SRA

SRA

vrijdag 11 oktober 2019

463: Eerste RevoSlot race bij SRA voor de van Altena's





de snelste auto van vandaag by far, de Viper van Sebastiaan





de ruimte is nog leeg om 7.30

Afgelopen zondag hadden we voor SRA een primeur. Een door Slotracing2Go georganiseerde race met Revo Slot slotcars, meetellende voor het Nederlands kampioenschap. Bij SRA had alleen Dennis een RS- Marcos en daar was hij niet direct laaiend enthousiat over. Hij kreeg hem niet aan de praat. De auto’s zijn fraai afgewerkten hebben een zwart alu. chassis met een grote motormounth waar ook de verende-sleperschoen nog op vastzit. Die beweegt dus vrij van de vooras! Alles zit met mooie bevestingsmiddelen uit de 1:24 wereld vast en het past erg netjes in elkaar. De assen zijn 3 mm en lopen op kogellagers! De inserts zitten mooi in de mooie grote wielen. En dit alle voor een hele nette prijs.



Deze bleef in de koffert



 2 weken geleden heb ik er ook maar 1 gekocht. Ik heb voor de Viper gekozen omdat de Porsches uitverkocht bleken. Ook de gele kleur en de rijder die er op stond spraken me aan. Er zijn maar 4 verschillende type auto’s uit en dat zijn de eerder genoemde Porsche, type GT2 die me verdacht veel aan de ProSlotjes deden denken. Dan de Marcos (Fly?) en de Viper die wel een eigen model is net als no4 een Toyota met de wat suffe naam Supra. Eigenlijk een beetje een vreemdganger in dit veld. Veel te braaf. De laatste 2 auto’s blijken over dikkere achterwielen te beschikken! Met dito banden..





Ik voelde me meteen vertrouwd met de auto. Ze zijn erg goedmoedig en best wel behoorlijk rap. Dat is wel zo handig omdat het regelement eigenlijk niets toelaat. Een soort “out of the box” racen dus. De profi’s vinden uiteraard altijd wel weer iets, wees maar niet bang. Naast het slijpen-, of vervangen van de voorbanden zie ik ook torx schroejes zitten. Die hebben een stukje van de steel “draadloos” waardoor ze onbelemmerde  bewegingen mogelijk maken. Het is al het 2e jaar dat er met deze auto’s wordt gereden in het kampioenschap.Ik ben benieuwd wat de doorgewinterde Revo-boys op de monitor weten te brengen. Na het slijpen van de banden gaat het rap omlaag van 9.3 naar 8.8!



Toyota bij de aangepaste pits



Om half 8 zijn Dennis en ik op de club waar Paul al staat te wachten. Langzaam druppelt het deelnemersveld binnen samen met een paar niet meeracende SRA mensen zoals Willem en Kees. De voertaal lijkt me ook nu weer Fries. De enige die er nog niet is is Richard. Die kan niet met zijn auto over de verkeersdrempels en dan kom je niet ver in Almere! Jaqueline weet uiteindelijk waar hij is en haalt hem op. Beneden heeft Kees de bar overgenomen en ligt de kleffe cake - ook 1 met krenten- al te wachten. Na de ze met koffie weg te hebben gespoeld kan er gereden worden.



2 soorten, maar wel weer lekker klef!



Ik heb voor de vorm wat rondjes gereden en zat al snel in de 8.9. Tot mijn verbazing kwam niemand ook maar in de buurt. Uiteindelijk kwam de langzaam weer tot leven gewekte Sebastiaan met zijn lichtblauwe Viper daar nog ruim onder ..8.7! Sneller zou het nooit meer gaan vandaag. De meesten zijn al blij als ze net onder de 10 komen.



2 Porsches, alle 2 nagelnieuwe banden...wat een verschil! Let ook op de torx schroefjes bij de gestippelde Porsche!



 

De keuring , door Jaqueline, stelt eigenlijk niets voor. Bandjes verwisselen, even inspecteren, wegen en hup in het Parc Fermé.

het hele veld van onder af gezien





Dennis gaat de Marcos tapen en dat is goed voor een 4e startplaats!



De kwalificatie bevestigd dat het niet spectaculair hard gaat. Dennis is met zijn 9.51 eigenlijk nog heel rap! Als ik de baan op ga ben ik net roadrunner. De banden slippen als een gek door en ik zwabber alle bochten door. Het gaat dan even iets beter maar na 3x een 9.5 is mijn tijd ook op. Sebastiaan is de snelste met een 9.3 . Het veld zit wel aardig dicht op elkaar.

 

 



Paul extra gefocust



 

 



wachten op je beurt



Paul heeft als wedstrijdleider nog even een verhaal voor alle deelnemers en dan gaan we beginnen. Elke stint duurt 7.5 minuten, de langzaamsten van de kwalificatie beginnen.



Paul legt alle spelregels duidelijk uit



Race 1: 1- De jongste delnemers, de tweeling Anne en Aukje- we hebben weer eens een dame aan de baan- en met Sjouke erbij omdat het zo lekker klinkt. Sjouke heeft meer ervaring bij SRA en wint vrij ruim, hoewel de tweeling hem elk toch een keer een stint afhandig weet te maken! De 40 ronden van Anne op baan 3 zijn best goed. Aukje wint dit spannende onderlinge duel met slechts 24 baanstukken voorsprong!



Dit zijn de heren van de 2e groep



Race1:2 Guus, Marten, Richard en Roel.Laatst genoemde heeft ook een Viper en pakt meteen de kop. Guus is goede tweede en de andere heren zijn nog wat zoekende.In de 2e stint trek Guus de stand weer recht. De andere heren zitten dicht bij elkaar. De 3e stint zien we weer Guus als de snellere, maar Marten komt met de Porsche steeds beter voor de dag. Op 3 geeft hij zich niet gewonnen.In de laatste stint is het aan Guus op 2 om Roel op de snellere 3 achter zich te houden. Ook Marten heeft een klein kansje. Guus weet de stint te winnen en zo de overwinning binnen te slepen voor Roel en 1,5, ronde daarachter Marten.



de 2e groep/ race 1



 

Race1:3 Randy, JW, Damian en Eddy. De grip problemen bleven beheersbaar en door tijden van rond de kwalificatie ronde te rijden kroop ik op 2 weg bij de rest. Verrassend genoeg is het Damian(3) die nog het best volgt. Op 1 herhaal ik dat en pak 1 ronde op Randy en Eddy met de Porsches. Damian heeft het met de Toyota op 4 wat lastiger. Ook op 3 scoor ik 44 ronden. Eddy klampt zich nadrukkelijk aan mij vast en dat wordt beloond met steeds betere tijden. 43 op 1 is prima! Bij het voor de 5e keer lappen van Randy, wat me tijd kost, ik volg hem al een volle ronde, raken we elkaar in de laatste bocht. Omdat ik aan de binnenkant zit heb ik het minste last en verlaat hij de baan. Randy vindt dat hoorbaar niet zo leuk. Maar wat moet ik dan? Andere rijders die sneller zijn heb ik gewoon einde rechte stuk voorbij gelaten en omgekeerd deden ze dat ook bij mij. Niets aan de hand, kost amper tijd en ieder vervolgd gewoon zijn weg. Het werd gelukkig net geen Oconnetje. De afsluitende stint is al wat lastiger. De 9.5 jes worden niet vaak meer gehaald en ik heb 3x een klein uitglijdertje omdat ik te lang naar de monitor kijk. Toch nog bijna 44 en met 175,46 heb ik tot dan de hoogste score. De steeds snellere Eddy is 2e op bijna 4 ronden. Randy (3) en Damien zitten alle 2 in de 168.

Hier jaag ik nog op de Navision Porsche van Eddy



 



Dennis maakte deze foto met gevaar voor eigen leven!



 



de snelste mannen van de kwalificatie



 

Race 1:4 Sebastiaan, z’n vader Rob, Dennis en Rob C.: Viper, Toyota, Marcos en Porsche, een mooi gemeleerd veld! Sebastiaan laat zien dat hij inmiddels echt wakker is en toert op z’n gemak het hele veld op een stevige achterstand. Vader Rob, is de enige die hem nog een beetje bij kan benen. Dennis doet zijn best met de onwillige Marcos en wat er tussen de kwalificatie en de race met de Porsche is gebeurt...? Op alle banen is het eigenlijk het zelfde beeld. Sebastiaan zit bijna altijd in de 45, Rob ruim 1 erachter en Dennis tussen de 41 en 43. Sebastiaan wint dus deze hele eerste race met 179.14 ronden, 3,5 ronden meer dan de gele Viper van mij ! Rob zit dan weer op 3/4 ronde.

 

 



voor de start wordt alles door Willem getaped, toevallig is dit weer de Marcos!



Na de lunch gaan we gelijk verder, het zijn best lange races vandaar.



Het kwalificatiee beest, de stoere Porsche van Rob C. geinspireerd op de Duitse vlag, of de Belgische...of Action spuitbussen

 



de tweeling "ut van huus"  maar dan met dakjes op de u





 

Race2-1: Nu mag Rob C., de auto is nog warm, het opnemen tegen de tweeling! Anne deelt meteen een tik uit door 1x meer door start finish te rijden dan Rob! Op baan 3 profiteerd Rob maximaal. Anne heeft het wat lastig op baan 1 en laat 5 kostbare ronden liggen. Aukje doet het netjes en komt beter in het ritme. Anne (op 3) pakt weer een rondje terug van Rob! Het verschil is nu zo’n 3 ronden. Dat is normaal gesproken te veel. De tweeling rolt naast elkaar over de streep met ruim 40 ronden. Ze zitten maar een klein stukje achter Rob en dat lijkt me een prima prestatie! Anne heeft wel 2 ronden voorsprong op z’n zusje. Ze hebben resp. 7 en 9 ronden meer gescoord dan in race 1! Rob zelfs 10 meer.

Race 2: Rob C. in opperste concentratie, hij mocht meteen weer!



de jeugd heeft de toekomst!





de2e groep van de 2e race staat al klaar







Race2:2, Roel, Richard, Sjouke en Marten. Tot ieders verbazing is het Richard die er vandoor stuift en de overwinning pakt met de Toyota. Marten en Roel lopen 1 ronde achtertand op. De 2e stint gaan Roel en Marten aan kop en pakken beide 42 ronden. Maar Richard op 1 doet beslist nog mee.In de 3e stint is het veld nog meer aan elkaar gewaagd.42 ronden voor Marten,Richard en Roel. Sjouke zit op 2 ronden maar laat af en toe wel snelheid zien.Dat is voor gebrek aan ervaring. In de afsluitende stint is het toch Marten die de Porsche op baan 3 definitief aan de leiding brengt. Roel volgt op bijna 1 ronde en Richard op precies 2. Sjouke heeft er nu 159, 4 meer dan in race 1!



Dennis en Randy, 3e groep van race 2



Race 2.3: Randy, Guus, Dennis en Damian, heel wat ervaring bijelkaar.Toch is het de op papier minst ervaren man Damian die er een hels tempo tegenaan gooit! 44 ronden is een erg hoge score. De andere 3 mannen blijven op 42 steken. De  auto van Dennis heeft het het moeilijkst, zo blijkt ook in de volgende stint. Op baan 4 verliest hij 2 ronden op Damian en Randy. Guus op 1 zit daar tussenin. Op baan 2 gaat het voor Dennis eigenlijk precies zo, maar dan heeft iedereen 1 rondje minder. In de afsluitende rit komt de koppositie van Damian nooit in gevaar, sterker nog hij loopt nog iets uit op Randy die overall 2e wordt. Guus volgt en Dennis is laatste.



de snelste auto's van vandaag..de Vipers hebben een streepje voor..



Zo zien  deze mannen er dan uit





Race2.4 De snelle mannen uit race 1: De van Altena’s, Eddy en ikzelf. De 2 Vipers met daartussenin de Toyota en  de Porsche. Sebastiaan is meteen goed onderweg op baan 1, ik doe geen moeite hem te volgen omdat ik het lastig genoeg heb met de auto en Rob en Eddy! Wij komen alle 3 op ruim 1 ronde van Sebastiaan door. De 2e stint het zelfde beeld, op de snelle baan 3 is het weer een 45er voor Sebas. Eddy zit daar 1 achter , Rob en ik al 2. Mijn Viper begint alle kanten op te kwispelen, de banden zijn nu echt op. Ik moet alleen de kleine voorsprong op Rob zien te managen. Daar heb ik een hele kluif aan omdat de onopvallende Toyota gewoon nog steeds erg goed blijft gaan. Dat geld trouwens ook voor Eddy’s Porsche. De derde stint sta ik op 1 en heel netjes en foutloos rijdend blijf ik nog een beetje in de buurt. Rob loopt hier op me in. Het komt nu neer op de laatste stint. Op baan 3 gaat het op zich best aardig maar ik zie Rob stukje bij beetje op me inlopen. Ook als hij er een keer afgaat vlak voor hij me te pakken heeft zit hij toch weer redelijk snel achter me.7.5. minuten is gewoon heel lang! En vlak voor de streep is hij me eindelijk voorbij. Op baan 1 is het Eddy die er ook alles aan doet om mijn 3e plek af te pakken. Dat lukt dan wel niet maar 44 ronden op baan 1 is, zeker in de eindfase erg knap. Ook als je weet dat de Porsche als enige met de smallere band rondgaat. Sebastiaan wint dus ook deze race en heeft maar liefst 1 baanstuk meer afgelegd dan in race 1! Rob wordt 2e en zit ook vlak bij zijn resultaat van race 1. Eddy wordt in deze race 3e en 4e overall. Ik verlies ongeveer 2 ronden t.o.v. mijn eerste race maar dat is nog ruim voldoende om Eddy  voor te blijven. Sebastiaan heeft 9 ronden voorsprong op Rob!





 



de Toyota



 

 

Het was een enerverende race met spannende gevechten op de baan. De auto’s rijden gemoedelijk en de Marchalls hoeven niet zo vaak in actie te komen. Als het warmer en plakkeriger wordt langs de baan  en de grip langzaam verdwenen is, is het wel lastiger de auto’s snel rond te laten gaan. Het gewicht van +100 g laat zich dan ook meer voelen ook al omdat de remwerking minder lijkt te worden. Het is altijd wel bijzonder hoe een ieder de regelaar weer afsteld. De een alles heel agressief en max. rem, de ander juist het tegenovergestelde. Ik denk dat bandenmanagemant hier toch vaak de sleutel is voor succes. De van Altena’s reden een bijzonder vlakke race, Eddy reed in race 2 juist een stuk beter en bij mij liep het allemaal wat af. Gevoelsmatig was het meer dan uit de cijfers blijkt. Het blijft wel bijzonder dat je ruim een halve sec. per ronde langzamer bent dan wat je normaal kunt met deze auto. Het lijkt de huidige F1 wel! De Viper lijkt me de beste auto in dit veld, maar de onopvallende Toyota zou wel eens erg dicht in de buurt kunnen komen. Als ook de Marcos en de Porsche met de dikke wielen gaan rijden komt het veld nog weer dichter bij elkaar.

De hele dag is in een gemoedelijke sfeer  voorbijgegaan. Menig oud SRA lid is langsgeweest zoals Stephan en ook de onlangs geimigreerde Nanno was er met zijn zoontje.

Tenslotte wil ik Kees en Dennis bedanken voor hun inzet achter de bar. Ook de onvolprezen Paul die als strenge maar rechtvaardige wedstrijdleider de boel bij elkaar hield, geassisteerd door Willem. Uiteraard komen daar de Slotracing2Go mensen Guus  en Jaqueline bij die dit evenement mogelijk maakten. Ze hebben hele originele prijzen weten op te sporen en 1 ervan staat nu bij mij. Nogmaals bedankt allemaal!

 

 

 



de TSW/ Navision Porsche



 

 



 

 

 

 

Rob had het al door, hij is mij voorbij gestreefd!

 

 

het ere podium

 

mooie prijzen van Slotrace 2Go!

 

Daar sta je dan, toch maar mooi 3e met een slechts 2 weken oude Viper!

 

 

 

 

 

 

 

Rob  met de 2e prijs

 

Sebastiaan, weer hij, als winnaar! Hij is gedurende de dag nog aardig opgeknapt! naast hem Jaquelien

 

 

nog 1x de winnende auto











 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten