SRA

SRA

zondag 14 augustus 2011

Porsche 356... how low can you go.....




Ik denk dat ik deze Ninco Porsche 356 al weer 8 jaar geleden heb gekocht via Marktplaats.

Hij was door de 1e eigenaar uit Zeeland al enigszins verbouwd.

Oorspronkelijk was het de Daytona uitvoering, in het metallic-blue.

Ik heb hem stevig verlaagd,het interieur een stuk dunner gemaakt, een brandblusser achterin gelegd en de kap zilver gespoten.Ook het motortje is vervangen door een snellere jongen.

Zo reed hij jaren rond.


Tot verleden week.
Ik heb de wielen nogmaals onderhanden genomen om te zien of het nog lager kon.Ook de hoeveelheid lood is sterk teruggebracht,er zit alleen nog een stukje bij de vooras.
De auto rijdt er prima mee.Bij SRA kom ik er onder de 10 sec. mee en daar zit nog wel wat rek in.Ik besloot de kap glad te schuren.Alle chroom-details kwamen niet meer terug.

De greep op de voorklep, de deurgrepen,de strips op de flanken alles ging er aan.

De vrijgekomen holtes werden opgevuld.Ik heb ze ingevuld met stukjes plastic en houtlijm.Dit vaak herhaald en veel geschuurd.Ook gaatjes van ruitenwissers, spiegel e.d.gaan dicht.

Het resultaat is een extreem gladde kap, waarbij de neus en de kont iets meer naar binnen werd geschuurd, iets ronder dus.

Het ruitje ,waar een tijdje terug opeens een hap uit was ,werd over de hele hoogte een laag afgedremeld.Een mooi speedsterruitje is het resultaat.

Zilver was een voor de handliggende kleur geweest,maar ik besloot de gangster kant op te gaan.

Mat zwart, zoals er meer in het echt rondrijden, vooral in Australie .Hier zijn ook vaak Duitse oorlogstekens op de auto's geplakt.Ik doe dat met deze niet. Maar het resultaat mag er m.i. zijn.



Zuffenhausen

dinsdag 9 augustus 2011

Zaag(le)mans en de 962









Ik liep hier al een tijdje mee rond.
De Group C 962, wie kent hem niet of beter wie heeft hem niet...moet toch wat origineler kunnen.De kurz-,langhek enz.van menheer Slot it..je kunt ze uittekenen.
Doordat de concurrenten in de begin 90-ties niet stil zaten en met efficienter lijkende auto's op de proppen kwamen moest er wat gebeuren bij Porsche.
De gebroeders Kremer zagen o.a. dat Jaguar met de korte kont en de losse vleugel succesvol werden.In America zagen ze dat ook.De zaag werd er dus in gezet en weldra zagen we de 962c rijden met een kek kort kontje en een losse vleugel!Bij Dyson in de USA werd zelfs nog de achterstewielkast dichtgebouwd zodat het helemaal net een Jag. leek!
Uit onderzoek bleek dat de Slot-it kapjes dit ook moesten kunnen doorstaan!
Na een ongelijke strijd met dr.Dremel werd een maagdelijk witte kap als beschreven in een korte uitvoering getransformeerd.Eerst moesten de opstaande vleugels er aan geloven daarna het achterdek.Bij bestudering van de talloze foto's van de auto's , w.o. die van David Hart, bleek er bijna niet een het zelfde te zijn.Ik heb de achterlicht kaders weer teruggelijmd en een bredere middenruimte open gelaten.Het kapje paste weer op het chassis.Met grof schuurpapier heb ik de bult boven de achteras wat afgevlakt.Fijn schuurpapier deed de laatste sporen naar het vorige uiterlijk verdwijnen.Ik had nog net genoeg decals over van de witte 962 die ik vorig jaar maakte.


Dus die werden op identieke wijze op de inmiddels verkeerswitte kap aangebracht.
De achtervleugel van een Sauber, weer geleend van een Jaguar, snap je het nog?,werd ook op kleur gebracht en daar komt ook het bekende P-woord op.
De Dunlop decals waren even op dus de wagen staat op Hankook banden.Ik begrijp dat dat gewoon Korea betekend!Het resultaat mag er m.i. zijn!De blanke Action-lak erover en..klaar!
Even op de foto met z'n broertje. Er is ook nog een bijna identieke 956 in de familie.
De geamputeerde auto's waren minder succesvol dan hun langere broertjes, ingehaald door de tijd ,de regelementen en de concurrentie.
Je ziet ze wel massaal in jungtimer evenementen opduiken, vaak in fraaie kleurstellingen.
Als slotracer lijkt hij me een mooie uitdager voor de Mazda, de Jag en de Sauber.





Zuffenhausen

More piggy pics...op verzoek
































maandag 8 augustus 2011

Wat is ie dik mannn......



Met het spaarvarkentje tussen de benen besloot ik weer eens richting Putten te rijden.
De baas was er niet, maar werd door junior-met looprek- en zijn lieffie vervangen.
Ik had nl. iets leuks op de site zien staan wat ik nog niet in de Porsche collectie had!


Na enig zoek,en vraagwerk vond ik eindelijk wat ik zocht.Het gesloten paarse kartonnen LMM doosje met een zwarte wikkel er omheen zorgde ervoor dat de spanning werd opgebouwd.Het (LM)miniatuur lettertjes op het stickertje hielpen daar ook al aan mee.
Maar toen het juiste doosje eenmaal was gevonden, ja idd. de laatste, bleek de inhoud boven verwachting mooi!
De eerste reactie: Wat een dik monster!

Het was n.l. Porsche 917-20, waar Reinhold Joest en Willy Kausen in 1971 op LeMans mee testten.Daartoe was de auto nog fabrieks wit gespoten.
Tijdens de race, gewonnen door Gijs van Lennep, was de auto ...roze en overtrokken met gebogen stippellijnen .In de zo ontstane vakken stonden dan allerlei varkens onderdelen geschreven! Van Ohrlappen tot Schwanz! Maar dit terzijde.
Naast de enorme breedte valt ook op hoe kort hij is in vergelijking met de KH wat toch staat voor Kurz Heck.De stompe brede snuit, de eveneens lompe kont het is geen beauty.
Hij is wel een natuurgetrouwe replica.In tegenstelling tot de meer bekende 917 slotkarren is deze gewoon ongegeneerd breed.Bij de Fly/NSR e.d. heb ik altijd het idee dat de auto's te iel zijn.

Met name bij de neus waar de beide lampen vaak bijna recht boven elkaar staan achter hun (te) smalle glas.Daar heeft deze geen last van. De lampen zitten gewoon naast elkaar, ruimte zat.

De detaillering gaat ook wat verder dan bij de confectie modellen.De schitterende ruitenwisser valt direct op.Maar binnenin staat er een losse meter op het dashboard zoals je dat tegenwoordig ook te pas en te onpas bij de ,vaak belastingvrije ,wegluisjes ziet.Ik denk alleen dat het hier geen Hema wekker betrof.Verder heeft Willy of Reinhold het stuurtje met beide handen vast en staat er zelfs een luchtslangetje op hem gericht.

Ook aan de onderkant is hij fraai afgewekt, met voor de onderste wishbones !Zelfs de dikke flexibele slangen voor de remkoeling ontbreken niet!
Is er dan helemaal niets mis mee?
Jawel! Het is een klein beetje mis gegaan met de print voorop de neus van de bekende "Porsche"-streep.Het verloopt aan de rechterkant , maar wat blijkt...dit was bij de echt ook zo!De motorafdekpaat waar de "van" in zit uitgespaard heeft een laatste freesbeurt niet helemaal doorstaan.Dit is bovendien na het lakken gedaan wat er een beetje slordig uitziet natuurlijk.Ik zal eens kijken of een Fly onderdeel als donor kan dienen....dit "verkeerswit" moet wel te krijgen zijn.
Deze auto kostte trouwes minder dan een 917 van NSR!

Op de baan, zonde(! )maar toch even rondgegaan bij SRA.De beide magneten zorgen er wel voor dat de auto nergens uit het spoor wil.Hij rijdt als een baksteen, met duidelijk hoorbare afrol- geluiden van de priofiel banden.
Nu staat hij gewoon tussen de andere Porsches op de plank.
Het origineel , daar heeft van Lennep ook nog in gereden lees ik, kwalificeerde zich als 7e voor de race in 71en viel uit na een crash vanwege remproblemen.Anders had Gijs, met de bekende Martini Porsche misschien niet eens gewonnen!

De originele auto in de "Pig" kleuren is weer opgelapt en staat in het Porsche Museum in Stuttgart...vlakbij...


Zuffenhausen