SRA

SRA

maandag 26 maart 2012

Souterraincup,feestje voor Bloggers!

://www.youtube.com/watch?v=_S7-lZ05rvc



Zondag ging ik in op de uitnodiging van Marc om in zijn kelder te komen racen .Dit is een opvallend project van hem en zijn gezin. De beelden zijn bij slotrace-volgers en Bloggers wel bekent.Er is daar een scenery om de baan heen gelegd die zijn weerga niet kent!Alles in Targa Florio stijl waarbij zelfs de muren niet aan een Targa-touch ontkwamen.
Het is rustig op de weg en ik ben voor ik het weet in Voorhout. Ik zie al een paar bekende figuren koffers uit een auto halen. Het zijn de tukkers w.o.Harold, alias Porsche Harry. Ik zoek een parkeerplek in de buurt en wordt op no 49 binnen gewenkt door de vrouw van Marc.
De genodigden zijn allemaal Bloggers ,zoals Frank103, Steffer,FerryFazzt,Roadrunner,Ommoord,Twentrack,PorscheHarry,Souterrain en ene Zuffenhausen.

Na de koffie met vers ingevlogen Limburgse vlaai(roadrunner-Paul) dalen we af in de beroemde gewelven onder de eensgezinswoning.
De aanpalende praktijkruimte is omgetoverd tot een sleutelruimte en de andere ..de Targa-ruimte. Werkelijk overal is aan gedacht..wat een details,wat een sfeer! De ruimte is niet al te groot maar er is een fraaie layout gevonden voor de baan .Er zijn 3 verschillende rijdersposities ingericht. Hierdoor heb je steeds een ander uitzicht op de baan. We zijn met 9 man en ze komen werkelijk uit alle windstreken. Er kan maar met 3 tegelijk worden gereden en dat doen ze al vol op. Ik heb voor Marc een passend stukje scenery meegebracht in de vorm van een Fiat 600 wrak die direkt een plaatsje krijgt op de rots bij start/finish.

Ik krijg de banden uitgereikt door andere Marc .Het zijn Polyurethaan afgietsels van Nsr classic banden, met profiel en aldoor Marc zelf gemaakt.De kleur is transparant-wijnrood waardoor het op een dropje lijkt. Ik kom pas laat opgang, maar er is opvallend veel grip met deze "dropjes". Eerst de Ferrari P4 van Scalextric geprobeert. Wat een power, in de priegelbochtjes links achterin al gauw teveel! Maar voor de rest een lekkere stoere bak om flink mee te gassen.

De gele 917 van Gijs v.Lennep komt ook op de baan en die is ook te snel met de 25k. motor .Ik heb er een 20k. ingeschroefd en die deed het beter al is het bepaald geen stakker. Ik rij ook de Fly 906 even en hoewel ook prima schiet hij er gemakkelijk af bij de nogal abrupte jumps in de rechte stukken .Hier hebben bijna alle auto's last van, maar het geeft de baan wel karakter en een snel gevoel mee! De auto’s duiken opeens zicht-en hoorbaar omlaag, je voelt het bijna zelf in je maag! Rem je op of net naast de bult kan je het schudden en klap je medogenloos in het decorum! De kunst is exact op tijd te remmen en de voldoening is dan heel groot als dat lukt! Ik heb heel weinig tijd maar de auto voelt best lekker aan. Ik kom op 9.8 waar Marc S. al met 9.2 rond raast. Ook Porsche Harry en andere Marc zitten onder mijn beste tijd, allen met de 917 van NSR! De middelste baan is de snelste en daar worden ook de minste fouten gemaakt.

De opzet: Een shootout!
Er word in heats van 5 min. per baan gereden. Van elke heat gaan de 2 snelste rijders door naar de volgende ronde. Er valt er dus telkens 1 af.
De laatste 6 gaan dan tegen elkaar en dan in heats van 5 min. En dan volgt de semie-finale van 2 x 2 rijders die alleen de buitenbanen rijden.! De snelste 2 doen dit nogmaals over maar dan slechts 2 min. per spoor. Ingenieus systeem, waarbij je dus ook na 3x 5 min.; al klaar kunt zijn!

De Lunch.
Tijdens onze bezigheden in de kelder drongen er al allerlei etensluchtjes de raceruimte binnen.
Die werden veroorzaakt door Annemiek die een grote hoeveelheid Taco’s had gemaakt met alles erop en eraan.
We mochten zo aanvallen op de gedekte tafel en iedereen ging een half uur later tot de nok gevuld de keldertrap af.
De auto's worden van een rond stickertje voorzien wat met de baankleur correspondeert, heel handig!

Maar eerst de kwal.
Als verwacht zijn de beide Marc's het snelst gevolgd door Harold. Ik ben 4e,Ferry 5,Stephan 6,Henk 7,Paul 8 en Frank is de hekkensluiter.

De snelste 3 beginnen.Als verwacht gaat de gastheer er snel vandoor gevolgd door Marc II. Als Marc I vlak voor mijn neus van de baan gaat lukt het hem niet de auto direct in het slot te duwen. Als hij erin staat geeft hij teveel gas en een halve m. verder staat de Gulf Porsche er al weer naast..ditmaal moet ik met de grijper aan de slag en dat wil niet best lukken helaas. Ik wordt ook niet geholpen doordat er een houten baanschoen onder zit die niet helemaal soepel meewerkt. Dit geklooi kost hem minstens 1 ronde, sorry.Marc B. zit hem mede daardoor nog op de hielen en uiteindelijk is het verschil maar 1 baansector! Harold doet zijn best vecht voor wat hij waard is maar wordt tenslotte derde..derde, dan is hij dus al klaar!
In de 2e heat kom ik in actie.
Ik rij tegen de fraaie gele Alfa van Steffer en de Blauwe 917 van Ferry
Ik heb eigenlijk weinig moeite met de heren die beide een stuk lastiger te mennen auto's lijken te hebben dan ik. We raken elkaar nogal eens maar het hindert me gelukkig niet erg. Ik probeer vooral weinig tijd te verliezen door te blijven rijden. Ik wordt 1e en ik heb zelfs meer dan de beide Marcen! De heren na mij, de 2 Slot-it Fords van Henk en Frank103 met de bont gekleurde ex-DikkeLeoFerrari vechten het uit. Uiteindelijk is het Henk die er een behoorlijk aantal ronden blijkt te hebben uitgeknepen. Zijn kennis van deze baan en zijn ervaring met houten banen betaald zich uit! Slechts 1 sector minder dan Marc S!

Daarna mag ik weer voor de volgende ronde. Tegen de grote kanonnen,de 2- 917's van de Marc en weer Ferry !
Rustig van start, blijven rijden en dan kijken hoe het zich ontwikkeld.
Ik blijf Marc eigenlijk aardig volgen, mede ook doordat er nogal wat fouten werden gemaakt en kon zelfs wat druk zetten. Marc liep in de middenbaan een paar ronden uit maar ik was ,eenmaal in die baan ook sneller! Ik joeg op Marc en dat voelde eigenlijk best goed. Zij aan zij rosten de 917's over da baan. Marc buitte zijn baankennis optimaal uit, maar mijn auto reed gewoon fantasties en dat gaf vertrouwen waardoor je gemakkelijker over grenzen gaat. Steeds als ik hem te pakken had ging er iets mis. Met name in het priegelbochtje links achterin leek ik veel gemakkelijker door te komen waardoor ik de Gulf Porsche raakte en ik eruit lag. Dat gebeurde nogal eens ,waardoor ik weer opnieuw kon beginnen...We stuwden elkaar behoorlijk op en we haalden meer ronden dan in de 1e omloop. Marc haalt zelfs 90.3 tegen 85.1. van mij.
De ander halve finale ging tussen Marc II,Henk en de Limburgse Roadrunner Paul. Marc liet zien de snelste te zijn en liep behoorlijk weg van zijn rivalen 85.6 Henk werd dan 2e met 76.8.

De halve finale brengt mij tegen ..Marc I! Alleen de beide buitenbanen 5 min.per baan…
Al snel laten we alle schroom varen en knallen er weer lustig op los. Ik torpedeer in mijn enthousiasme Marc .Ik wacht keurig en dan gaat het weer loos. Zij aan zij hij meestal net iets sneller dan ik in de lastigste blauwe baan. Maar hij maakt meer foutjes en ik zit er nog steeds vlak achter. Na de baanwissel ben ik de snellere maar het blijft close. Als Marc de baan verlaat is het gedaan… ik zit in de finale!57.8 om 56.6.
Hierna komt andere Marc met Henk in de ring.
De Ford van Henk ging stuk, sleper oog uitgebroken. Hij ging verder met een 312Pb en die mocht hij zelfs even testen..
Marc loopt soepeltjes bij Henk vandaan en laat hem 4 x de achterlichten zien.55.3.om 51.7.

De finale voor Marc II en het werd dus een 917 onderonsje! De zilveren 917 is m.i.een prima geprepareerde auto en Marc leek me een prima rijder. Dat blijkt ook wel na de start want we zitten op elkaars lip. Maar ik rij eigenlijk niet eens volle bak waardoor ik ook weinig fouten maak. Marc heeft het moeilijker(blauw) en als ik hij in de fout gaat sla ik een gat en loop ik meteen verder uit. Als ik in blauw ga heb ik het op mijn beurt moeilijk. De voorsprong lijkt voldoende maar 1 foutje en alles ligt weer open. 2 minuten is erg kort en je kunt je heel weinig permitteren !Netjes en strak rijdend doe ik aan schade beperking. Dat blijkt uiteindelijk genoeg voor de hoofdprijs al is het nipt.21.9 om 21.7!

het erepodium!

Als we de kelder verlaten worden we in de tuin opgewacht door Marc. Er worden groepsfoto’s gemaakt en dan volgt de prijsuitrijking.
De 3 hoogst geplaatse rijders
dank aan Frank 103 voor het lenen van de foto!
krijgen een piepklein 911-je waar Marc een micro logo van zijn baan op heeft aangebracht. Ook het doosje heeft zo’n achterwand.
Om even over half 6 nemen we afscheid en verlaten we Voorhout. Voor sommigen is het dan nog dik 2 uur sturen!

Al met al een geslaagd evenement, waarbij er een enorme hoeveelheid foto materiaal moet zijn geschoten. De tafel lag op een gegeven moment vol met camera’s..laat dat maar aan de Bloggers over!
Ik denk dat iedereen het enorm naar het zin heeft gehad en onze dank gaat uit naar Marc en zijn gezin die hier weken naar toe hebben geleefd. Alles was tot in de puntjes..en meer..verzorgd.

Tot slot zou ik de lezers uitnodigen om Marc te steunen in zijn andere project :


http://deelnemers.alpe-dhuzes.nl/acties/marcstouten/marc-stouten

Bedankt en sterkte vast met je beklimming!

Rommelige 3e clubrace voor Fred

3e Clubrace 2012

We wilden vroeg beginnen en iedereen had daar z'n best voor gedaan. Maar op 1 of andere manier wilde het maar niet opgang komen. Ik besloot de Gr.C 956 maar te laten voor wat hij is vanwege een totaal gebrek aan grip en een Riley te pakken.Die was nog helemaal onaangetast. Snel andere vooras erin 2 loodjes, schroeven losser, magneet eruit,en wat olie hier en daar. Nog even wat stelwerk aan de vooras en klaar. Schrik..ik had de kap thuis gelaten en die er wel is heeft een Lexan interieur! Gelukkig heeft Arie er 1 bij zich dus even later heb ik een komplete auto waar ik ook nog 4 rondjes mee kan rijden. We hebben ook een nieuw lid, Rob en die laat beslist aardige dingen zien. Ook nieuw zijn de Slot-it Group C Lancia’s van Fred en Erroll.Net als de Riley zijn ze eigenlijk heel lelijk. Fred pusht het ding tot ongehoorde rondetijden: 8.2 !
Willlem en Roger rijden weer de group-C Jaguar, waarbij Bas die van Willem eens flink onderhanden heeft genomen. Arie en D.J. kiezen voor de Audi en Herman blijft zijn Nissan trouw. Bas de F40 en Paul heeft tenslotte zijn blauw/witte 962.
Als alle auto's van de juiste P3 bandjes zijn voorzien en Paul zijn goedkeuring heeft verleend gaan we kwalificeren. Het is dan al 22.u. We beginnen en idd. blijkt Fred de snelste met ween 8.175!waarmee hij aangeeft dat de P3-band het hier weer prima doet. Herman is 2e met 8.525.vlak voor D.J.8.530.Bas 8.579 Willem,8.660 Paul 8.736en ik heb 8.642.Dat mag best een aan elkaar gewaagd middenveld heten. De rest zit daar een eindje vandaan.

Om half 11 barst het los.
Rob, Errol en Roger trappen af.

Na een rommelige beginperiode doet Erroll wat hij moet doen en schud de onervaren nieuwkomers van zich af.
Hierna komen Paul, Arie, Willem en ik in actie. Na een goede start maak ik al vroeg een fout waardoor ik van voren af aan moet beginnen. De auto is best rap maar je moet niet overdrijven zo blijkt .Ik kan Paul binnen hengelen, hij duwt me eruit ( maar wacht dan gewoon even op me!) maar Willem is taaier. Na 3 stints staan we naast elkaar! Als ik als laatste baan 3 heb en hij op 1 mag rijden loop ik alsnog bijna 2 ronden bij hem weg.

Dan komen de snelle mannen,Fred,Herman D.J.en Bas.

Al snel klapt de auto van Bas uit de baan, al dan niet na contact, en blijkt daarna onhandelbaar. De auto blijkt ook nog eens niet genummerd, net als de ander 3 trouwens, prima werk heren! Dus nummeren en een herstart! In de carrousel kantelt de auto van Bas nu telkens en dat is niets voor Bas. Snel ruilt hij van auto. De witte Jag. van Willem komt op de baan. Volgens de regelementen mag dit niet..1 auto per rijder. .maar daar denkt dan nog niemand aan. Hij heeft 5 ronden aan de broek en begint de Jag op z'n Bass. over de baan te jagen. Fred kan hij net niet bijbenen maar hij maakt weer veel goed op de andere heren. Aan de tijden te zien zitten Bas, D.J. en ook Herman dicht bij die van mij in de vorige dus dat kan spannend worden.
Fred geeft de nieuwe Lancia de eerste overwinning, hoewel hij in de race niet meer zo snel leek als in het begin.115.07 is toch erg goed.
Ik blijk 2e te zijn geworden,109.10 met bijna 2 ronden op Willem. D.J. en Bas.
Arie doet het prima en weet zelfs Heramn en Paul voor te blijven!Ook Rob laat al zien dat er beslist een goede rijder in hem schuilt door al behoorlijk constant rond te rijden waarbij zijn goede wagenbeheersing opvalt.

Hier gaat Bas nog met de Ferrari zij aan zij met Hermans Nissan.

Dat had ik niet verwacht maar de auto doet het op alle banen prima en 8.5 is haalbaar en op 3 gaat het nog harder.
Ik wil Arie dan ook bedanken voor het belangeloos afstaan van zijn kap!

Na afloop ontstaat de discussie over de autowissel van Bas. Er zijn eerder ook wissels geweest maar die waren kennelijk op een ander tijdstip en dus toegestaan.
Formeel zal het allemaal wel zo zijn. Zelf heb ik er geen moeite mee…het is maar een clubrace..waar gaat het over. Laat iedereen lekker racen en mits de auto goedgekeurd is, zie ik niet zo veel problemen. Daarnaast worden ook nog eens de 3 minste resultaten van het jaartotaal afgetrokken ....
Met Bas op de baan heb je nu eenmaal spectakel dat klopt. Maar de rest van het veld zijn ook geen engeltjes om eerlijk te zijn! Er zijn er meer die roepen, al dan niet terecht of op een andere manier aanwezig zijn. Zo laat ik de vloer kraken als ik op 1 sta, heel irritant! Fred is super fanatiek aan het knijpen dat kan nogal intimiderend overkomen. Erroll vliegt er steeds uit in de carrousel en roept dan heel hard "track" ook niet zo leuk natuurlijk. D.J. heeft ook een harde stem, Arie heeft een koptelefoon op, Willem heeft een snor, Roger een bril. Blijven over Rob, Herman en Paul. Eigenlijk is Paul dan de enige normale rijder! Hij is beleefd, rijdt netjes en doet tussendoor ook nog de wedstrijdleiding!
Laten we zoiets als grote club oplossen, we hebben immers net de 15 ledentaart opgegeten!


donderdag 22 maart 2012

12,5 uurs jubileumrace Slipstream

Zondagochtend stond Paul om 7.25 voor de deur.Slipstream is de bestemming voor de jubileumrace waarbij ieder jaar van hun bestaan gevierd wordt met een uurtje slotracen.We hebben niet veel mee te nemen omdat we daar van auto’s worden voorzien.Het is al gezellig druk als we binnenkomen maar zeker niet stampvol zodat gemakkelijk een plekje wordt veroverd.
SRA heeft nog een klein aandenken voor de jubilaris meegebracht en ik overhandig dit aan Rob.


De gebruikelijke welkomscake kan met een welkoms bakkie worden weggespoeld.Daarna gaan we de wedstrijd Audi's testen.Het zijn de clubauto's waar ze elkaar hier onderling geregeld mee te lijf gaan. De auto's zien er fraai uit en zijn van de zelfde livery voorzien waarbij alleen de kleur verschilt.De kleur v.d. auto is gelijk aan die van de bijbehorende baan.De Slot-it auto's zijn eigenlijk heel simpel gehouden,klein plakje lood voorin,de gewone oranje motor in de inline opstelling,sponsbanden en klaar!

Eenmaal op de baan blijken het auto's te zijn waar je snel aan went.Maar zoals altijd blijft het lastig om die laaste seconde van je tijd af te slijpen.Degenen die dat het snelst voor elkaar hebben boeken flink wat voordeel.
Hoewel de auto's erg gelijk zijn zie je op de baan toch veel snelheidsverschil.Dat zit hem dan toch puur in de rijder. DirkJan, Willem,Paul en Bas rijden zich in.Vooral DJ kijkt z'n ogen uit ,dit is zijn eerste uitwedstrijd en hij kan gelijk aan de bak!

Zelf kom ik slechts 1x op alle banen waarbij ik wel steeds per baan 0,1 sneller ben dan op de vorige.Gek genoeg voelen de buitenste banen zeker niet minder aan dan de gekende snelste tracks.

Er zin 6 teams zodat we niet hoeven te rommelen met de indeling.We rijden 6 x 1 stint van 1 uur.Wisselen kan/mag maar dan wel in je eigen tijd.Wij willen het om de 15 min. gaan doen.Paul bijt het spits af in baan 3 en begint zoals we dat wel gewend zijn zijn race langzaam op te bouwen.
Na 89 ronden neemt Willem over 93,Bas 98 en ik met 96, komt uit op 376.Zo gaat het door en met 368 in baan 5.Dan komt baan 6.Als ik de gele auto overneem is dat een heel andere dan ik gewend ben. Watskebeurt?Alsof de handrem erop staat!Ik haal alle rem eraf, de agressieviteit vol erop en rammen maar.Bas heeft er al naar laten kijken door de technische mensen maar er is niets gevonden.Soms is de auto weer heel even normaal waardoor je er direkt afknalt.Ik twijfel nu zelfs aan mijn regelaar! Het wordt een martelgang, die maar 321 ronden oplevert!De auto wordt nu direct nagekeken en wat blijkt,het stuurtje zit tussen chassis en vooras geklemd! Het interieur zit helemaal los en de renner ligt in 2-en!Als alles weer op z'n plek zit rijdt de auto weer prima.
Paul vervangt zekering regelaar Willem.

We zijn de, vooral door toedoen van Bas,verkregen aansluiting met Speedtrack en TBSR uiteraard kwijt.Baan 4 levert weer 372 ronden op en de beide volgend 377. DJ komt maar moeilijk in zijn ritme en vraagt om vervroegde aflossing door Bas.Die is als enige van ons competetief met regelmatig tijden ruim onder de 9: 8.4 is zijn snelste waarbij ik 8.8haal de anderen halen de 9 net niet.De snelste teams doen 8.3 over een rondje, let wel met de zelfde auto's!
We hebben de eerste heat totaal 2191 ronden weten af te leggen en zijn nipt 5e.2 voor op Speedtrack en 4 achter op TBSR.De heren van Keistad ,of Keistream,Slipstad,want Marco had zich met de van Altena's versterkt,staan bovenaan,45 ronden voor de thuisrijders.

Dat geeft toch hoop voor de 2e heat.Als je de pech weg zou laten moeten we ons 50 ronden kunnen verbeteren.....
Maar helaas verbeteren we ons bepaald niet,in tegenstelling tot de anderen.
In baan 5 rijden we 3 ronden minder dan in de eerste.
het zit nog dicht bij elkaar!

In 6 -368 en dat zijn er toch 47 meer dan in de pechvolle 1e.Op baan 4 komen we niet verder dan 346..26 minder dan in de 1e!De volgend baan ,2 levert 375 ronden op en dat is ook weer -2. Het wordt steeds gezelliger langs de baan als er allerlei bekenden binnenkomen.De consentratie bij de Marchalls is ook niet meer wat het zou moeten zijn .Baan 1 loopt ook al niet echt lekker 357 (-20) en dat geldt in iets mindere mate voor de afsluitende baan 3, 366(-10)Totaal hebben we er dus nog minder dan in de 1e en wel 2177.
Is het de vermoeidheid,consentratieverlies of een gebrek aan ervaring?
De heren van Speedtrack,TBSR en SRF onze directe concurrenten deden het gewoon beter en zijn behoorlijk weggelopen.
En dat gaat natuurlijk helemaal op voor Slipstream en Keistad,waar geen maat op staat.

Het is al behoorlijk laat als de prijsuitreiking plaatsvindt.
Wij zijn meteen aan de beurt en krijgen van Rob een Slipstream sleutelhanger/flesopener.
De heren van Keistad winnen met een behoorlijke voorsprong op Slipstream.
de winnaars!



Al met al een stevige vuurdoop voor DJ die zich na een nogal demoraliserende start toch steeds meer op zijn gemak voelt en uiteindelijk ook lage 9's rijdt.En ook Paul die lange tijd niet buiten de deur heeft gereden, heeft vast op meer gerekend.Willem en ik weten wel ongeveer waar we staan en hebben niet de illusie nog sneller te worden.En dan hebben we natuurlijk Bas.Hij weet steeds beter zijn snelheid ,die bij iedereen wel bekent is,om te zetten in vele ronden door constant en bijna foutloos rond te gaan.

We danken Slipstream voor wederom een geslaagd evenement waarbij het ons aan niets ontbreekt.Van de uitdagende fraaie baan,de auto's de commentatoren(..had ik al gezegd dat er Hamburgers zijn...),bar,BBQ.enz.enz..
Op naar de 25!

donderdag 8 maart 2012

Slotrace shirts en I-phone spulletjes...




http://www.redbubble.com/people/geekchic/works/2432010-3-le-mans-917

kijk ook eens op de site!
http://www.hobbies.com/

maandag 5 maart 2012

Classiccup SRA onderonsje voor de thuisrijders!

Zondag 4 maart was de aftrap van het Classic-cup seizoen 2012 bij SRA.
Frank in aktie

Deze door Frank Goyaerts al weer 5 jaar geleden geïntroduceerde klasse met al het moois dat er op sportwagen gebied te zien was in de periode 1966/1975.Dus van de smalle bandjes over naar de mega brede gevallen die er in korte tijd voor zorgden dat de auto’s ook veel dikker werden. Dit is de klasse waar altijd veel animo voor is, ook van slotracers die je minder snel ergens anders aan de baan ziet.
Als ik om kwart voor 8 binnenkom is alleen Paul er al.DJ zie ik al aankomen fietsen dus met z’n 3-en wachten we wat er gaat komen.
Ik heb nog een sleutelklus te doen dus de koffer gaat na de koffie meteen open.Ik ga met de gele Sandeman NSR Porsche 917 van Piper/van Lennep rijden waar ik vorig jaar mee won.
Ik heb een andere pinion nodig ipv. de 11-tander die er nu op zit.De snelheidsmeter gaf 43 km/u aan!
De 9-tander erop en even experimenteren met de rest van de overbrenging.helaas blijkn ik mijn inbussleutel nog thuis te hebben laten liggen. Die van DJ bied uitkomst. Intussen zie ik Marco,Dennis,Frank,de Scholtens en Erroll met kleine Tim binnenkomen.
Intussen is de balans tussen topspeed ,rem en acceleratie eindelijk naar wens.
Eddy Fehr en Johan Post uit Leeuwarden en Ali uit Kampen schuiven ook aan.
Er worden nog wat mensen verwacht maar er zijn ook wat afzeggingen zodat we het hier mee moeten doen. Dit is het kleinste startveld van een CC dat ik me kan herinneren!

Er wordt al stevig geexpirimenteerd en gereden aan de baan.
Ik zie ongelooflijk snelle tijden van Marco met zijn NSR 917 ,8.2 is echt ongelooflijk snel voor een Classic! Hij had trainingsbanden van de zelfde samenstelling als waarmee hij gaat racen dus veelbelovend….Ik reed met de NSR 917 op P3 banden maximaal een 8.6!
Dirk Jan heeft na lang met een Alfa 33 te hebben gestoeid een fraaie Fly-Lola helemaal voor elkaar. De auto is mooi,zie de inserts om iets te noemen.Daarnaast is hij voor zo’n standaard product ongelooflijk snel en betrouwbaar.Bas met de Fly Porsche 908 is ook minstens net zo snel als de modified auto’s van Slot-it en NSR. Willem,uiteraard met een GT40,ook al van van Fly heeft bewezen er wel raad mee te weten.
De enige “buitenstaanders” die dit weten bij te benen lijken Ali met een S.i.Alfa-33 en Frank met de S.i. Chapparal waarmee hij vorig jaar ook zo goed op weg was.
De beide Friezen komen duidelijk baankennis en ritme te kort maar slaan zich er dapper doorheen.Dit gaat ook op voor Dennis een thuisrijder meegekomen met Marco die met de altijd fraaie Ford P-68 meedoet.Hij is de enige deelnemer die licht aan boord heeft.

banden,banden banden...

De auto’s komen een voor 1 bij Frank binnen die de keuring uitvoert.
De keuze van de banden wordt bepaald en ter plekke op de velgen gedaan.Er zijn 2 soorten uitgezocht, 1 voor de grote velg met wat dunner rubber de PT34 en 1 die wat dikker rubber heeft de PT35.. Als ik de meest geschikte ,de 35 ,op de velg schuif ziet het er goed uit maar ik vindt de combimatie wat groot..Dus maar even verder kijken en de NSR standaardvelgen nog eens proberen.De combinatie blijkt prima te werken en ziet er bovendien ook erg jaren 70 uit. Marco kiest de dunne bredere band op de grotere velg.

De kwalificatie


DJ in opperste consentratie met de fraaie T70!

Wij bij SRA vinden dat dat erbij hoort,kwalificeren.Dus krijgt iedereen de kans om zijn kunsten 1 minuut lang te vertonen en de daaruit rollende snelste ronde tijd is bepalend voor de startopstelling.Ik mag het spits afbijten en als ik al snel een 8,6 op de klokken heb sleutel ik nog even met de rem en de acceleratieknoppen tot de auto comfortabel aanvoelt.Bas en D.J.komen in de buurt maar de 917 van Marco is duidelijk sneller en pakt de pole.

1e heat.
Willem die zijn training verklooide, Eddy en debutant Dennis gaan als eerste van start.
De Ford van Willem heeft nog de pech dat de motor loskomt en Bas weet alles weer op de plek te drukken. “Steady Eddy” wint, vlak voor Willem en Dennis.
De volgend groep is iets sneller dan die uit de 1e.Omdat Marco weer vroeg naar huis moet wordt hij in deze groep gedaan. Marco is meteen weg en gaat als de brandweer .In de andere sporen lijkt hij iets minder snel maar hij loopt nog steeds behoorlijk snel weg van de rest.Dat die nogal eens van de baan gaan helpt natuurlijk ook niet echt.Met 132.60 ronden is hij veruit de snelste.

4 matadoren in 1 shot!

De zwarte muur van SRA shirts bestaande uit Erroll,D.J,Bas en mijzelf komt nu..3 Porsches en een Lola T70.
Ik ga als laatste van start en daar heb ik geen spijt van als Bas in de Caroussel rechtdoor schiet en Erroll torpedeert.Ik kan er langs en heb even later DJ ingehaald.Inhalen is 1, uitlopen is nog een hele kluif.De tijden vliegen omlaag, de auto doet het prima op deze banden en we zijn toch behoorlijk veel sneller dan vorig jaar.Ik rijdt op baan 2 een 8,4!
DJ blijft volgen en ook Bas is nooit ver weg.Op 4 gaat het minder en ik kom moeilijk onder de 9!DJ komt al snel voorbij,geen houden aan en daar is Bas ook al…
Op 3 pak ik weer wat terug en op 1 probeer ik de kleine voorsprong te consolideren.Alleen in 4 heb ik 2 slippertjes maar verlaat geen enkele keer de baan! Ik heb 135.39 tegen 135.15 van DJ. Bas zit in de 134.

Als Marco naar huis is zijn we nog maar met 9 man.
De 2e heat begint met Frank,Dennis,en Willem.Frank met eindelijk vrij draaiende voorwielen gaat er snel van door ,de auto gaat superstrak over de baan, komt ook steeds beter in z’n ritme en klampt aardig aan. Willem heeft last van aflopende voorbanden! Dennis rijdt nog wat onwennig rond waarbij de 1e ronde soms weer heel anders uitvalt dan de volgende.Frank komt tot 125 ronden de anderen halen de 120 niet.
De 2e groep brengt Ali,Johan en Eddy bijeen. De felle 917 spyder van Johan heeft het behoorlijk aan de stok met de veel gelijkmatiger rijdende Alfa van Ali. De 917 van Eddy zit daar nog opvallend dicht achter.De heren zijn flink wat sneller dan in de 1e en halen ruim123,122 en 121 ronden.
Dan is het slot accoord weer voor de zwarte SRA brigade.

de finale!


Erroll,Bas,DirkJan en me again.
Mijn start in 3 is minder slecht dan in de eerste en al snel ga ik weer op kop.
Bas maakt nogal eens een foutje en dat laat hij horen ook. Erroll gaat beter rond dan in de 1e en D.J.iets minder.Ik heb de controle en alles lijkt goed te gaan totdat ik in baan 1 het idee krijg dat er iets niet helemaal goed is aan de auto.tergend langzaam komt hij binnen.Snel een inbus sleutel van Frank geleend en even later zit het achtertandwiel weer vast .Met ruim 3 ronden oponthoud kan ik niets anders dan in de laatste baan,baan 3,zo snel mogelijk rondgaan om te proberen wat van de achterstand goed te maken.Ik kom nog een heel eind en ik zet het ronderecord op 8.4 precies!
In deze heat wordt ik 3e , 1.5. ronde achter Bas en 16 baanstukken achter Erroll die nagenoeg foutloos maar toch ook heel snel bleef rondgaan .Errol verbetert zich met maar liefst 6 ronden terwijl D.J. er juist 1.5.minder aflegt.Bas komt op 135,69 ruim 1 meer dan in de eerste en dat is de hoogste score van de middag. Ik zit nog altijd op ruim134 ronden!

het hele veld op Alfabet?


Bas wint dus hoe dan ook,als je de hoogste score per heat rekent of de 2 resultaten bij elkaar optelt.Zelf wordt ik 2e, dit is dus omgekeerd aan de score van 2011.We zijn beide natuurlijk wel klassewinnaar.2e in de standaardklasse is DJ en in de modified is dat Erroll.
het podium


and the winner is...Bas!

3e in standaardklasse is Johan Post en bij de modified is dat Marco.
Al met al voor SRA een uitstekend resultaat. Jammer dat er een behoorlijk aantal afzeggingen waren.Dat wordt helaas weken witbrood cq.tosti’s eten voor Erroll en z’n gezin!


hier is alvast de uitslag: