zo lijken ze waarempel best breed! |
Maandenlang
hebben we er naar toe geleefd, de DTM clubrace met de “Nieuwe” DTM auto’s van
Slot it.
De auto’s
stammen uit de gouden periode medio jaren
90. De Duitse merken, of eigenlijk Mercedes werd uitgedaagd en eigenlijk best
voor schut gezet door de Italianen! Alfa Romeo had n.l. een dijk van een auto gebouwd. De hoekige 155 werd getransformeerd tot een supercar waar Mercedes
geen antwoord op had. Ook Opel die met de Calibra als derde grote speler
meedeed wist de Alfa hegemonie niet te doorbreken. Wat maakte de Alfa zo
speciaal? Ten eerste de motor, een V6 , met veel Ferrari techniek, die behalve de meeste power
ook voor de meeste en mooiste herrie zorgde! Kijk eens op YouTube naar wat Alfa
filmpjes, https://www.youtube.com/watch?v=7H8ug__9iHE of https://www.youtube.com/watch?v=sI2Ist57xeo om er een paar te noemen. En het ding bleef heel! Bovendien hadden ze
met hun 4wd ervoor gezorgd dat al die
pk’s ook aan de straat gebracht konden worden. In de loop der jaren bleven ze door
ontwikkelen. De Alfa werd dikker en ook een stuk minder hoog! Kijk eens naar de
auto uit het begin en die van de laatste jaargang. Er is een hele verdieping
tussenuit gezaagd! De eerste Alfa’s hadden
links en rechts dubbele uitlaten die merkwaardig genoeg omhoog krulden.
Dit was een zwakke plek. Menig gefrustreerde Mercedes coureur wist ze met een duwtje
dicht te drukken! In de latere versies zit de uitlaat aan 1 kant en is er meer
ruimte voor een diffuser.
De Mercedes
kon daar degelijkheid en achterwiel aandrijving tegenoverzetten waardoor de
auto, iets lichter dan de Alfa, wat beter op zijn banden paste. De Calibra had
naast een prima motor en ook 4WD de laagste koets met bijbehorende gunstige CW
waarde. Pas in het laatst waren er wat succesjes voor de steeds uitbundiger
uitziende Calibra weggelegd.
de mooie platte Opel |
Wachten op
de Taxi!
En nu Slot
it. De Alfa was er het eerst, ik denk al bijna 3 jaar geleden. Eerst de smalle
hoge en ietwat te zware uitvoering maar
er is intussen ook de lage en beduidende lichtere auto. Daarna kwam de Calibra
productie op gang en die is er nu ook in voldoende uitvoeringen. Maar waar
blijft de ercedes..?
De leverbare
auto’s zien er op zich goed uit maar met name de Opel komt op mij wat
smalletjes over.
Mondjesmaat zijn de diverse auto’s op de clubavonden op de baan verschenen. De hoge Alfa’s lijken het af te leggen tegen de wat plattere en meer geschikte uitziende Opels. De Opels lijken de voorkeur te genieten bij de rijders. Maar de Alfa kan toch ook op een fanatieke aanhang rekenen. De Alaf van Dennis heeft inmiddels een nieuwe bodemplaat omdat de oude de waterboard- richtmethode niet overleefde! Dennis heeft vanwege de beroerde pasvorm nog een hele tijd met een wattenstaafje tussen de beide flanken van de kap gereden om ze uit elkaar te houden...slordig Slot-it!
Don't try this at home! |
En er zijn er ook die dus nog op de
Taxi staan te wachten. Tenslotte zijn er ook nog die dit hele circus aan hun
neus voorbij laten gaan omdat ze dit soort auto’s niks vinden...
Er zijn
vanavond 8 liefhebbers die zich over alle obstakels hebben heen gezet en aan de
start komen. Keurig verdeeld over Alfa en Opel. Bas, Kees, Dennis en ik hebben
de Alfa, Herman, Arie, Eddy en Fred hebben de Opel.
Er is veel getest
en en zijn ook veel gegevens uitgewisseld waardoor de meeste auto’s toch net
iets onder de 9 sec. uitkomen. En dat met motoren die niet direct snel
overkomen. De meesten halen 25 a 26 km op onze speedtester. Je moet wel iedere
ronde je knijper zowat in 2en knijpen om de gang er in te houden! De Opels gaan
gemiddeld ongeveer 0,2 sec sneller zo lijkt het maar hebben een wat minder voorspelbaar
weggedrag.
Bas zijn Alfa op de bodemspelingtester |
Ze hebben
nogal eens hun onderstuur moment waar de Alfa als op rails lijkt te gaan.
Tijdens de vele testritten werd menig rijder tot wanhoop gedreven. Eigenlijk
ben ik zelf best happy met dan mijn Smurf -blauwe Alfa. Met een wat
ongebruikelijke gewichtsverdeling is de auto heel voorspelbaar, ook in de carrousel.
Paul houdt alles weer nauwkeurig bij! |
We rijden iedere
stint 5 min. 1 minuut meer dan normaal en we gaan kwalificeren! De keuring
stelde door het strakke reglement niet zo veel voor. Alleen mijn auto stond te
laag! Zelf meette ik 1 mm op oude banden dus ging ik er vanuit dat dat met de nieuwe
banden altijd meer wordt, niet dus. Ik moet wel zeggen dat de bodemplaat
behoorlijk doorgezakt lijkt vanaf de zijkant gezien.
links wordt voller, rechts loopt leeg |
Kwalificatie:
De een na de andere auto had het erg moeilijk op de nieuwe BRMmetjes! Ik denk dat alleen Kees het er zonder brokken vanaf bracht. Ook Dennis deed het prima. Als enige in de 9.1 ! Mijn auto deed opeens ook wat hij nog nooit deed en als ik eindelijk wat rondjes weet te completeren blijkt dat goed voor plek 2! Voor de Opels van Fred( rijdt als een raket!) en Eddy.
de eerste groep met ..Bas! |
nog even en dan gaan we van start! |
Race 1: Bas en Kees met de Alfa’s tegen de
Opels van Herman en Arie. Bas gaat er meteen vandoor ondanks dat de hoge Alfa
op baan 1 rijdt. Herman met de snelle Opel is de enige niet wat bijblijft in
baan 3. Kees en Arie zitten daar iets achter. Bas gaat nu in baan 3 en heeft in
Arie opeens een geduchte concurrent! Beide 31 ronden. Herman op 4 doet ook nog
aardig mee en eigenlijk is de 29 voor Kees ook prima. Bas op 4 gaat onverdroten
door en plakt er weer 31 aan vast! Net als Herman op 2. Arie en Kees hebben er
beide 29. Bas ligt dus ruim voor en Herman zit voor Arie. Bas heeft baan 2 nog
en daar komt hij 32x door het poortje! Vlak voor Arie op 3 en Herman op 1 zit
daar maar een halfje achter. Kees heeft het op 4 wat minder naar het zin. Bas
wint dus voor Herman en Arie.
Race 2:
Dennis, Eddy, Fred en ikzelf. De e 2 Alfa’s met de Opels er tussen in. Aanvankelijk
leek het nog best goed te gaan er werd wel wat geduwd en daar kunnen deze
auto’s niet goed tegen. Duidelijk is wel dat de Alfa’s het Teutoonse geweld
niet helemaal kunnen bijbenen. Mijn auto doet het ook lang niet zo goed als bij
de vele testritten. Er zit opeens een soort
wobbel in waardoor hij
onvoorspelbaar wordt. Zodra je ziet dat hij klappert is het klaar.
de smurf, de enige White kit! |
Ik sta er
naast op plekken waar ik dat nog nooit voor elkaar heb gekregen. Kansloze
missie wordt dit. En dan duren 5 minuten ook erg lang. De 2 ronden achterstand op de Opels is in dat
licht bezien nog niet eens heel slecht. Op baan 2 eens proberen, wie weet zijn de
bandjes van hun eerste laagje rotzooi af. Ik ben al snel uit die droom. De
heren om mij heen maken er zowaar nog een race van en komen alle 3 op 31 ronden
uit. Eddy en Fred zitten erg dicht bij elkaar! Op baan 1 verwacht ik niet veel
goeds en dat komt ook uit. Ik heb nog nooit zo’n ellendige stint afgelegd. Na
de slepers te hebben rechtgezet ging het even iets beter maar het onvoorspelbare
gehobbel, ik werd er gek van. En ik niet alleen. Menig rijder had opeens de
blauwe smurf voor de auto liggen. Fred en Eddy bouwden hun voorsprong verder
uit en hielden met een schuin oog de stand in de gaten t.o.v. Bas. Fred(1) mag
de minimale voorsprong op Eddy (4) verdedigen. Dennis op 2 gaat eigenlijk
steeds beter met zijn Alfa en kan de Opels nog een beetje bijbenen. Ik moet
alle zeilen bijzetten om de auto in de gleuf te houden. En dat lukt niet altijd
even goed. Ik heb in 1 minimaal 1 geval Fred’s race vern##kt. Mede hierdoor wint Eddy met ongeveer 1/3 baan
voorsprong op Fred. Bas is 3e op ruim 2 ronden en Dennis nog mooi 4e.
de uitslag van beide races... |
Na de race
bleek een zij-radiator van de Alfa los te zijn geraakt in de neus en die is
denk ik af en toe klem gaan zitten tussen het voorwiel en de kap. Waarom zoiets
op het chassis zit geplakt is me eigenlijk een raadsel....Maar de BRM bandjes
zagen er ook raar uit. Sommige stukken rubber hebben de baan nooit weten te
raken. Het blijft toch altijd weer een gok met die zooi. Gek genoeg zijn de BRM rubbertjes die we zondag de Classic cup gebruikten veel beter.
Dergelijke excessen komen daar niet voor
en de banden slijten mooi regelmatig. Het blijkt dat Frank een iets ander type
gebruikt, waarschijnlijk iets harder.
de achterbandjes na de race....waarom zou de auto zo hobbelen? |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten