SRA

SRA

maandag 29 februari 2016

381 Group 5 Witmarsum ,the whole story!

de Friese grens over....


Groep 5 -32 Witmarsum



hier kom je voor!
 
 

In 2016 is de Groep 5 competitie opnieuw opgestart. De vorige jaargangen is de klasse o.l.v.  Kevin Vonk, Stefan Kieviet en Paul v.d. Hurk een prima formule gebleken waar veel rijders op af kwamen. Helaas waren er ook strubbelingen. De heren besloten niet meer verder te willen en na wat aandringen is Randy Koeman in dit gat gesprongen. De opzet blijft in grote lijnen gelijk. Het regelement ook maar is nog meer op het standaard Sideways product toegesneden. Eigenlijk mag je alles veranderen aan de auto mits je het met een schroevendraaier en of inbussleutel kan doen! De bedoeling is een leuke racedag te hebben zonder verdachtmakingen of ander gezeik. Sideways zelf heeft ook niet stilgezeten en er zijn nu aardig wat verschillende auto’s beschikbaar. De kleine BMW 320  is het nieuwste product waarbij ook de motormount is aangepast.

Randy, de directeur du course

Het noordelijke slotrace paradijsje Slotrace2GO van Guus in Witmarsum krijgt de eer om af te trappen. Omdat Randy in de organisatie zit willen we vroeg aanwezig zijn. Dus sta ik om 6.15. al de autoruiten te krabben...rond 6.50 hebben we- Randy, Arie en ik- Almere alweer verlaten! Vlak voor de Friese grens laat de zon zich zien. Rond 8 u staan we bij de ongeduldig trappelende Guus voor de deur. Eddy staat de kleine Jagermeister BMW dan al fanatiek rond te knijpen zoals al was voorspeld.  Hij is de eerste van de 13 a 15 verwachte deelnemers. De meesten komen uit Friesland en ik heb het idee dat wij van SRA de meest zuidelijke deelnemers zijn. Het lijkt haast wel een Classiccup race!

Eddy is er al vroeg bij!

De meeste deelnemers hebben een  BMW. De al langer bekende platte massieve M1 en de nieuwe hoekige 320. Ook Ford doet het met de Capri nog altijd prima. Porsche met de onhandige Moby Dick heeft er de wat compactere maar ook hogere 935 bijgekregen. In 2 behoorlijk verschillende uitvoeringen, de K2 en de 77. De Italianen zijn er alleen met de lange smal ogende Ferrari. Lancia ontbreekt.



het hele veld met een paar showcars erbij
 
 

Snel de baan op met mijn nagelnieuwe gele road- Porsche 935/77. Ik ben niet erg bekend met deze baan en ik heb al helemaal geen idee wat de auto hier doet. Ik merk al snel dat de auto prima meekan maar dat ik achterin veel laat liggen vanwege gebrek aan controle. Met de DS regelaar gaat dat na wat gedraai al wat beter. Op BRM bandjes zit ik rond de 10.3 en dat is een sec. te weinig! Ik probeer wel zoveel mogelijk alle banen uit. Intussen is Arie zijn hele auto-layout aan het veranderen. Ook hier heeft de BMW nogal de neiging op z’n rug te gaan liggen. Eddy ontfermt zich over hem en al snel komen er nieuwe voorbandjes op en wordt de “verende” motormount geïntroduceerd. Ook het overal aanwezige lood wordt teruggebracht tot het meest noodzakelijke minimum. Zelf vervang ik een paar motormount schroefjes en maximaliseer de motormount afstelling. Ook de kap losser en vaster zetten kan al aardig verschil maken. De auto is erg mooi stil en het hobbelen is ook een stuk minder geworden.


 een hoop schroefjes!

Omdat we 3 races en een finale gaan afwerken is het zaak snel te keuren. De inmiddels bekende bodemspeling meter van Paul is ook aanwezig dus aan de professionaliteit gaat het niet liggen. Alles verloopt goed en met de nieuwe F22 bandjes er op gaat de auto’s in het Parc Ferme. Ik hoor dat alleen bij de auto van Patrick een Slot it Motormount is aangetroffen met een metalen tandwiel?!

De kwalificatie: De snelle mannen, meestal degenen die hier “thuis” zijn zitten allemaal zo rond de 9 sec. Alleen de 9.3 van Eddy valt wat tegen. Arie zet met de duidelijk verbeterde BMW een lage 10 neer en zelf kom ik tot 10.0  en dat is het snelste dat ik vandaag heb weten te produceren! Er in blijven lijkt me het devies. Bij de lange Ferrari van PierJan wordt nog even een toegestane modificatie aangebracht door een stuk plastic van de kap weg te dremelen.




Race 1: Roland, Patrick en PierJan mogen beginnen. De dikke Schnitzer tegen de lange Moby Dick en de al even lange Ferrari. Deze Ferrari, nu duidelijk beter rijdend, spuit weg bij zijn opponenten, hoewel er regelmatig een Moby Dick dan wel een M1 in de weg ligt  wint hij de race met 9 en 25 ronden voorsprong. Het was een mooie opwarmer voor de Marchals..



de Moby Dick langs de pitstraat
 
 

Heat 2: Rob,  Arie en JW. De Capri, BMW en Porsche een mooi gevarieerd veld dus! Dat kun je van de race ook wel zeggen. Gestart op 1 moet ik Rob laten lopen. De rondetijden vallen me mee. Helaas maak ik te veel fouten waardoor  Rob toch aardig ver weg kan lopen, hij wint met 94.62 ronden, 4 meer dan ik, 11 op Arie.




mijn "strassenwagen" staat er ook bij!
 
 

Heat 3 is  Richard, Eddy en Guus. 2 verschillende BMW concepten. De beide 320’s  geven elkaar aanvankelijk bijzonder weinig toe. Het rammelbakje van Eddy is de snellere maar Richard verdedigd zich goed. De dikke gifgroene M1 van Guus trekt zich daar weinig van aan. Het blijkt wel een lastige auto te zijn qua inzetten. De grote lage neus onttrekt de sleper nogal aan het oog. Eddy’s ervaring blijkt uiteindelijk doorslaggevend in de 32o tweestrijd.Er zullen ook wel teamorders zijn afgegeven. Ruim 100 rondewn voor Guus, 97 ronden voor Eddy en 89 voor Richard.

Heat 4 van deze heat is tussen Brian, Jurre, Damien en Arjen. 2 bij elkaar geleende Capri’s tegen 2 BMW-M1’s. Je ziet meteen dat het de snelste mannen zijn! De 2 Capri’s van Jurre en Damien geven elkaar niets toe. Alleen Brian is vandaag niet te pakken. De BMW met het rode dak gaat net wat sneller rond dan de achtervolgers en komt op 101 ronden. Jurre wint de broederstrijd tussen de Capri’s van Damien. Arjen komt hier net iets te kort weet 96 ronden te halen.

Race 2

Na de middagpauze, die door sommigen besteed wordt aan de winkel waar anderen toch de voorkeur geven aan  de bekende broodjes bal, gaan we weer van start.

Heat 1: Roland, Arie en Patrick. We  zien nu da onze SRA man beter in de race komt terwijl de Racing unlimited boys de omgekeerde weg bewandelen. Arie spuit er vandoor, Patrick volgt  en Roland blijft staan. Er klopt iets niet, de auto’s staan verkeerd, Moby Dick wordt tussen de BMW’s vandaan gehaald en staat nu op baan 3. Opnieuw starten en weer is het Arie die snel weg is. Op de voet gevolgd door Partick maar heeft de grootste moeite met de auto, de baan en de regelaar lijkt het. Bijna elke bocht  is het raak en er zijn in deze groep ook relatief veel botsingen heb ik het idee. Arie komt bijna 2 ronden verder dan in race 1 en zit nu in de 85, bijna 2 meer dan Roland.

Arie is goed weg!


Heat 2:  Rob, Richard en ik. Richard heeft de lessen van de vorige race goed in de oren geknoopt en gaat er behoorlijk rap van tussen. Zelf heb ik de auto ook beter in de hand en weet me op te trekken aan de andere heren. Met name op de buitenbanen is de Porsche een prima auto. Rob zakt iets weg met de Capri. Uiteindelijk wint Richard met 94.43 waar ik 1/3 baan achter zit, ruim 1 ronde voor Rob.

kleurt niet lekker bij elkaar

Heat 3: Eddy, PJ en Arjen. Deze mannen jagen elkaar ook beslist op naar een hoger niveau! De onderlinge duels zijn pittig maar fair. Leven en laten leven lijkt het motto. Hierdoor gaan ze alle 3 een stuk harder dan in race 1. Het is een mooi gezicht hoe  de lange Ferrari zich soms voorbij zijn tegenstanders wurmt. Winnaar Eddy zit nu ook mooi in de 100 en PJ kan ook trots zijn op zijn 99.5, 1 ronde meer dan Arjen.

Heat 4: Brian, Jurre, Damien en Guus. Deze mannen laten zien dat ze de besten zijn! Van Brian zijn we dat inmiddels al een beetje gewend maar Jurre geeft maar niet op . De Witte Capri -de kap geleend van fam. Licher-is nooit ver weg. Uiteindelijk zitten ze allebei in de 102 ronden en is het verschil maar 11 sectoren! Damien verliest daar maar 1 ronde op en Guus zit daar dan weer tussen in. Allen hebben zich ook minimaal 1 ronde verbeterd.

 Race 3:

gevarieerd beeld


Heat 1: Eigenlijk zou dit weer een herhaling van de vorige races moeten zijn. PJ moet wat eerder weg dus die mag het uitvechten met Patrick en Arie. De lange Ferrari rijdt soeverein naar de eerste plaats en zit nu zelfs ook in de 100 + club! Arie heeft het nu ook beter voor elkaar en bijna op het zelfde getal als in de voorgaande race. Zelfs Patrick komt maar liefst 4,5 ronden verder dan ooit met zijn inmiddels aardig gehavende Moby Dick.

Heat 2: Roland, Richard en ik , BMW, BMW320 en Porsche. Richard pakt de leiding en ik weet aardig te volgen. Ik zie hem eigenlijk niet echt weglopen en hoor dat mijn tijden bijna op het zelfde niveau zijn gekomen. Toch loop ik bijna 1 ronde achterstand op. In de 2e stint weet ik die aardig terug te pakken. Roland is over de hele linie net niet in staat ons bij te houden. De BMW lijkt me nog niet helemaal uitontwikkeld. Vanaf stint 3 is het helemaal een mooie 2 strijd. De gele Porsche meestal in de achtervolging. Over en weer worden fouten gemaakt. Wie heeft de zenuwen het meest in bedwang? Als in de laatste stint Richard een mooie voorsprong heeft opgebouwd lijkt het beslist. Als ik bovendien nog een foutje teveel maak is het over. Maar Richard lijkt de druk toch niet helemaal aan te kunnen want opeens zit ik weer pal achter de BMW! In de voorlaatste ronde ben ik er voorbij maar verpruts het ook meteen weer. Helaas doet Richard dat in de laatste seconden ook nog eens en glip ik er definitief langs...

Heat 3: Rob, Eddy en Arjen, weer een mooi gevarieerd veld! De beide BMW’s laten de Ford “staan”. Met name Arjen is behoorlijk op dreef. De geel/groene bak is mooi stil en lijkt ook wat eenvoudiger over de baan te gaan dan de hoge korte 320 van Eddy. Uiteindelijk komen beide heren in de 100 ronden uit maar heeft Arjen ongeveer 1/3 baan meer afgelegd. Rob is wat afgezakt en komt op 92.

aan elkaar gewaagd, de bijelkaar geleende Capri's

Heat 4: Damien, Guus, Jurre en Brain. Brain en de beide Capri’s spuiten er vandoor. Maar wat is er met Guus aan de hand? Duurt het te lang, is het te zwaar? In ieder geval ligt hij er vaker af dan je mag verwachten en loopt der achterstand gestaag op. Brain is nu echt “los”! Hij verbeterd nog steeds. Bij Jurre en Damien lijkt het beste er wat af, dit mede ook door technische troebels. Bij Damien rolt er een schroefje uit en de witte achtervleugel van Jurre’s Ford is al meerdere keren over de baan gestuiterd. In racetijd vastzetten staat dan  in het regelement. In ieder geval haalt Brain nog weer 1,5 ronde meer dan in de vorige omloop! 103.66 is erg goed te noemen. De 94,33 van Guus is iets om snel te vergeten. Het blijkt een tactisch resultaat te zijn geweest....

Finale :

Die is er alleen voor dagwinst en telt niet mee voor het algemeen kampioenschap!

de auto's van de finale

Het zal je niet verbazen dat Brian hier in zit . Naast hem zien we Jurre, Guus en Eddy!

de finale

1 Is uiteraard Brian met 102 ronden, Eddy 2e met 102 ronden en Guus  3e met 100 ronden. Brian dacht dat de banden eraan waren maar Eddy had daar kennelijk geen last van en 102 ronden lijkt me met dit wagentje zondermeer knap.

winnaar C'dE...

Bij de prijsuitreiking zien dat pechvogel Damien bij het Concours ‘d Élégance namens zijn collega’s toch een mooie prijs krijgt voor zijn paarsblauwe “Monster” creatie. De eerste 3 krijgen ook een heuse trofee mee naar huis.



Glittering prizes!
 
 

Brian kan hier mee thuiskomen!

Hierna vraag ik of Eddy even met mijn auto wil rijden. En keurig netjes, heel voorzichtig rijdend ”de auto is niet van mij” zit hij na 3 ronden al in de 9.0! Dan heb ik in ieder geval een goede auto gemaakt en daar kan ik wel mee vooruit.
Allemaal bedankt, het was een geslaagde dag en ik reken op wat meer deelnemers!

het ere podium

De volgende race is bij SRA. Inschrijven voor race 2 van de GR5-NL nu mogelijk via http://www.132slotracing.nl/races/35/ of ga na www.132SlotRacing.nl de race is bij SRA in Almere....

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten