De oliebollen zijn inmiddels gezakt en half januari is het
dan weer tijd om de SRA competitie te beginnen. We hebben 11 matadoren gereed
staan waaronder kers vers lid Hans Pieter. De Group C auto is vandaag het strijdwapen.
Deze klassieker staat al vanaf het begin op de kalender en er wordt al mee
gereden sinds Slot iT bestaat. Vooral de Porsches gaan al heel lang mee. De
Saubers, Jaguars en Lancia’s volgen al snel. Later kwamen daar de Mazda en
Nissan en Toyota modellen bij. Deze laatst genoemde auto heeft bewezen een
snelle auto te zijn. Onze snelle mannen bezitten er dan ook allemaal wel 1. De
weken vooraf werd er opvallend veel getraind met de Group C. De meesten
bezitten er meer dan 1 en dan slaat de keuzestress al snel toe. Het blijft ook
altijd weer spannend hoe de auto op de hand out bandjes reageert. Gelukkig
kreeg ik de 962 de week er voor aan de praat door er stomweg mee te gaan rijden
en ook op de raceday verkeerd hij in prima vorm. De 9.2 tjes zijn ingeruild
voor 8.7 tjes op bijna alle banen dus dan doe je lekker mee heb ik zo de
indruk.
Arie peutert overtollig rubber uit zijn bandje! |
de bekende tafel van Paul |
De keuring gaat in de meeste gevallen net goed. De meesten
zeilen scherp aan de wind en met een beetje lage drukgebied rondom Almere kan
de weegschaal dan net iets te weinig aangeven. Arie heeft de Jaguar vleugel
weer in de juiste gaten weten te krijgen waardoor die er ook weer normaal
uitziet. We hebben als gezegd Toyota ’s voor Bas, Eddy en Dennis. Porsches voor Fred, Herman en ik. Jaguars voor Willem, Arie
en HP. Kees en Paul rijden de Sauber. Mooi verdeeld.
Nieuwkomer HP |
Herman flikt het weer! In de kwalificatie lijkt het een
Toyota feestje te worden maar de extra vroeg aanwezige Herman heeft meteen grip
en knalt de Porsche ongelooflijk snel over de piste. Dennis troeft Bas af met
zijn geel zwarte TakaQ exemplaar. Die tijden lijken haalbaar voor mij maar de
auto hobbelt en rammelt vreselijk. Meer dan een 9.1. zit er niet in. Fred is 4e
en de rest zit ongeveer waar je ze verwacht. Na afloop ontdek ik een flinke
bult op het loopvlak. Na overleg mag ik het overtollige stukje rubber uit de
band peuteren. Die is weer aardig rond. Fred doet iets vergelijkbaars en we
kunnen beginnen. Herman dus net als een van de vorige Groep races op pole!
Seizoen 2020 is begonnen!-foto Dennis |
Race 1: Zelf sta ik op 1 na deze droevige kwalificatie. Naast me Kees en HP en dan Arie. Meteen bij de start ben ik weg. Voorzichtig de carrousel door om niet er afgebeukt te worden maar alles gaat prima en ik begin me op de tijden te richten. In de 2e doorkomst al sneller dan in de kwalificatie! Al snel breek ik door de 8.9 barrière en dat hou ik de hele race vol. Kees zit als enige op 1 rondje. Nieuwkomer HP, opvallend snel in de Carrousel trouwens, samen met Arie al op 2 ronden. Baan 3 is echt snel! Al gauw ga ik onder de 8.7! Even een tow van 1 van de Jags en hup de eerste 8.6! Ik schrik daar zo van dat ik de auto op zijn kant zet.
aan snelheid geen gebrek voor de witte Porsche! foto Dennis |
Na 27 rondjes is de stroom weer op. Weer 1 rondje uitgelopen op Arie en Kees. Op baan 4 rolt de Porsche weer lekker door en ook hier zijn de tijden prima te noemen. Ik verlies alleen veel tijd als er getreuzeld wordt bij het oppakken van een gestrande auto. Ik wordt er uitgedrukt en de betreffende Marchall raakt helemaal in paniek. Mijn auto wordt tenslotte aan Willem over gegeven die hem er wel snel in zet. Nog een wonder dat het bord na 4 minuten weer 27 aangeeft. Weer is het Kees die het best volgt. Tenslotte ga ik de race afmaken op 2. Op zich zijn de tijden ok maar verloopt e.e.a. toch wat rommelig. Maar met weer 27 op de monitor kom je vanzelf in 108 ronden! Kees zit op ongeveer 4 ronden , Arie daar weer 3 achter. HP haalt de 100 niet.
de mooie mix van de 2e groep |
Race 2: Er wordt gevraagd of ik nog 1x wil. Doordat de auto
lekker gaat en het oponthoud dat ik meemaakte denk ik daar goed aan te doen. Eddy(?!)
Paul en Willem staan om me heen, alle
auto merken zijn hier vertegenwoordigd! Dit is wel van een ander kaliber! Op de
snelle baan 3 loop ik wel langzaam weg van Eddy en Paul maar ik zie ze goed volgen vanuit mijn
ooghoek. Willem is de Jag een paar x kwijt en haakt al vroeg af. 28 voor de 3
snelsten! Beter zou het niet worden vanavond. Op baan 4 waar ik de vorige race
zo lekker draaide hobbelt de wagen opeens. Bas is zo vriendelijk even te tapen.
Dat kostte al snel ruim 1 rondje..Eddy komt op 3 nog tot 27 Willem en Paul 1
minder. Meteen bij de start wordt ik weer getapet en de achterstand is inmiddels onoverbrugbaar. Stug door harkend
en bij Paul aanklampend kom ik 1 rondje
tekort op de andere 3. De tijden jojo-en van 8.7 naar 9.3 en weer terug. Ongetapet
probeer ik het op 1 tenslotte. Ik blijf redelijk in het spoor van Willem en Paul.
Eddy is weer een klasse apart en rijdt een hoge 27. Hierdoor komt hij boven mijn
score uit de vorige maar het niet meer dan een halve ronde. De scores uit
voorgaande Group C races van 111 lijken ver weg. Met mijn 104.16 zit ik net
achter Willem en Kees en ruim achter Paul. Deze banden blijven dus maar 1 race
in leven en worden daarna een marble magneet.
1 race teveel vanavond...foto Dennis |
dit wordt niet de beste race van vanavond! |
Race 3: Herman, Bas, Fred en Dennis. 2 Toyota’s en 2 Porsches. Die van Herman is nog van het oude type langheck, Fred heeft de Imsa uitvoering. Fred heeft op 3 de beste papieren. langzaam loopt hij weg van Dennis , Bas en Herman. Herman’s auto is dan wel bloedsnel maar opeens is hij ook weer onvoorspelbaar en vooral Bas naast hem lijkt het slachtoffer. Fred wint met 28, Dennis-1 en Bas al -2. Herman heeft er slechts 23! de 2e stint laat zien dat tijden in de 8.7 er niet meer in zitten. Maar voor we het door hebben trekt Bas na 7 ronden de stekker er uit. De achterstand is al te groot om een rol van betekenis te kunnen spelen, de lol is er af. Dennis komt met 27 ronden nog het verst en hij komt ook weer heel dicht bij Fred. Herman loopt op 3 toch ook weer 2 ronden achterstand op. Het zijn in de 3e stint weer Fred en Dennis die de dienst uit maken. Af en toe in de weg gezeten door Herman die zijn pole-status geen moment waar weet te maken. Door beiden 27 ronden af te leggen weten ze het tot het laatst spannend te houden. In de laatste stint lijkt het gedaan met de snelheid. Alle 3 weten ze niet te imponeren al blijft het wel redelijk dicht bij elkaar in de buurt. Er sluipen ook best wat foutjes in. Voor het eerst is Herman in staat een goed tempo neer te zetten. Alle 3 in de 26 maakt dat winnaar Fred toch ¾ rondje toegeeft op Eddy. Dennis zit daar weer bijna een halfje achter. Daarachter is het verrassend genoeg Paul met een dikke 106 ronden en dan een groepje met 104 , Kees, Willem en ik. Het is dus weer een compact veld al met al.
Dat beloofd wat voor de rest van het seizoen. De banden
blijven een hot issue. Op deze manier heeft indraaien totaal geen zin heb ik
gemerkt.....Bij de auto’s is niet echt een uitgesproken snelste type aan te
wijzen. De Porsche of de Toyota, ik durf het niet te zeggen.
de marble magneet na 8 x 4minuten racen... |
Ja, ik weet dat het vloeken in de kerk is, maar hebben jullie ook siliconen bandjes overwogen ?
BeantwoordenVerwijderen