SRA

SRA

donderdag 7 maart 2019

452: derde clubrace weer voor Bas!

 

het begint te wennen..de winnaar is de oranje McLaren!

De derde clubrace is een voortzetting van onze populaire GT40 race. Op veler verzoek is er nu een uitbreiding gekomen. Er mogen nu meer verschillende  auto’s meedoen uit die periode en daarin voorzien Slot-it en NSR ruimschoots. Thunderslot is er nog niet bij maar wel een Fly body op een 3D chassis die we ook bij de CC-32 al zagen. Er zijn wel veel GT40’s maar de diversiteit is een feit!
 
 

Het regelement is eigenlijk gelijk gebleven alleen hebben de deskundigen alle regelementen eens op elkaar gelegd en is er zoveel mogelijk een soort matrix  regelement uitgerold. Alle begrippen zijn gelijk getrokken, onduidelijke definities zijn aangescherpt en de volgorde van alle onderdelen staat op de zelfde plek, dat soort dingetjes.
Dit is natuurlijk wel de winst van dit jaar..niet alleen GT40's!

De keuring en het uitdelen van de hand-out BRM bandjes bied het vertrouwde beeld..het is niet direct vergelijkbaar met een Ford fabriek van 100 jaar geleden zal ik maar zeggen. Alles is in orde bevonden, geen bredere asjes,  een enkel stukje verticaal lood i.p.v. horizontaal, maar dat was het dan ook wel.

Er zijn 14 rijders op af gekomen. We hebben 2 gasten, Jasper de zoon van Cees en Hans Pieter uw allen bekend. Gelukkig is Herman er ook weer maar zijn knie noopt hem tot alleen het hoogst noodzakelijke te doen vanavond, het racen. We doen 4 races van 4 man waarbij er ingedraaid wordt in de eerste groepen.

Kwalificeren: In omgekeerde volgorde van binnenkomst als gewoonlijk. De Scholtens hebben zich weer prima voor weten te bereiden en de oranje McLaren van Bas is weer net zo rap als 2 weken geleden! Een lage 8.3! Willen met de P68 is een stuk trager maar zijn 8.5 is nog altijd goed voor p2! Vlak voor Eddy. Dennis en Fred zitten daar weer achterin de 8.6, Nanno en Herman 8.7 Paul en ik de 8.8. enz. De gasten zitten gezamenlijk in de 9.4 dus die zien we als eerste terug in race 1.

Race 1: Kees, Jasper, HansPieter en Gerrit staan te trappelen. McLaren, GT40, Ferrari512 en weer een GT40. Der ervaring van Kees en Gerrit zorgt ervoor dat ze op de buitenste banen toch een voorsprong pakken. Maar 1 rondje is niet echt veel mede ook gezien de achterstand van een halve seconde bij de kwalificatie. In de volgende wordt het beeld doorgetrokken en zien we de verschillen oplopen. Gerrit met 26 en Kees heeft er zelfs nog 1 meer op de snelle baan 3. De 3e stint laten Gerrit en kees op 1 en 4 weer zien dat ze er goed bijzitten. Alle 2 nu in de 26! Jasper loopt nu wat weg van HP. Kees met ongeveer 1 ronde voorsprong op Gerrit kan hem gewoon rustig binnenhengelen. Maar op baan 2 sluit hij met ruim 26 in stijl af. Gerrit doet daar trouwens amper voor onder. HP herpakt zich op baan 1 maar kan Jasper niet meer achterhalen, net een halve ronde te weinig.
 
 

Race 2: Ik zie mezelf op 1 staan, naast Arie, Kees (weer) en Paul. 2 GT40’s met een NSR 908 en de McLaren er tussenin. Ik weet niet wat het is maar deze banden functioneren totaal niet. In de eerste 4,5 ronden lijkt het nog of ik bij kan blijven, daarna is het dweilen met de kraan open! De rondetijden zakken steeds verder weg, terwijl deze zelfde auto 2 weken geleden nog prima rondetijden liet zien. Daar hebben Arie, Kees en ook Paul maling aan. Ik zie ze op het eind 1 voor 1 voorbij komen en dat valt eigenlijk nog mee. Dat lijkt in de volgende ook mee te vallen, met  alleen Kees in de 25 en de rest 1 meer. Ik heb nog een aardig “gevecht”met Kees ook! Als ik in de 3e stint op baan 4 sta is het tempo helemaal weg. De tijden zakken naar de 9.7! De anderen komen me nogal eens voorbij , Paul 1x en de andere 2 zelfs 3 x. Vooral Arie is op dreef met de korte gele 908! In baan 2 lijkt het er zelfs weer een beetje op hoewel de tijden slecht zijn in vergelijken met 14 dagen geleden. Ik weet zelfs meer ronden af te leggen dan Kees en Arie op de buiten banen. Dit komt ook mede doordat ik precies voor start/ finish mag beginnen! Als de stroom er af gaat heeft Paul met net bijgehaald maar mijn Ford rolt wat gemakkelijker  uit. Paul pakt precies 3 ronden op me maar de ster van de race is Arie met nog bijna 1 meer! Kees haalt met zijn 104 net zijn gemiddelde van race 1 niet.

Race 3 Fred, Herman, Paul (weer) en Nanno. De eerste 3 gaan er meteen vandoor met Herman en Fred voorop. Paul volgt en Nanno heeft een probleem! Na een paar rondjes de nukkige Ford te hebben  bekeken is het nu tijd voor actie. Er wordt een draadbreuk vermoedt. Ook Bas komt er bij om te zien of hij daar wat mee kan helpen. Op het eerste oog is er niets te zien maar het euvel blijft. Nanno krijgt de wit zwarte Ford van Bas en ondanks dat stint 2 al begonnen is komt er meteen een big smile op het gezicht van Nanno! Met 28 rondjes wint hij met 1 ronde voorsprong op Fred en 2 op Paul en 3 op Herman die weer even ruzie heeft met baan 1. Als Nanno op 1 gaat is hij ook daar niet bij te benen! Fred op 4 en Paul op 2 doen het best goed maar komen niet aan de 26 van de witte Ford. In de laatste stint zien we Nanno op 3 weer naar de 27 gaan! Weer 1 ingelopen op Fred en Paul. Maar het is natuurlijk nooit genoeg om de 7 rondjes van de 1e weg te poetsen. Maar goed een lekkere afsluiting van je race geeft je toch een prettig gevoel denk ik. Paul levert toch dik 2 ronden in tegenover zijn super resultaat in de vorige race en ziet Kees voorbij komen!
college van Fred!
 

Race 4, hier draait niemand in of door. Gewoon 4 snelle mannen die er voor gaan. Het lijkt wel een andere klasse dan de vorige races. Vooral Bas maakt het weer bont door 8.3-tjes te rijden op baan 1! “ Eigenlijk heeft deze auto een heel tam motortje” zegt hij dan! Dennis met de witte 908 laat het er niet bij zitten en komt tot een zelfde aantal ronden! Eddy en Willem volgen op 1 ronde. Met Bas op baan 3 is het het zelfde verhaal! Weer 28 belachelijk snelle ronden! Nu zitten Eddy op 1 en Dennis op 4 er 1 rondje achter. Willem verklooid het op baan 2 door er maar 25 te halen. In de 3e stint is het bas die op 4 gewoon doorgaat. Waar bij gewone rijders wel eens gripverlies optreed zie je dat niet terug bij  Bas. Weer een 28er , 1 meer dan alle anderen. Tenslotte  is het gewoon uitrijden voor Bas op 2.
 

Dennis is Bas voorbij!


 
Maar Dennis, die stilletjes aan is komen sluipen en als enige een beetje in de buurt komt qua tijden, laat het er op 1 niet bij zitten. Hij hengelt de oranje Mclaren  binnen en sluipt er vervolgens vandoor. Zijn rondjes van 8,5 zijn in deze fase heel erg goed. Als enige weet hij Bas een ronde afhandig te maken  en hij eindigt binnen 1 ronde als 2e. Eddy zit met zijn 108 in een soort niemands land en Willem  komt Paul  en Fred voorbij maar Arie niet! De 2e 908 doet het dus ook Prima! Dank zij Bas  wint Slot it dus maar zitten daar toch een aantal NSR auto’s achter. Dit gaat nog spannend worden.
 
 




 

 

 



 

 

 



 



 

 

 

 

 

 

1 opmerking: