SRA

SRA

maandag 29 september 2014

319 Bij de buren: De buitentreinen van Ed's Gartenbahn

 

Op bezoek bij Ed’s Gartenbahn.



Deze foto is van Ed's archief geleend



Tussen Slotracer en Modelspoorliefhebbers is het altijd een beetje Beatles/Stones gedoe. Of je bent voor het een of voor het ander. Maar in het verleden hebben wij van SRA ook deelgenomen aan trein evenementen en dat is vreedzaam verlopen. Nu wil het toeval dat mijn buurman van een paar huizen verderop, Ed de Bruin, een treinbaan in zijn tuin heeft. In de zomermaanden pruttelen er regelmatig treinen door het groen en dat heeft wel iets rustgevends. Omdat het met zijn gewone baan niet helemaal lekker liep heeft hij langzamerhand van zijn hobby een beroep gemaakt. Door zijn technische achtergrond is hij in staat om komplete modelspoorweg amplacementen te digitaliseren. Hij heeft daarmee een mooie klantenkring op weten te bouwen.

De “tuinbanen” zijn vooral in de duitssprekende landen populair. De kloeke treinen in schaal 1:22,5, maken het mogelijk ze zeer uitgebreid te detailleren terwijl de techniek realistisch is en toch robuust. Doordat de markt voor deze treinen niet heel groot is hebben verschillende fabrikanten het loodje gelegd. Er is toch nog altijd een vraag naar bepaalde types trein en daar is Ed ingesprongen.

 

3D print.

Door zelf de treinstellen te maken kan hij redelijk snel op de vraag inspelen. In 3 maanden een prototype waar een fabrikant rustig 6 jaar over zou doen is mogelijk! De ideeen komen vaak vanuit vragen tijdens beursbezoeken en op treinen–fora. Ook levert Ed ombouwsets voor bestaande treinstellen van andere merken om de prestaties en rijeigenschappen te verbeteren. Een aantal onderdelen, zoals vlakke wagon-zijwanden worden gefreesd. Andere onderdelen worden gegoten maar het meeste is toch 3D printwerk. Daar komt natuurlijk nogal wat bij kijken:  

 1: Een goed professioneel 3D tekenprogramma. In dit geval Solid Works.

2: Een betrouwbare 3D print-partner.

3: Partners voor klein freeswerk, draaiwerk en decals

4: Een werkplaats

Het uittekenen van een locomotief is natuurlijk een precisie klus. De liefhebber weet n.l. precies hoeveel klinknagels er op een motorkap zitten van de echte Krokodil en wee de gebeente als er 1 te weinig op het model zit! Gelukkig kennen veel locomotieven een modulaire opbouw. Hierdoor zijn er nogal wat onderdelen in meerdere modellen te gebruiken.

3D rendering van een kleine loc. (Ed's archief)

Volume benutten.

Bij een 3D print, van zijn Belgische printer betaal je voor het volume van de buitenkant. Een holle doos kost net zoveel als een geheel gevulde! Omdat de meeste grote delen hol van binnen zijn vult Ed ze helemaal af met alles wat er maar inpast! Van tandwielen tot de meest fragiele grijpbeugeltjes.     Een andere, Nederlandse 3D-printer is bij “holle” voorwerpen juist weer wel voordeliger. Het is dus lonend om eea. vooraf goed uit te zoeken. Beide printen ze trouwens in een grote bak “poeder” en niet met de laagjes methode. Hierdoor zijn de modellen nagenoeg perfect glad en klaar voor het spuiten.

 

De tuin in:



de verse zending van de printer



Als ik bij Ed (uiteraard) de tuin binnenloop is Ed een verse zending 3D-print treinen aan het ontdoen van los printstof dat zich in holtes op kan hopen domweg omdat het er niet meer uit kan. Ook alle meegeprinte losse onderdelen worden voorzichtig losgesneden en netjes gesorteerd. In de loop der jaren heeft Ed de modellen verder geperfectioneerd. De ramen zitten nu van 3 kanten in een gleufje en van onder in een sponning. Je klikt ze er zo in en kunnen nooit per ongeluk naar binnen worden gedrukt. Zelfs de audio speakertjes kun je zo in hun exact passende plekje in het plafond schroeven.

 

De nieuwste aanwinst: de Krokodil BVZ HGe 4/4 I



De Krokodil op de Gartenbahn!( Ed's archief )



Dit is een in Zwisterland gebruikte electrische loc.van indrukwekkend formaat. Ed kan 2 versies leveren, met en zonder tandrad aandrijving. Zoals gezegd komen de meeste onderdelen uit de printer of de frees. Maar  veel van de mechanische onderdelen, zoals de pantograven, zijn ingekocht.

 

Flexibel:



de witte bovenbouw past precies op het grijze onderstel



Het mooie van het zelf maken van dit spul is dat je individuele eisen van je klanten kunt honoreren. Dan moet je denken aan een specifiek uitvoering/kleur maar een miniatuur van de eigenaar als machinist is natuurlijk ook mogelijk.

Assemblage :

 

De assemblage hal annex woonkamer

Dit gebeurt hoofdzakelijk in de woonkamer of bij mooi weer in de tuin. Het spuitwerk vind plaats in de schuur, waar zich een enorme hoeveelheid spuitbussen heeft verzameld in precies de juiste (Ral) kleuren. Ten slotte wordt na de wrijfdecals (geen plastic basisvel, dat je altijd blijft zien, zoals bij ons slotters) een aantal lagen matlak aangebracht.

klaar voor verzending, opgestapeld in de gang

Prijzen:

Voor zoveel trein en in deze kwaliteit en in deze kleine serie moet natuurlijk wel betaald worden. De Krokodil is er van zo’n  €  2250,= Een losse wagon heb je al voor minder dan € 800,= Ze zitten dan wel in een fraaie houten showcase met een plexiglazen voorplaat. Niet zelden levert hij ze zelf af bij de klanten in Duitsland of Zwitserland waarbij dan wel meerdere adressen in 1 rit gedaan worden...

Voor meer informatie is er de Website:

Op  http://www.edgb.nl/  kun je alles nog eens rustig bekijken.

 

 

 



 



 

 



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten