Zondag j.l. was er al weer de 2e CC-32 race van 2014. We hadden vooraf niet echt een idee hoeveel man er op af zouden komen maar dat er veel Friezen bij zouden zitten, dat stond wel vast. Als ik even voor 8 u. binnenkom zijn Randy en Paul er al. De lekkere kleffe welkomscake ligt al klaar en de koffiegeur vult de ruimte.
De eerste mensen komen ook al weldra
binnen. De sfeer is meteen op CC-32 niveau en er komen steeds meer auto’s op de baan. Zelf
ben ik er niet uit. De Fly racing 911 die ik afgelopen week in elkaar heb
gedraaid of de Alfa 33 van Slit-it of toch maar de NSR Porsche 917. Die laatste
heeft behoefte aan een verse krachtbron en bij Frank haal ik een nieuwe Slot Devil.
Die wil wel lopen dus de keuze is snel gemaakt. Ook met de race rubbers eronder
gaat het prima. Maar als ik de magneetkracht naloop blijkt de 6 gram opeens
richting 30 te lopen! Veel te hoog dus ..er moet een andere motor in! Snel de
meegebrachte auto’s doorgelopen. De Gr.C Porsche heeft een goed oranje S.I.
motortje maar daarvan is de motoras ingekort waardoor hij afvalt. De GT40 motor
voldoet wel, snel pinions verwisselen, draden oversolderen en even testen. Niet
verkeerd 8,7… Deze operatie heeft veel tijd gekost en ik lever de auto ongeveer
als laatste in. De meeste auto’s zitten in de modified klasse, waaronder de
Fleischmann Lotus van Bas. Er zijn maar 2 standaards en een stuk of 3 tourings.
Alle SRA
mannen zitten dus in de modified klasse. Willem met de snelle GT40 net als Arie
die op z’n 63e
nog een gooi gaat doen naar de rookie titel! Randy
heeft een gouden Sloter Ferrari en Bas als gezegd de Lotus waar een 29k. motor
in zit!
Herman en ik hebben de David Piper 917’s van NSR
.
De Keuring:
Dit wat chaotische gedeelte van de racedag levert
tegenwoordig meestal niet echt problemen op. Geen foamgevulde superbandjes,
verende motormounts en dergelijke meer. Er wordt druk gewisseld met banden,
gewogen en gekeken of alles klopt. Naast mijn te hoge magneetkracht blijkt de
auto ook 1 gram te licht te zijn? In Marrum was het nog ok..dus een klein
plakje soldeerstrip erbij geplakt en ik schoot over de veilige 80g heen. Er waren nog wat discussies over wat
precies standaardklasse is en in welke klasse de auto van Bas valt en waarom.
Ook maakt Frank bekent dat de Classics voortaan met een HRS (of vergelijkbaar) chassis mogen
worden uitgerust maar dan vallen ze wel in de modified-klasse.
De
Kwalificatie:
Als Paul de “Classificatie”
aankondigt staat de deelnemerslijst in alfabetische volgorde op de monitoren.
Het valt op dat de tijden erg hoog liggen. Sander is de eerste die onder de 9
duikt. Johan, Willem, Herman, Bas en ik volgen. Bas is met zijn 8.533 iedereen
te snel af maar ik ben ook zeer tevreden met mijn 8.628 (2e)
Race 1:
Er worden 2
races gereden, 4 min. per baan en het beste resultaat telt. Groep 1, dit zijn
de jongens die nog niet zo lang meedoen of een wat mindere auto hebben. De
tijden niet spectaculair, de uitvliegers wat boven modaal. Dennis, Wietze en
Richard. De eerste 2 hebben nog een soort van race maar Richard ontbeert
wedstrijd ervaring. Eddy, Frank en Ronnie zijn de volgende. De wat fors uitgevallen
“dure” Racer P68 van Ronnie wint het nipt van de Camaro van Frank I. Eddy stelt
wat teleur..
Lunchbreak!
Dit lijkt
toch een nieuw fenomeen te worden in de CC! Randy heeft zich over de catering
ontfermd en dat resulteerde in een bakje huisgemaakte soep en 2 tosti’s eveneens van het thuisfront. Ik had het idee
dat dit wel op brede steun kon rekenen.
Vervolg race:
De 3e
groep “onze” Randy en Arie en Hans. Jammer voor de “onzen” maar Hans was al
snel aan de horizon verdwenen en eindigde net onder de 100 rondjes. Groep 4, is
het eerste 4-tal. Frank Irving, met de Camaro tegen Sander (NSR Ford), Roland-
dit keer niet met de Lambo maar met een nagelnieuwe fraaie gele De Tomaso- en “onze” Herman met eerder genoemde
917. Deze laatste ging er als de brandweer vandoor en pakte ruim 5 ronden op
Roland en Sander.
In
de laatste groep staat Johan Post tegen een overmacht aan SRA mannen. Met onze gele auto’s gaan we de witte Chapparal - nu
ook met hoge spoiler!- te lijf! Maar wat we ook probeerden de Chapparal bleef met
ruim 109 rondjes buiten bereik. Bas bleef het dichtste bij en zat op net iets
meer dan 1 ronde en ik zat daar weer een halve ronde achter. Dat kwam mede
doordat ik geheel foutloos rond heb gereden (.. ja, ja en dus te langzaam..!).
1 en 2 waren ok. 4 en vooral 3 waren minder.
Na
een korte break waarin wedstrijdleider Paul de resultaten in de juiste volgorde
zet gaan we verder.
Race 2:
Richard, Eddy en Arie staan klaar.
Arie maakt optimaal gebruik van zijn baankennis en rijdt
een strakke race en komt met ruim 99.5 ronden 7.5 ronde verder dan in race 1.
Richard (+9) en Eddy (+3) verbeteren zich ook flink. Groep 2 ,Wietze, Dennis en
Randy moeten dat nog maar zien te evenaren!En dat lukt ze geen van 3 en!
Randy komt wel ruim 2 ronden verder dat is nog altijd bijna 2 te weinig voor Arie! Groep 3, de beide Franken met de 2 Camaro’s tegen Ronnie. Zouden er teamorders zijn? Daarvan is niets te merken. De (nog) wat rouwe witte Amerikaan van Frank G. was de wat meer doorontwikkelde variant van Frank I. maar liefst 14 baanstukken te snel af! 100 om 100.14! Ronnie kon dit net niet bijbenen met de Ford. Hierna komen Sander, Roland en Hans het opnemen tegen Herman.
Op papier
een weinig interessante race gezien de voorsprong van Herman. En dat klopte ook
wel. Herman pakte, foutloos, constant en snel rijdend 6 ronden op Hans, 8 op
Sander en 10 op Roland! Bovendien schiet hij mij voorbij op de ranglijst! Dat
betekent werk aan de winkel. Johan weer tegen de bekende SRA plaaggeesten.
Het
griplevel van de banden is en blijft toch wat wisselend en Willem heeft voor
deze laatste race zelfs nieuwe rubbertjes aangeschaft! Ik start op baan 2 en
als ik me na 3 ronden van de tegenstanders heb ontdaan loop ik gestaag bij ze weg! Doordat de heren Scholten nogal
eens in elkaars vaarwater zitten, waar ik gelukkig buiten blijf, loopt de
voorsprong op richting de 2 ronden. De auto gaat als nooit te voren. Vooral in
het 1e gedeelte komen er zelfs 9,5 jes op de klokken. Als er een “ track” call volgt
blijkt dat later precies op de 4 min. grens te zijn gebeurd en daardoor
raakt het DS systeem in de war. Overrijden is de enige optie! Wat er in de
korte tussentijd is gebeurd weet ik niet, maar i.p.v. een gat te trekken zie ik
de heren langzaam maar zeker bij mij weglopen! 8.8.ipv 8.5!? Als de auto van
Willem de baan van een ander inschiet weet hij het projectiel net voor z’n neus
te “ grijpen”. De auto is iet wat gehavend tijdens deze actie. Bas bedenkt zich
geen moment, grijpt de auto, drukt alles weer op z’n plek, zet hem op de baan
en roept: ”Rijden pa, je hebt nog genoeg voorsprong!” In 1 en 4 gaat het intussen
bij mij redelijk, in 3 niet. Johan komt af en toe nog een Scholten tegen maar
komt nu op bijna 110 ronden uit! Willem zit op 1 ronde en ik zit daar weer een
halfje achter in wederom een foutloze race. Bas heeft mede door zijn wegenwacht
activiteiten ( is de auto daarom geel?) en een steeds luidruchtiger auto maar
103 ronden afgelegd.
Door
dit resultaat ben ik Herman en Bas voorbij gegaan en kom ik na Johan en Willem
op de 3e
plaats uit. Johan en Willem hebben hun uitstekende
resultaat van Marrum hier nog eens dunnetjes overgedaan. De krasse knarren op
het podium zijn gemiddeld 60+ en Slot-it rules, al heeft Johan daar wel een NSR
motor voor nodig!
Na
een korte tijd zijn de resultaten in de juiste volgorde gezet en begint Frank
aan de prijsuitreiking. De beide mannen uit de standaard klasse krijgen een
prijs, net als de 3 touring renners w.o. Richard. Tenslotte kreeg Johan zijn
verdiende prijs. Best Rookie werd onze Arie, die een miniatuur R4 auto’tje
kreeg die zijn opa ook ooit bezat.
Het Concours d’elegance ging naar Sander die
zijn broertje de Ford kap liet spuiten op zijn aanwijzingen. Hierna werden de
nummers niet vergeten en dat wist de jury unaniem te waarderen en eindigde hij
net boven de keurige “Playboy” Ferrari van Randy.
Al
met al een geslaagde dag, geheel in de inmiddels al 7 jaar voortdurende CC-32
traditie. Frank ,Paul en Randy en alle overige aanwezigen bedankt voor het mede
mogelijk maken van deze dag.
kijk ook eens op dit album!
http://www.mijnalbum.nl/Album=EGFVESBC
Geen opmerkingen:
Een reactie posten