SRA

SRA

maandag 1 februari 2016

378: Classic F1 Slotrace kampioenschap in Nederland


Deze is wat mij betreft een van de mooiste slotcars ever!


 
De jongens van 132 slotrace zitten niet stil. Hun laatste initiatief is een eenmalige open Nederlands Kampioenschap een met Classic F1 Slotcars ! Het wordt ergens in den lande verreden in het weekend van 3 ,4 en 5 Juni. Het Technisch regelement plus homologatielijst is al te vinden onder het kopje kampioenschappen op de 132 site, 132SlotRacing.nl. Er is ook een homologatie lijst te vinden. De auto’s zitten in de periode tussen 1968 en 1992. Het zijn allemaal recent uitgebrachte kopieën van deze auto’s. Het is dus het tijdperk dat de sigaar steeds dikkere wielen kreeg en de vleugels hun intrede deden tot aan het begin van het 1e turbo tijdperk. In deze periode begon het ook voor mij. De GP van Zandvoort 1969, gedomineerd door Jacky Stewart verrassend gevolgd door Jo Siffert...

Dit is de Scalextric-Cosworth in de Lotus van Jo Siffert

 
 
Welke auto’s mogen meedoen?
Merken als Fly (Fly-slot) Scalextric en SCX zijn inmiddels aardig ingeburgerd. Src en Polycar zijn daar sinds kort bijgekomen. En met name dit laatste merk is niet bepaald binnen komen sluipen. De Lotus 72, niet de gemakkelijkste auto om mee te beginnen ziet er fantastisch uit!. Ook technisch is het ongelooflijk wat er in dit krappe omhulseltje gepropt zit! De motor zit zelfs in een motormount!

motormount en overbrenging in de Polycar..

 
 
Er is ook meteen een enorme berg losse onderdelen beschikbaar. Je kan de auto als je wilt in losse onderdelen kopen! Dan is het wel een white kit, waarmee het ook meteen de eerste is. Ook tuning onderdelen zijn gelijk voor handen. Dat is op zich wel handig omdat er wat bijzondere konstructies worden toegepast om met name de aandrijving in de micro Hewland-bak te laten passen!

de anglewinder overbrenging van Flyslot!

 
 Fly-slot heeft trouwens ook een dergelijk ingenieus systeem gevonden om dit probleem te tackelen. De al wat langer rondrijdende Fly en Scalextric auto’s hebben gewoon de bak wat opgerekt zodat het kroonwiel er in paste!

De opgerekte Hewland achter de Cosworth van Fly.


De auto’s zijn trouwens allemaal erg fraai gedetailleerd! Bij Fly is er zelfs een meesturende vooras kompleet met echt werkende veerpoten!
 



de voorwielophanging van Fly!

 

Ook de rijder, in dit geval de lange Hans Stuck, zit er helemaal in! In elke GP zagen de auto's er weer een beetje anders uit. Wij hebben de 2 blauwe Rob Walker Lotussen 49’ van Jo Siffert eens naast elkaar gezet. Zoek de 10 verschillen was een makkie!

zomaar een greep F1's uit onze koffers bij SRA

 
Alle merken hebben voor zover ik weet die smalle lange motortjes. Om een beetje in de sfeer te komen kun je het verslag van Harold-Porsche Harry- over de SLN race van 2015 eens nalezen. http://porscheharry.blogspot.nl/2015/01/sln-bash-n-crash-race-2015.html.
wel Bij SRA hebben we er ook een paar op de baan gezet. Bas heeft inmiddels een aardige vloot Scalextric bakkies van rond 1970. De echte sigaren van Lotus, McLaren en Brabham. Het ziet er op de baan al gauw uit als een groot insect. Zo ontzettend iel zijn ze! De enorme vleugels maken sommige auto’s wel opvallender maar ook nog kwetsbaarder. Het lijkt me lastig marchallen, je zou bijna van die witte handschoentjes verplicht stellen! Mijn Fly March lijkt me wat robuster. De gesloten neus is ook niet slecht als het op een gevecht aan komt! Opvallend is ook dat de dikte van de wielen per jaar toe leek te nemen. De ballonbanden van de March, uit 1976 spanden denk ik de kroon! De Polycar auto's zijn tecnisch het meest vooruitstrevend. Ook de grote hoeveelheid tunings onderdelen spreken in hun voordeel. Bij Shapeways zijn de eerste chassis al gesignaleerd om de Polycar onderdelen in te bouwen en dit dan onder bestaande Scalextric kapjes te plaatsen..



De nieuwere auto's lijken me wat robuster

 
Het lijkt me een uitdagend expiriment en ik ben benieuwd welke auto’s als beste boven komen drijven. Het zou wel leuk zijn als er een grote variatie in auto’s op de baan komt en dat ze dan ongeveer even snel zijn....Bij ons lopen de snelste sigaren zonder magneet rond de 10 sec. De dikke March met magneet, zo uit de doos deed het in 8.4! Na wat tuning zullen ze denk ik toch rond de 9 sec uit gaan komen.


 

 

 

 

 

 

1 opmerking:

  1. Classic Porsche OnderdelenKlik hier voor de beste Classic Porsche Onderdelen en classic porsche spare parts op 01parts.be. Bezoek ons om te weten over klassieke auto-onderdelen in België.

    BeantwoordenVerwijderen