|
het complete veld |
Het seizoen zit er bijna op wat de
clubraces betreft. De kaarten zijn wel geschud wat de topposities betreft. Daarachter
zit een compact middenveld waar nog wel wat verschuivingen mogelijk zijn. Voor
positie verbeteringen is dit nog de enige mogelijkheid. De DTM auto’s zijn vandaag
aan de beurt en de Opel rijders hebben het aanzienlijk beter naar hun zin dan
de Alfa rijders. Vorige week zagen we dat de taxi eindelijk ook is gearriveerd.
Willem mag zich inmiddels de trotse eigenaar van een Mercedes noemen. De eerste indruk is dat deze auto net
zo onhandig is qua proporties als de Alfa. Verder niets mis mee, een echte
Mercedes zullen we maar zeggen. Dennis en ik waren los van elkaar op het zelfde
lumineuze idee gekomen. We stappen over op Opel! Dennis heeft zijn sinterklaas
cadeautje door zijn vrouw op laten pikken bij Klaas B. vlak bij haar werk. Ik
heb een andere bekende Slotrace dealer uit het hoge noorden bereid gevonden een
chassis en een White kit naar Bussum te laten sturen. Vol verwachting klopte
mijn hart..zou hij nog op tijd zijn? Gelukkig lukte dat prima Sint heeft zelfs
nog de tijd genomen er een kleine surprise bij te stoppen! Ik heb gelukkig nog
even de tijd om het kapje te spuiten en alle onderdeeltjes op hun plek te plakken.
Als ik de spullen mee naar boven neem heb ik het chassis zo stom vast dat het
in de verdrukking komt en breekt! De achterkant staat haaks op de rest. Het is
erg fragiel spul. Meteen een paar kwakjes secondelijm ertussen gedaan en de
boel plat op een plankje geduwd. Nu maar hopen dat het weer 1 geheel wordt... De
Alfa is intussen als donor gebruikt en helemaal gestript. De draaiende delen
zijn tenslotte prima! Ik begrijp dat daar lang niet iedereen het over eens is.
Er zijn opvallend veel kapotte DTM motortjes! Die van Bas blijkt ’s middags nog
te zijn verbrand bij het inlopen!
|
het torretje van Bas |
Dennis staat ook al te trappelen om er op
tijd te zijn dus rond 19 u. zijn we al op weg naar SRA! Meteen wat
dingetjes wegen en meten die je thuis
niet kunt doen. Op de baan doet de auto het meteen lekker. Niets herinnerd nog
aan de Alfa. Echt sneller is hij niet maar het gaat wel gemakkelijker. De auto
van Dennis is eigenlijk meteen de snellere van de 2. Tijden onder de 9 rijden
we niet. Als de anderen binnenkomen zijn we bijna klaar.
De keuring:
|
de keuring |
Altijd weer een spannend moment met
een nieuwe auto. Alles blijkt in orde gelukkig. Het Opel kapje heeft het
minimum gewicht en dat scheelt 5 g met het plastic van de lichtste Alfa! De
banden, deze keer de harde band van Sideways, gaan er onder en hup de PF in.
|
De bandjes van SideWays de SW-H |
|
close racing met de Opels! |
Wachten op Willem en Bas. Ze appten
dat ze onderweg zijn maar het begint wel erg lang te duren. Uiteindelijk gaan
we kwalificeren. De een na de ander rolt weg alsof de auto op ijs staat, bobbelig
ijs ook nog! De tijden beginnen dan langzaam naar de 9 af te buigen maar het
overtuigd niet. Eddy is de eerste die onder die grens kruipt, dan Fred. Als ik
ben is net of ik andere banden heb! Er is meteen grip, geen gehobbel maar mooi
glad en onder de 9 is ook geen probleem!
|
De eerste groep |
Bas en Willem zijn er om 21u nog
niet dus besluiten we maar te gaan rijden. Race 1: Arie, Kees en Herman. De 2 Calibra
’s met de Alfa er tussen. Arie en Kees zien de gele Opel meteen aan de horizon
verdwijnen. Herman heeft vrede gesloten met zijn regelaar en dan zie je meteen
hoe snel de man eigenlijk is! Kees heeft dat inmiddels ook bewezen en rijdt de
lompe Italiaan toch knap rond in het kielzog van Arie. Eigenlijk is dit het
beeld van de hele race waarbij baan 1 voor Kees en Herman toch als de lastigste
wordt ervaren. Herman zit net in de 100 ronden als de tijd er op zit, Arie en
Kees alle 2 in de 98.
|
Hier staan de matadoren zelf |
Willem en Bas zijn er inmiddels. De
Volvo ging onderweg stuk ,dynamo, en ze hebben thuis de auto van Bas opgehaald.
Ze mogen nog even geïmproviseerd kwalificeren en het lijkt ze wel geinig dat
tegelijk te doen , dus op 2 en 3. Bas heeft zijn motortje in hoofdgroepen in
zijn hand liggen en moet op zoek naar een andere auto. En laat Dennis nou net
een Alfa over hebben! Het is wat rommelig omdat de Mercedes nog niet helemaal
uitgebalanceerd lijkt en Bas aan de Alfa moet wennen. Met hun 9,2 en 9.3 zitten
ze achter in de middenmoot.
|
de 2e groep, nu ook met Mercedes! |
|
Arie nogmaals maar nu met de 2e groep |
|
Nog 1 keertje dan omdat hij zo anders is! |
Race 2: Paul maakt snel de
definitieve indeling en dus zijn het Arie(indraaien) Bas, Willem en Dennis.
Van de mannen met een nieuwe auto is het
Dennis die het het meest naar het zin heeft. In een rommelige 1e
stint-Arie volgt de auto van Dennis ipv. die van hem zelf- staat het vizier van "de ster" ook nog niet helemaal op scherp. Hardnekkig
onderstuur zorgt voor veel oponthoud. 22 ronden voor Willem is niet best.
Dennis en Bas pakken er 25. In de volgende doet Dennis dat weer en begint zijn
voorsprong uit te bouwen. Bas zorgt er hoogst persoonlijk weer voor dat hij
geen gekke dingen gaat denken en perst er daarna 26 uit op 3! Dennis op 1 is
het antwoord ff kwijt, 24 lijkt niet veel maar als je net voor het poortje
staat valt dat wel mee. Op baan 4 tenslotte is de Opel weer helemaal in zijn
element en daar trekt hij de race naar zich toe. Met zijn 26.33 komt hij in de
100 en bovendien net iets meer dan Herman in de vorige. Bas is met 99.86 niet
ver weg van zijn opvolger! Arie haalt zijn resultaat van de eerste poging lang
niet en Willem heeft nog wat huiswerk met de Merc.(93,26)
|
Houdt de 'Stealth"Opel links in de gaten.. |
Race 3: Eddy, Fred, Dennis(indraai)
en ik met het zwarte monster. De ope(l/n) Calibra klasse. Dit gaat echt hard...Vooral
Fred op 3 is loeisnel! Maar de andre 3 zitten nooit heel ver weg. De zwarte
bolide voelt ontzettend lichtvoetig en snel aan. Hij geeft heel veel vertrouwen
en dat wordt beloond met steeds snellere tijden. Samen met Eddy in de
middenbanen lopen we 1 ronde in op Fred en Dennis. We gaan steeds sneller totdat bij de een na de ander marbles opduiken.. Dat zie je terug in rondetijden. In de 3e stint knalt Fred er op 3 dit keer
weer een 27er uit! De andere 3 zitten toch op 26 en dat is voor baan 1 met name
wel prima, maar had m.i. nog beter gekund. Het zit zo wel dicht bij elkaar. Fred op kop Eddy 2 en ik niet ver
daar vandaan. Fred op de doorgaans snelle baan 4 is het echter ff helemaal
kwijt- marbles, onderstuur! Door een paar uitvliegers is hij zijn ritme helemaal kwijt en daarmee
ook de ongetwijfelde top klassering. Intussen ben ik Eddy voorbij gegaan als de marbles zijn afgeschut en langzaam
loop ik bij hem weg. Dennis zit nu op 1 en dat is niet ideaal voor een coupe
poging. Bovendien heeft zijn Calibra nooit de snelheid van het inrijden vooraf.
Ondanks dat ik kwalificatie tijden blijf knijpen gaat de Opel als op rails. In
16 minuten ben ik er nooit af geweest!
Een uitermate geslaagd debuut mag ik wel
zeggen. Zoals overal in de mechanische sporten is de auto wel degelijk een
bepalende factor in het behaalde resultaat. Eddy wordt 2e en behaald
zodoende zijn club kampioenschap. Fred is toch nog 3e voor Dennis
die toch 2 rondjes meer rijdt dan in zijn 1e poging.
Club kampioenschap:
De rekenmeesters gaan nu aan de gang om uit te zoeken
wie er dus na Eddy 2e ,3e
enz. worden in het clubkampioenschap. Vast staat dat Bas 2e is en
Dennis door de Opel swap de 3e plek weet vast te houden. Mijn Opel
swap levert me op de valreep een 4e plek op, nog maar 1 puntje
achter de zeer regelmatig presterende Dennis. Ik kan me geen seizoen herinneren
waarin ik zo veel club races wist te winnen,. Na de vakantie heb ik alleen nog maar podiumplekken gereden. Fred is 4e
vlak voor Kees die toch een uitstekende indruk achter laat in zijn eerste
seizoen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten