De traditionele oliebollenrace van
onze club wordt dit jaar verreden met de GT2 Porsches van ProSlot. De inmiddels
bejaarde GT2 tjes zijn van Fred die er wel 10 of 12 heeft. De auto’s zijn niet
allemaal gelijk maar in principe hebben ze een lichtgewicht interieur, de Slot it
achteras ombouwset ,die speciaal voor deze auto is ontwikkeld. Slot it leverde
ook de motor en de sleper schoen. Verder nog een starre vooras en wat gewicht
in plaats van de magneet. De lekkere dikke bakkies zijn er in veel
verschillende livery’s en er zijn 2 neusvarianten en 3 achtervleugel concepten
waardoor een gevarieerd veld ontstaat. Het is lekker oldschool met een vast
verlijmde motorbracket maar we staan altijd weer te kijken hoe snel die dingen
zijn! De fraaie RevoSlot GT2, met het zelfde kapje, is met alle prachtige
onderdelen er op niet in staat dit 20 jaar oude stukje plastic bij te benen!
De auto’s zijn op alle punten
nagelopen en de achterbanden zijn ververst. Daarna zijn ze nog getest om een
selectie te kunnen maken van 8 gelijkwaardig rijdende auto’s. Ze moeten zonder
veel problemen de 9.2/9.3 kunnen halen. Ondanks grote verschillen in karakter
halen de meeste auto’s dit probleemloos.
volle tafel! |
Een andere traditie is dat we wat
gastrijders mogen verwelkomen en dat er veel oliebollen en ander aan de
feestweek geralateerd eten en drinken wordt ingebracht. Het is merkbaar dat de
crisis voorbij is want ik heb nog nooit zo’n rijk gevulde tafel gezien. Met
dank ook aan Hans Pieter ons nieuwste lid en Kees, waarbij ik de anderen ook
zeker niet wil vergeten. We hebben wel 15 man
en de prijsuitreiking van het Clubkampioenschap, dus een vol programma!
We gaan wel kwalificeren, tevens
bedoeld om iedereen weer even aan de auto’s te laten wennen. De kwalificatie
auto is steeds de zelfde en wordt telkens getapet.
wie vond dit nou niet leuk, zo'n 20 jaar geleden ? |
Paul begint en is nog wat
voorzichtig met de 9.4, Gerrit en Galina halen deze tijd niet maar de rest
duikt daar onder. Ook Jasper de zoon van Kees laat zien dat hij erg netjes en
regelmatig rijdt. Willem zit nog net boven de 9 maar Eddy, Bas, Dennis en ik
duiken er onder. Ik vond het best een gemakkelijk rijdende auto deze rode
kwalificatie bak, al vrij snel zat ik onder de 9 en na nog 2 rondjes in de 8,9
leek te me wel genoeg. Ik miste alleen de piepjes van de tijdsverbetering. Tot
mijn verbazing komt daar niemand meer overheen dus heb ik de pole! Paul maakt 4
groepen van 4 waarbij de eerste een plekje biedt aan de “nieuwkomers”. Galyna
en Jasper besluiten er een deeltijdbaan van te maken. We hebben 2 startvelden
van 4 auto’s dus race 1 en 3 en race 2 en 4 hebben de zelfde auto’s. Dit vooral
om de laatste rijders niet met al te veel afgeragde banden te laten rijden.
de eerste groep |
startveld oneven van voren |
Race 1: We zien dus Paul, Galina, Galyna
en Gerrit die ook weer eens gezellig langs komt. Het is Paul op baan 1 die de
anderen de weg wijst. De 25.90 is een prima begin. Gerrit en de Galina’s
volgen. Omdat we telkens weer bij 0 beginnen kun je de race per stint perfect
analyseren. Paul lijkt wel een copierapparaat want ook op baan 3 rijdt hij
25.90! Gerrit volgt op 2 nog het best. Hierna wordt er vanwege de gevreesde
marbles een keer extra getaped. Paul is op 4 weer de rapste al moet worden
gezegd dat Gerrit op 1 heel dicht bij weet te blijven! Op de afsluitende baan 2
is Paul helemaal “los” en komt zijn eerste 26 op de monitor! Met zijn 103.28 is
hij meteen de eerste die de 100 ronden grens doorbreekt. Gerrit haalt dat net
niet evenals de ”Galina’s“ zeg ik maar even voor het gemak.
het even startveld van voren |
Race 2: Kees, Galyna, Jasper en
Arie. Jasper heeft de extra tracktime kennelijk goed weten te benutten, ik zag
hem nogal eens aan de regelaar prutsen, en is er helemaal klaar voor. Op baan 3
laat hij de auto lekker doorrollen en geeft Arie, op baan 4 ook lekker bezig
het nakijken! Alle 2 in de 26. Kees zit daar op baan 1 een halve ronde achter
en is iets sneller dan Paul in de vorige rit. In de 2e stint lukt
het Jasper net niet om 26 ronden af te leggen. Arie en Kees lukt dat wel.
Galyna verzuipt een beetje in dit geweld. Na de tapebeurt gaat de 3e
stint van start. Arie, Jasper en Galyna zitten allemaal in de 25 maar Kees gaat
er nu echt voor. 26.59 is tot dan de snelste op baan 4. Kees ligt aan de
leiding, dik een ronde voor op Arie en ze staan naast elkaar op 2 en 3. Baan 3
lijkt de iets snellere maar 1 rondje..moet kunnen. Arie is echter ontketend en
hij perst er een 26.69 uit! Dat is Kees te machtig en zijn 25.22 is te weinig
om deze race binnen te kunnen harken! Jasper op baan 1 zit zelfs heel dicht in
de buurt van z’n pa! Galyna doet het ook netjes en haalt een keurige 99.13.
aanvalluh! |
Er wordt even een pauze ingelast om
de tafel wat leeg te kunnen eten en drinken. HP heeft zelfs bubbels meegenomen!
Hierna gaan we met de vette vingers weer aan de baan staan.
startveld oneven groepen |
verbeten koppies, ook als het niet voor het eggie is! |
Herman is even het spoor kwijt |
er wordt met zeer veel toewijding getaped! |
We gaan even tapen en kunnen zo even tot rust komen. Fred laat op 1
meteen zien dat hij echt wel snel is! 26.70 is een zeer goede tijd. Het is Hans
Pieter die het beste bijblijft en zo wat inloopt op Willem. Ook Herman toont
tekenen van herstel. De laatste stint alweer. Fred (4) verdedigd een kleine
voorsprong op Willem (3).Willem heeft snode plannen en besluit vol in de aanval
te gaan. Als Willem er eenmaal langs is ziet Fred hem langzaam maar zeker weglopen. Hans Pieter
levert degelijk werk en komt in de 101 ronden. Herman komt ook op 3 niet uit de
verf en blijft steken op 96 ronden.
startveld even groepen |
het is soms eng close..hier baan 2 en 3! |
Race 4: De 2e groep
auto’s komt weer in de baan. Met als rijders JW, Bas, Eddy en Dennis. Toevallig
ook de top 4 uit het kampioenschap! Dat is ook wel te zien als “we”er van door
gaan! De auto op baan 1 voelt enorm traag aan. Bij de start spuiten de heren
bij me vandaan. Maar door stevig door te boenderen en de agressiviteit iets op
te draaien kom ik nog redelijk in de buurt. Door 1 klein foutje moet ik Dennis
laten gaan. Eddy laat even zien wie de kampioen is: Maar liefst 27.49 in baan
3! Bas volgt op een halfje en ook Dennis en ik zitten in de 26. De 2e
stint laat weer een heel ander beeld zien. Op baan 3 merk ik dat dit idd. een
lekkere auto is. Alleen Bas op baan 1 notabene blijft goed in het spoor. Dennis
en Bas rollen naast elkaar uit maar ook nog steeds gemakkelijk in de 26 ronden.
Na de tapebeurt hebben we weer nieuwe kansen. Dennis weet die op 1 niet te
verzilveren! Voor het eerst in deze race haalt hij de 26 niet. Hij neemt de tijd
om nog wat marbles van de banden te peuteren maar de 24.80 zet hem gelijk op
een onoverbrugbare achterstand, zo close is het toch wel. Intussen heb ik het
op baan 4 steeds beter naar mijn zin. Ik zou wel sneller willen maar ondanks
dat weet ik Eddy op 2 achter me te houden en zie ik Bas niet heel ver weglopen
op de snelle baan 3. Bas heeft daar wel een 27er voor nodig! Bas ligt op kop
als we de 4e stint in gaan. Het gat is ¾ ronde en Eddy gaat naar 1. Het
is nu de beurt aan Dennis om te shinen! Op baan 3 doet hij er alles aan om een
paar plekjes te klimmen. Kees, Arie en Fred zitten allemaal in de 104 en met
een superstint kan hij nog iets opschuiven. De 27.15 is een erg goed resultaat,
precies even veel als Bas in de vorige! We hebben nu allemaal in meer of
mindere mate last van Marbels! De rondetijden zijn ook zeer gelijkwaardig,
Dennis akelig dicht op de 9.0, de andere 3 in de 9.1. Eddy weet op 1 Bas en mij
achter zich te houden en wordt zo 2e. De 107 van hem en Bas zijn erg
goed voor deze auto’s. Zelf heb ik de 3e plaats met 1 minder. Dennis
lukt het, ondanks deze super stint niet om 1 van de andere 104 ronden rijders
te verschalken. We vinden hem pas terug als 8e, na Willem, Arie,
Kees en Fred. Grappig is dat we alle 4 in deze race een stint weten te winnen
en allemaal doen we dat op baan 3! Baan 4 is net als baan 1 ook erg goed te
doen. Alleen baan 2 valt wat tegen.
ook in de 4e race is het zeer close...baan 1 de snelste..wie zou dat zijn? |
Eddy Clubkampioen 2020! Na afloop
doen we meteen de prijsuitreiking. Clubkampioen is Eddy! Na een 3e
en een 2e plaats in de voorgaande jaren heeft hij nu de hoogste
trede weten te vinden. Proficiat! Bas is nu tweede, ruim voor Dennis die mij 1
puntje voor wist te blijven. Voor het eerst sinds tijden is er geen podium plek
voor good old Fred! Onze nieuwe lichting rijders is gewoon erg goed geworden.
Dat is ook wel te zien aan de stand. Het “middenveld” zit heel erg dicht op
elkaar. De top 3 staat daar eigenlijk al best lang. Ik ben door mijn prima
najaar toch heel dicht bij kunnen kruipen. Dat is alleen maar goed,
concurrentie. Kees blijkt een echte racer en heeft ook duidelijk stappen
gemaakt. Hij wordt een geduchte concurrent voor de komende jaren. We kijken ook
uit naar de verrichtingen van Hans Pieter. In de oliebollenrace liet hij toch
een paar veelbelovende dingen zien. Dat kan alleen maar nog beter! Ik wil hier tenslotte Paul bedanken voor zijn inmense inzet als wedstrijdleider tijdens dit hele seizoen maar ook voor de vele andere taken die hij op zich neemt. Het is altijd mooi om te zien hoe temidden van de hectiek tijdens een race Paul de rust zelve is. Zijn beslissingen worden eigenlijk altijd geaccepteerd. En dat is wel uniek in een omgeving waar de ego's nog wel eens willen botsen...
Op de terugweg moeten Eddy en Dennis
“blazen”! Dit blijkt voor laatstgenoemde de primeur die hij met goed gevolg doorstaat,
evenals Eddy trouwens.
Een prettig uiteinde voor jullie
allemaal en een gelukkig 2020!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten