Op bezoek bij Ed’s Gartenbahn.
Deze foto is van Ed's archief geleend |
Tussen Slotracer en Modelspoorliefhebbers
is het altijd een beetje Beatles/Stones gedoe. Of je bent voor het een of voor
het ander. Maar in het verleden hebben wij van SRA ook deelgenomen aan trein
evenementen en dat is vreedzaam verlopen. Nu wil het toeval dat mijn
buurman van een paar huizen verderop, Ed de Bruin, een treinbaan in zijn tuin
heeft. In de zomermaanden pruttelen er regelmatig treinen door het groen en dat
heeft wel iets rustgevends. Omdat het met zijn gewone baan
niet helemaal lekker liep heeft hij langzamerhand van zijn hobby een beroep
gemaakt. Door zijn technische achtergrond is hij in staat om komplete modelspoorweg
amplacementen te digitaliseren. Hij heeft daarmee een mooie klantenkring op
weten te bouwen.
De “tuinbanen” zijn vooral in de
duitssprekende landen populair. De kloeke treinen in schaal 1:22,5, maken het
mogelijk ze zeer uitgebreid te detailleren terwijl de techniek realistisch is
en toch robuust. Doordat de markt voor deze treinen niet heel groot is hebben
verschillende fabrikanten het loodje gelegd. Er is toch nog altijd een vraag
naar bepaalde types trein en daar is Ed ingesprongen.
3D print.
Door zelf de treinstellen te maken
kan hij redelijk snel op de vraag inspelen. In 3 maanden een prototype waar een
fabrikant rustig 6 jaar over zou doen is mogelijk! De ideeen komen vaak vanuit vragen
tijdens beursbezoeken en op treinen–fora. Ook levert Ed ombouwsets voor
bestaande treinstellen van andere merken om de prestaties en rijeigenschappen
te verbeteren. Een aantal onderdelen, zoals vlakke wagon-zijwanden worden
gefreesd. Andere onderdelen worden gegoten maar het meeste is toch 3D
printwerk. Daar komt natuurlijk nogal wat
bij kijken:
1: Een goed professioneel 3D tekenprogramma.
In dit geval Solid Works.
2: Een betrouwbare 3D
print-partner.
3: Partners voor klein freeswerk,
draaiwerk en decals
4: Een werkplaats
Het uittekenen van een locomotief is natuurlijk een precisie klus. De liefhebber weet n.l. precies hoeveel klinknagels er op een motorkap zitten van de echte Krokodil en wee de gebeente als er 1 te weinig op het model zit! Gelukkig kennen veel locomotieven een modulaire opbouw. Hierdoor zijn er nogal wat onderdelen in meerdere modellen te gebruiken.
3D rendering van een kleine loc. (Ed's archief) |
Volume benutten.
Bij een 3D print, van zijn Belgische
printer betaal je voor het volume van de buitenkant. Een holle doos kost net
zoveel als een geheel gevulde! Omdat de meeste grote delen hol van binnen zijn
vult Ed ze helemaal af met alles wat er maar inpast! Van tandwielen tot de
meest fragiele grijpbeugeltjes. Een
andere, Nederlandse 3D-printer is bij “holle” voorwerpen juist weer wel
voordeliger. Het is dus lonend om eea. vooraf goed uit te zoeken. Beide printen
ze trouwens in een grote bak “poeder” en niet met de laagjes methode. Hierdoor
zijn de modellen nagenoeg perfect glad en klaar voor het spuiten.
De tuin in:
de verse zending van de printer |
Als ik bij Ed (uiteraard) de tuin
binnenloop is Ed een verse zending 3D-print treinen aan het ontdoen van los
printstof dat zich in holtes op kan hopen domweg omdat het er niet meer uit kan.
Ook alle meegeprinte losse onderdelen worden voorzichtig losgesneden en netjes
gesorteerd. In de loop der jaren heeft Ed de modellen verder geperfectioneerd.
De ramen zitten nu van 3 kanten in een gleufje en van onder in een sponning. Je
klikt ze er zo in en kunnen nooit per ongeluk naar binnen worden gedrukt. Zelfs
de audio speakertjes kun je zo in hun exact passende plekje in het plafond
schroeven.
De nieuwste aanwinst: de Krokodil
BVZ HGe 4/4 I
De Krokodil op de Gartenbahn!( Ed's archief ) |
Dit is een in Zwisterland
gebruikte electrische loc.van indrukwekkend formaat. Ed kan 2 versies leveren,
met en zonder tandrad aandrijving. Zoals gezegd komen de meeste onderdelen uit
de printer of de frees. Maar veel van de
mechanische onderdelen, zoals de pantograven, zijn ingekocht.
Flexibel:
de witte bovenbouw past precies op het grijze onderstel
de witte bovenbouw past precies op het grijze onderstel |
Het mooie van het zelf maken van
dit spul is dat je individuele eisen van je klanten kunt honoreren. Dan moet je
denken aan een specifiek uitvoering/kleur maar een miniatuur van de eigenaar als
machinist is natuurlijk ook mogelijk.
Assemblage :
De assemblage hal annex woonkamer |
Dit gebeurt hoofdzakelijk in de
woonkamer of bij mooi weer in de tuin. Het spuitwerk vind plaats in de schuur,
waar zich een enorme hoeveelheid spuitbussen heeft verzameld in precies de
juiste (Ral) kleuren. Ten slotte wordt na de wrijfdecals (geen plastic
basisvel, dat je altijd blijft zien, zoals bij ons slotters) een aantal lagen
matlak aangebracht.
klaar voor verzending, opgestapeld in de gang |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten