de Friese grens over.... |
In 2016 is de Groep 5 competitie opnieuw opgestart. De
vorige jaargangen is de klasse o.l.v. Kevin Vonk, Stefan Kieviet en Paul v.d. Hurk een
prima formule gebleken waar veel rijders op af kwamen. Helaas waren er ook
strubbelingen. De heren besloten niet meer verder te willen en na wat
aandringen is Randy Koeman in dit gat gesprongen. De opzet
blijft in grote lijnen gelijk. Het regelement ook maar is nog meer op het
standaard Sideways product toegesneden. Eigenlijk mag je alles veranderen aan
de auto mits je het met een schroevendraaier en of inbussleutel kan doen! De
bedoeling is een leuke racedag te hebben zonder verdachtmakingen of ander
gezeik. Sideways zelf heeft ook niet stilgezeten en er zijn nu aardig wat
verschillende auto’s beschikbaar. De kleine BMW 320 is het nieuwste product waarbij ook de
motormount is aangepast.
Randy, de directeur du course |
Het noordelijke slotrace paradijsje Slotrace2GO van Guus in
Witmarsum krijgt de eer om af te trappen. Omdat Randy in de organisatie zit
willen we vroeg aanwezig zijn. Dus sta ik om 6.15. al de autoruiten te
krabben...rond 6.50 hebben we- Randy, Arie en ik- Almere alweer verlaten! Vlak
voor de Friese grens laat de zon zich zien. Rond 8 u staan we bij de ongeduldig
trappelende Guus voor de deur. Eddy staat de kleine Jagermeister BMW dan al
fanatiek rond te knijpen zoals al was voorspeld. Hij is de eerste van de 13 a 15 verwachte
deelnemers. De meesten komen uit Friesland en ik heb het idee dat wij van SRA
de meest zuidelijke deelnemers zijn. Het lijkt haast wel een Classiccup race!
Eddy is er al vroeg bij! |
De meeste deelnemers hebben een BMW. De al langer bekende platte massieve M1
en de nieuwe hoekige 320. Ook Ford doet het met de Capri nog altijd prima.
Porsche met de onhandige Moby Dick heeft er de wat compactere maar ook hogere
935 bijgekregen. In 2 behoorlijk verschillende uitvoeringen, de K2 en de 77. De
Italianen zijn er alleen met de lange smal ogende Ferrari. Lancia ontbreekt.
het hele veld met een paar showcars erbij |
Snel de baan op met mijn nagelnieuwe gele road- Porsche 935/77.
Ik ben niet erg bekend met deze baan en ik heb al helemaal geen idee wat de
auto hier doet. Ik merk al snel dat de auto prima meekan maar dat ik achterin
veel laat liggen vanwege gebrek aan controle. Met de DS regelaar gaat dat na
wat gedraai al wat beter. Op BRM bandjes zit ik rond de 10.3 en dat is een sec.
te weinig! Ik probeer wel zoveel mogelijk alle banen uit. Intussen is Arie zijn
hele auto-layout aan het veranderen. Ook hier heeft de BMW nogal de neiging op
z’n rug te gaan liggen. Eddy ontfermt zich over hem en al snel komen er nieuwe
voorbandjes op en wordt de “verende” motormount geïntroduceerd. Ook het overal
aanwezige lood wordt teruggebracht tot het meest noodzakelijke minimum. Zelf
vervang ik een paar motormount schroefjes en maximaliseer de motormount
afstelling. Ook de kap losser en vaster zetten kan al aardig verschil maken. De
auto is erg mooi stil en het hobbelen is ook een stuk minder geworden.
een hoop schroefjes! |
Omdat we 3 races en een finale gaan afwerken is het zaak
snel te keuren. De inmiddels bekende bodemspeling meter van Paul is ook aanwezig
dus aan de professionaliteit gaat het niet liggen. Alles verloopt goed en met
de nieuwe F22 bandjes er op gaat de auto’s in het Parc Ferme. Ik hoor dat
alleen bij de auto van Patrick een Slot it Motormount is aangetroffen met een
metalen tandwiel?!
De kwalificatie:
De snelle mannen, meestal degenen die hier “thuis” zijn zitten allemaal zo rond
de 9 sec. Alleen de 9.3 van Eddy valt wat tegen. Arie zet met de duidelijk
verbeterde BMW een lage 10 neer en zelf kom ik tot 10.0 en dat is het snelste dat ik vandaag heb
weten te produceren! Er in blijven lijkt me het devies. Bij de lange Ferrari
van PierJan wordt nog even een toegestane modificatie aangebracht door een stuk
plastic van de kap weg te dremelen.
Race 1: Roland, Patrick en PierJan mogen beginnen. De dikke Schnitzer tegen de lange Moby Dick en de al even lange Ferrari. Deze Ferrari, nu duidelijk beter rijdend, spuit weg bij zijn opponenten, hoewel er regelmatig een Moby Dick dan wel een M1 in de weg ligt wint hij de race met 9 en 25 ronden voorsprong. Het was een mooie opwarmer voor de Marchals..
Race 1: Roland, Patrick en PierJan mogen beginnen. De dikke Schnitzer tegen de lange Moby Dick en de al even lange Ferrari. Deze Ferrari, nu duidelijk beter rijdend, spuit weg bij zijn opponenten, hoewel er regelmatig een Moby Dick dan wel een M1 in de weg ligt wint hij de race met 9 en 25 ronden voorsprong. Het was een mooie opwarmer voor de Marchals..
de Moby Dick langs de pitstraat |
Heat 2: Rob, Arie en
JW. De Capri, BMW en Porsche een mooi gevarieerd veld dus! Dat kun je van de
race ook wel zeggen. Gestart op 1 moet ik Rob laten lopen. De rondetijden vallen
me mee. Helaas maak ik te veel fouten waardoor
Rob toch aardig ver weg kan lopen, hij wint met 94.62 ronden, 4 meer dan
ik, 11 op Arie.
mijn "strassenwagen" staat er ook bij! |
Heat 3 is Richard,
Eddy en Guus. 2 verschillende BMW concepten. De beide 320’s geven elkaar aanvankelijk bijzonder weinig
toe. Het rammelbakje van Eddy is de snellere maar Richard verdedigd zich goed.
De dikke gifgroene M1 van Guus trekt zich daar weinig van aan. Het blijkt wel een
lastige auto te zijn qua inzetten. De grote lage neus onttrekt de sleper nogal
aan het oog. Eddy’s ervaring blijkt uiteindelijk doorslaggevend in de 32o
tweestrijd.Er zullen ook wel teamorders zijn afgegeven. Ruim 100 rondewn voor
Guus, 97 ronden voor Eddy en 89 voor Richard.
Heat 4 van deze heat is tussen Brian, Jurre, Damien en Arjen.
2 bij elkaar geleende Capri’s tegen 2 BMW-M1’s. Je ziet meteen dat het de
snelste mannen zijn! De 2 Capri’s van Jurre en Damien geven elkaar niets toe. Alleen
Brian is vandaag niet te pakken. De BMW met het rode dak gaat net wat sneller
rond dan de achtervolgers en komt op 101 ronden. Jurre wint de broederstrijd
tussen de Capri’s van Damien. Arjen komt hier net iets te kort weet 96 ronden te
halen.
Race 2
Na de middagpauze, die door sommigen besteed wordt aan de
winkel waar anderen toch de voorkeur geven aan
de bekende broodjes bal, gaan we weer van start.
Heat 1: Roland, Arie en Patrick. We zien nu da onze SRA man beter in de race komt
terwijl de Racing unlimited boys de omgekeerde weg bewandelen. Arie spuit er
vandoor, Patrick volgt en Roland blijft
staan. Er klopt iets niet, de auto’s staan verkeerd, Moby Dick wordt tussen de
BMW’s vandaan gehaald en staat nu op baan 3. Opnieuw starten en weer is het
Arie die snel weg is. Op de voet gevolgd door Partick maar heeft de grootste
moeite met de auto, de baan en de regelaar lijkt het. Bijna elke bocht is het raak en er zijn in deze groep ook
relatief veel botsingen heb ik het idee. Arie komt bijna 2 ronden verder dan in
race 1 en zit nu in de 85, bijna 2 meer dan Roland.
Arie is goed weg! |
Heat 2: Rob, Richard
en ik. Richard heeft de lessen van de vorige race goed in de oren geknoopt en
gaat er behoorlijk rap van tussen. Zelf heb ik de auto ook beter in de hand en
weet me op te trekken aan de andere heren. Met name op de buitenbanen is de
Porsche een prima auto. Rob zakt iets weg met de Capri. Uiteindelijk wint
Richard met 94.43 waar ik 1/3 baan achter zit, ruim 1 ronde voor Rob.
kleurt niet lekker bij elkaar |
Heat 3: Eddy, PJ en Arjen. Deze mannen jagen elkaar ook
beslist op naar een hoger niveau! De onderlinge duels zijn pittig maar fair.
Leven en laten leven lijkt het motto. Hierdoor gaan ze alle 3 een stuk harder
dan in race 1. Het is een mooi gezicht hoe de lange Ferrari zich soms voorbij zijn
tegenstanders wurmt. Winnaar Eddy zit nu ook mooi in de 100 en PJ kan ook trots
zijn op zijn 99.5, 1 ronde meer dan Arjen.
Heat 4: Brian, Jurre, Damien en Guus. Deze mannen laten zien
dat ze de besten zijn! Van Brian zijn we dat inmiddels al een beetje gewend
maar Jurre geeft maar niet op . De Witte Capri -de kap geleend van fam. Licher-is
nooit ver weg. Uiteindelijk zitten ze allebei in de 102 ronden en is het verschil
maar 11 sectoren! Damien verliest daar maar 1 ronde op en Guus zit daar dan weer
tussen in. Allen hebben zich ook minimaal 1 ronde verbeterd.
Race 3:
gevarieerd beeld |
Heat 1: Eigenlijk zou dit weer een herhaling van de vorige
races moeten zijn. PJ moet wat eerder weg dus die mag het uitvechten met Patrick
en Arie. De lange Ferrari rijdt soeverein naar de eerste plaats en zit nu zelfs
ook in de 100 + club! Arie heeft het nu ook beter voor elkaar en bijna op het
zelfde getal als in de voorgaande race. Zelfs Patrick komt maar liefst 4,5
ronden verder dan ooit met zijn inmiddels aardig gehavende Moby Dick.
Heat 2: Roland, Richard en ik , BMW, BMW320 en Porsche.
Richard pakt de leiding en ik weet aardig te volgen. Ik zie hem eigenlijk niet
echt weglopen en hoor dat mijn tijden bijna op het zelfde niveau zijn gekomen.
Toch loop ik bijna 1 ronde achterstand op. In de 2e stint weet ik
die aardig terug te pakken. Roland is over de hele linie net niet in staat ons
bij te houden. De BMW lijkt me nog niet helemaal uitontwikkeld. Vanaf stint 3
is het helemaal een mooie 2 strijd. De gele Porsche meestal in de
achtervolging. Over en weer worden fouten gemaakt. Wie heeft de zenuwen het
meest in bedwang? Als in de laatste stint Richard een mooie voorsprong heeft
opgebouwd lijkt het beslist. Als ik bovendien nog een foutje teveel maak is het
over. Maar Richard lijkt de druk toch niet helemaal aan te kunnen want opeens
zit ik weer pal achter de BMW! In de voorlaatste ronde ben ik er voorbij maar
verpruts het ook meteen weer. Helaas doet Richard dat in de laatste seconden
ook nog eens en glip ik er definitief langs...
Heat 3: Rob, Eddy en Arjen, weer een mooi gevarieerd veld!
De beide BMW’s laten de Ford “staan”. Met name Arjen is behoorlijk op dreef. De
geel/groene bak is mooi stil en lijkt ook wat eenvoudiger over de baan te gaan
dan de hoge korte 320 van Eddy. Uiteindelijk komen beide heren in de 100 ronden
uit maar heeft Arjen ongeveer 1/3 baan meer afgelegd. Rob is wat afgezakt en
komt op 92.
aan elkaar gewaagd, de bijelkaar geleende Capri's |
Heat 4: Damien, Guus, Jurre en Brain. Brain en de beide Capri’s
spuiten er vandoor. Maar wat is er met Guus aan de hand? Duurt het te lang, is
het te zwaar? In ieder geval ligt hij er vaker af dan je mag verwachten en
loopt der achterstand gestaag op. Brain is nu echt “los”! Hij verbeterd nog
steeds. Bij Jurre en Damien lijkt het beste er wat af, dit mede ook door
technische troebels. Bij Damien rolt er een schroefje uit en de witte
achtervleugel van Jurre’s Ford is al meerdere keren over de baan gestuiterd. In
racetijd vastzetten staat dan in het
regelement. In ieder geval haalt Brain nog weer 1,5 ronde meer dan in de vorige
omloop! 103.66 is erg goed te noemen. De 94,33 van Guus is iets om snel te
vergeten. Het blijkt een tactisch resultaat te zijn geweest....
Finale :
Die is er alleen voor dagwinst en telt niet mee voor het
algemeen kampioenschap!
de auto's van de finale |
Het zal je niet verbazen dat Brian hier in zit . Naast
hem zien we Jurre, Guus en Eddy!
de finale |
1
Is uiteraard Brian met 102 ronden, Eddy 2e met 102 ronden en Guus 3e met 100 ronden. Brian dacht dat de banden
eraan waren maar Eddy had daar kennelijk geen last van en 102 ronden lijkt me
met dit wagentje zondermeer knap.
winnaar C'dE... |
Bij de prijsuitreiking zien dat pechvogel Damien bij het Concours
‘d Élégance namens zijn collega’s toch een mooie prijs krijgt voor zijn paarsblauwe
“Monster” creatie. De eerste 3 krijgen ook een heuse trofee mee naar huis.
Glittering prizes! |
Brian kan hier mee thuiskomen! |
Hierna vraag ik of Eddy even met mijn
auto wil rijden. En keurig netjes, heel voorzichtig rijdend ”de auto is niet
van mij” zit hij na 3 ronden al in de 9.0! Dan heb ik in ieder geval een goede
auto gemaakt en daar kan ik wel mee vooruit.
Allemaal bedankt, het was een geslaagde dag en ik reken op wat meer deelnemers!
het ere podium |
De volgende race is bij SRA. Inschrijven voor race
2 van de GR5-NL nu mogelijk via http://www.132slotracing.nl/races/35/ of ga na www.132SlotRacing.nl de
race is bij SRA in Almere....
Geen opmerkingen:
Een reactie posten