de eigen 908 ook even op de Targa baan |
Zaterdag was het weer zover!: De Souterraincup 2019! Het feestje voor Bloggers, zolderkamer-en eigen kelder slotrace kampioenen en allerlei ander ongeregeld spul zoals een Bussumse bejaarde.. Ik had dit keer geen meerijders en ondanks dat ik wat later van huis ging om Q1 van de F1 kwalificatie nog mee te kunnen pikken ben ik als 2e aanwezig. Alleen René, bekend van de SRA avonturen op SPA, was er al en Marc en Annemarie en Ollie natuurlijk. Die is inmiddels uitgegroeid en dat is maar goed ook! Omdat we er toch zijn gaan we de kelder maar eens in. De baan is gegroeid , de praktijkruimte is opgeofferd om de baan uit te
kunnen breiden.
het nieuwe maar bekende stukje Targa |
Op ingenieuze wijze is er lus aan de bestaande lay out toegevoegd. In de lus is het bestaande en ook heel bekende hoekpand uit de Targa geplaatst. Daar achter zit, net als in het echt een straatje. Geheel op zijn Marc’s gebeurt daar weer van alles. De racers zullen daar geen oog voor hebben die blèren daar zo snel mogelijk omheen. Het mooiste stukje vind ik trouwens de binnenbocht als je dit gedeelte binnenkomt. Je blijkt er veel harder in te kunnen dan je denkt ondanks knikjes en een kuiltje.
allemaal op 1 podium |
Marc is afgestapt van de 3 rijders posities uit elkaar , we staan nu naast elkaar op 1 podiumpje . Dit laatste bleek toch nodig vanwege het overzicht. En het moet gezegd, je hebt bijna 100% zicht over de baan!
nogmaals maar dan vanuit toeschouwers perspectief gezien |
Het is nu zaak wat tracktime op te bouwen om zodoende weer wat gevoel op te bouwen . De meeste andere deelnemers hebben inmiddels al regelmatig gereden op deze baan. Dat geld niet voor de Limburgers die na ons zijn gearriveerd. Luid kakelend komen ze binnen en even later staan ze al flink te knijpen. De anderen komen ook binnendruppelen, het is ook flink nat, en dan worden we opgetrommeld om naar boven te komen.
er is ook een Cookie beleid! |
Arjan als marchall |
verboden in de vlaaien te graaien, vandaar dit mes! |
De vers ingevlogen Vlaaien staan klaar om als bodem voor deze dag te gaan dienen! Ze smaken ook dit jaar weer perfect! Bedankt mannen. Dan wordt er een soort loting gehouden waarbij de teams gevormd worden. Limburgse Ed trekt mij in zijn team waar verder nog Arjan en de culinair foto specialist annex treindeskundige Frank 103 zit. Een gemêleerd gezelschap dus waar best snelheid in zit.
iedereen gaat weer anders om met de zenuwen vooraf |
Maar dat hebben de anderen ook en die hebben bovendien veel meer baanuren!
Marc legt uit hoe we het gaan doen |
We krijgen een korte
briefing waarbij er 2 races van 2 uur komen, ieder kwartier wordt er gestopt voor
de rijderswissel en na elke 2 uur staan er verse auto’s klaar!
Er zijn ook reserve auto’s die onmiddellijk
kunnen worden ingezet bij een pechgevel.
Marc heeft een enorme vloot NSR
bolides klaarstaan voor deze dag! We beginnen met de MKIV Fords, vervolgens de
Porsche 917’s en tenslotte de 908’s. Marc heeft met o.a. Martin de auto’s weer
perfect weten klaar te stomen voor deze baan en er voor gezorgd dat ze zo veel
mogelijk gelijk zijn. Elke auto is in principe aan een vaste baan gelinkt en
daarbij wordt de kleur van de baan de kleur van de auto bij benadering. Wat
anders is bij deze auto’s is dat de vooras wat losser moet komen te zitten. Dit
vanwege de hobbels die op deze houten
Targa-baan nu eenmaal korter zijn dan op standaard plastic. Ook zijn de auto’s
om deze reden wat zwaar, vanaf zo’n 100 gram. Ze leunen hierdoor erg op de
houtenbaan sleper die er onder zit. Marc heeft om de slijtage van de slepers
wat te beperken de slepers van een laagje soldeer voorzien en de uiteinden wat
omlaag gebogen. We hadden in het begin opvallend veel contact problemen en als
die opgelost waren onderstuur gevalletjes vanwege de stugge slepers. Slijtage
is wel een dingetje op deze baan! Ook de bandjes lijken er sneller doorheen te
worden gejaagd dan normaal. De banden zijn blauwe siliconen exemplaren van ik
meen Slot-Devil. De auto’s liggen over het algemeen goed maar als de kont
omgaat zwiept hij ook vaak helemaal door, de kont lijkt daardoor wat ”los”. Iedereen heeft weer zo zijn voorkeuren
en waar de een heel snel mee is is de ander dat weer wat minder en omgekeerd.
Ook het aantal pech gevalletjes lijkt aardig over de teams te zijn verdeeld!
maar dat weten we dan nog niet natuurlijk!
Het startveld met de fraai glimmende Fords |
Race 1: Vlaai op blauw, de Slothouders op geel en De Gleufridders ( ja heus!) op rood...ook dat nog! @-je begint voor ons en ondanks de lastige auto weet hij toch 3 rondjes veeursprong te rijden! Als ik hierna ook weinig toegeef op de concurrenten staan we nog even bovenaan, het is wel erg close 150, 147 en 150! Als Arjan aan de baan verschijnt zijn we de mini voorsprong snel kwijt. De sleper schoen van de blauwe Ford heeft zo zijn eigen willetje! Als hij er even afschiet staat de schoen hardnekkig scheef onder de auto. En dat blijft hij, als je hem terugdraait schiet hij gewoon weer scheef. Ook voel je soms een kleine weerstand bij het
naast elkaar op het podiumpje |
=
zo wordt de stand bijgehouden |
Peanuts! |
de snelle 917 gevangen! |
mooi doorkijkje! |
nog 1 x de nieuwbouw in beeld |
draaien. Het kost kortom veel tijd bij iedere inzet. De GL boys zijn aan de leiding gekomen en we liggen 13 ronden achter. Dan komt onze enige man met baankennis, F103, en die is idd. meteen lekker bezig. Helaas hebben de andere 2 teams ook zo hun kinderziektes overwonnen en zijn ook hun snelle mannen op de baan verschenen! We hebben nu -18 ronden op de leiders en -14 op no 2. Dan mag @je weer en die is ook lekker bezig. Hij haalt behoorlijk wat van de achterstand af op no 2 en verliest niets op de leiders. Bij mij loopt het niet op rolletjes, de blauwe Ford heeft een contactprobleem en als dat is opgelost wipt hij nogal snel rechtdoor in het korte off-camber bochtje. De slepers hebben bijna een haaks knikje!? Doordat de anderen opnieuw ook zo hun probleempjes hebben blijft de stand aardig in evenwicht! Arjan heeft het nu lastiger. Bovendien zijn de tegenstanders opeens wel weer snel en dus lopen we tegen een serieus gat aan van 50 ronden op de SH en 46 op de GL. Voor F103 de lastige taak alles nog ff recht te brijen. Helaas zijn de anderen nu in staat dik in de 80 tot zelfs 91(SH) ronden te rijden en dat is gewoon te veel voor ons. We eindigen op 62 ronden op SH en 52 op GL.
de lunch |
opscheppers |
sla moleculen |
F103 onze culinair fotograaf |
dit verdween tussen de Taco's |
Dan is er de lunch! Er zijn Taco’s met bonen/gehakt vulling
en allerlei sauzen, sla, tomaat enen ook
nog kippensoep. Kortom de lange tafel staat stampvol met lekkers. Er wordt
stevig doorgegeten maar ik denk dat de familie Stouten ook vanavond weer aan de
Taco’s zit! Alleen F103 eet wat minder omdat hij elk schaaltje besluipt met
zijn camera om dit als een waar culinair meesterwerkje vast te leggen en zo te
bewaren voor het nageslacht. Intussen hebben
vooral @je en Timon het hoogste woord. Eerstgenoemde verwijt Timon op
luide toon dat hij zo veul proat, als ik het allemaal goed heb verstoan
tenminste. Waar is de ondertiteling als je hem nodig hebt! Ook was er iets met
de familie Verstappen, die worden kennelijk in het eigen Limburg niet gepruimd
als ik het goed begreep allemaal.
deze bocht kennen we nog |
De 2e race , zelfde indeling van de teams andere
baan. Wij mogen nu de middelste proberen. Die is in theorie de snelste. Maar
voor @ gaat dat niet helemaal op. We lopen in op blauw maar op rood blijft het
gelijk. Ook ik zelf vindt de auto niet
helemaal wat ik er van verwachtte. Het is inmiddels een 917 geworden . De
achterstand loopt weer iets verder op. Bij Arjan is dat ook zo hoewel het nog
meevalt. 103 doet wat hij kan maar het gat blijft groot. 78 op rood en 54 op
blauw (GL).Het patroon blijft een beetje als het was. @je loopt iets in, ik
ook en bij Arjan loopt het iets verder
op en we eindigen op -88 op SH en 53 op GL. Dat laatste is dus precies gelijk
gebleven!
dit was er ook nog! |
er is ook...fruit! |
De 3e race lijkt ook zo te gaan.@ haalt wat op en
we staan op 49 en 87. Als ik ben geweest is dat 50 en 85. Ik heb de 917
achteruit ingeparkeerd in de vangrail en de kaphouder is kapot gegaan. De
reserve auto moet even wennen maar loopt daarna ook weer lekker. Arjan begint
opeens ook zijn draai te vinden. Strak gecoacht en minder babbelend rijdt ook
hij opeens in de 9! En het moet gezegd zijn tijden dalen indrukwekkend! 90 op
SH en 50 op GL is gewoon perfect. Het slotakkoord
van 103 mag er ook zijn. We zitten nu op resp. 85 en 41. We hebben nog een
halve race te gaan maar we weten het gat niet op te laten lopen! @je vliegt ook
werkelijk en verkleint de boel naar 83 en
39! Ook de strijd met junior om de snelste ronde tijd van de dag is in
volle hevigheid ontbrand. Maar Martin en ook Marc laten zich niet onbetuigd. De
gemoederen lopen soms hoog op en niemand
lijkt bereid in te binden. Best
jammer als je zoals ik toch vooral komt
om van deze race in zijn unieke ambiance te genieten. Ondanks dat ga ik zelf
ook steeds sneller en dat resulteert ook in tijden onder de 9. De achterstand
is hierna 75 om 35 ronden . Als Arjan
weer sneller en sneller gaat vliegen de records ons om de oren. Van de andere
banen helaas. Maar op geel is het toch maar 39 en op blauw loopt het nu op naar
89. Dit gaat 103 niet meer repareren. Maar het moet gezegd, zijn slotakkoord is
er niet minder om. Weliswaar is de
blauwe Slothouders auto de snelste maar de snelste raceronde is toch voor F103 met
een onwaarschijnlijke 8.543! Martin komt met zijn 8.606 het dichtste bij. F103
pakt nog 10 rondjes af van geel maar de achterstand op blauw loopt op tot de
definitieve 91. Na afloop zien de blauwe bandjes er niet meer uit! Ze zijn
ongeveer even hoog geworden als het tandwiel en lijken er in de breedte naar
toe gegroeid.
nog 1 x de nieuwbouw in beeld
Resumerend kunnen we terugkijken op een leuke race waarbij
we toch, ondanks de flinke achterstand, op de baan beter mee konden komen dan
je aan de cijfers kunt aflezen! Op de blauwe baan waren we het minst met onze
537 ronden. Op geel gingen we bijna 98
ronden vaker in de rondte, 635! En op de snelle baan rood hebben we denk ik in
alle euforie wat meer fouten gemaakt en bleef de teller staan op 627. Frank was
onze snelste man en @je en ik ontliepen elkaar weinig.
We werden na de race meteen de kelder uitgejaagd voor de prijsuitreiking. Marc had weer een heleboel figuurzaag- plak- en schilderwerk verricht om tot een flinke stapel unieke Souterrain cup trofeeën te komen. 1 voor 1 krijgen de teams hun prijzen overhandigd.
F103 met de prijs voor de snelste ronde |
Frank 103 krijgt nog de prijs voor de snelste raceronde en dat is een puzzle van een oude Lotus F1. Ik heb tenslotte nog een 3 tal nostalgische roestige reclame schildjes van onze namen laten voorzien en die worden aan Marc overhandigd als blijvende herinnering. We drinken en kletsen nog even wat en dan gaan de eersten naar huis wat voor sommigen nog een hele rit gaat worden.
de Gleufridders op de 2e plaats |
de Slothouders zijn de winnaars van vandaag |
Ollie deelt ook mee in de feestvreugde! |
Mooi verslag JW en deelname aan zo'n classic cup race moet ik inderdaad weer eens doen!
BeantwoordenVerwijderenmooi verslag weer JW! Spannend, humor, lof en een kleine kritische noot!
BeantwoordenVerwijderenJa Marc, het was ook spannend en leuk allemaal. En met zoveel karaktertjes in een kleine ruimte.. het is dan soms een snelkookpan! Maar jullie hebben het wederom fantasties georganiseerd allemaal,dat kan niet genoeg gezegd worden!
BeantwoordenVerwijderen