfde beeld.
Hoewel de anderen normale of zelfs
goede GrC tijden draaien staat er op Bas
geen maat. 28 ronden in baan 4, weer minstens 1 rondje verder weg van de rest.
We durven wel een voorspelling te doen naar het vervolg. Bas mag op baan 2 waar
hij zich ook op kwalificeerde. Eddy deed het op 1 beslist goed maar de 27,97 is
niet genoeg om Bas te verontrusten. Met zijn 28.40 weet hij ruim 113 ronden uit
de Toyota te persen! Ik denk dat dat een GrC record is. Fred en Dennis geven
elkaar weinig toe maar het is Fred die aan het langste end trekt . Fred zit
hiermee nog net voor Paul, Dennis er achter.
kun je mijn auto ook even doen Willem! (Foto Dennis) |
Na
afloop was er natuurlijk de bewondering voor de overmacht van Bas en de aanbiedingen
voor Willem om ook even naar diverse andere auto’s te komen kijken stroomden
binnen. Ook ontstond er discussie over de interpretatie van de regelementen.
Aan de ene kant staat er duidelijk wat
wel en niet mag, aan de andere kant willen we ook dat iedereen een leuke avond
heeft. Ik twijfel niet aan de goede bedoelingen van een ieder en dat mede ook door het late gereedkomen van
deze regelementen niet iedereen in de gelegenheid was 100% legaal aan de start
te komen. Bovendien blijken de regelementen nog niet helemaal gereed dus hoop ik
dat dit opgelost is bij de Gr.5, onze volgende race!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten