De 11e van de 11e als drommen kids voor je deur pas stoppen met hun tenenkrommende geblèr als je ze volstopt met snoep, staat bij ons de GroupC-32 weer op de agenda. Dennis en ik kunnen nog ruim voordat de A6 weer eens dicht gaat Almere binnen rijden. Daar zijn al wat Gr-5 auto’s op de baan. Zelfs de fam.Scholten is er vroeg bij, evenals Eddy. Er zijn in deze klasse inmiddels meer auto’s van de laatste generatie dan de oudjes. De nieuwkomers hebben allemaal geëvolueerde chassis en de kapjes zijn bijna doorschijnend dun gemaakt. Toyota levert de meeste nieuwe modellen, maar er zijn ook wat nieuwe Porsches, die lelijke IMSA modellen met de grote buidel op de rug. Paul, Willem en ik proberen het nog met de oudjes......
Alles gaat weer in het schrift van Paul |
Keuring: De auto’s worden weer in 2 helften bij Paul
aangeleverd, nagemeten en na de nieuwe BRM
bandjes te hebben gemonteerd mogen ze weer in elkaar en volgt de laatste serie
metingen. Grappig is dat bij sommige auto’s de spoorbreedte wat te groot is.
Bij Toyota is dat bijna standaard. De kap lijkt ook iets breder dus het valt
niet zo op. Maar we moeten streng zijn!
"Oldschool" versus "new" er ontbreekt wel iets in de linker.... |
Kwalificatie: Hier is het verschil tussen “oldschool”
en de nieuwe types wel direct zichtbaar. De eerste groep is al blij met een 8.7
(Paul) terwijl de anderen een beetje bedenkelijk kijken bij maar een 8.5. Fred “Voodoo”
is de snelste met een ongehoord snelle 8.292! Onhoorbaar is de auto trouwens
niet want hij lijkt over de baan te schrapen.
kwalificaitie
1
Fred
8,29
2
Eddy
8,41
3
Bas
8,47
4
Herman
8,50
5
Randy
8,51
6
Dennis
8,52
7
Paul
8,75
8
Jan
Willem
8,82
9
Willem
8,87
kwalificaitie
1
Fred
8,29
2
Eddy
8,41
3
Bas
8,47
4
Herman
8,50
5
Randy
8,51
6
Dennis
8,52
7
Paul
8,75
8
Jan
Willem
8,82
9
Willem
8,87
De race: Groep 1 is dan meteen het
"Oldschool" onderonsje. De fraaie paarse bultrug Jag. van Willem tegen de 2
Porsches van Paul en mijzelf. Laatstgenoemde neemt meteen het voortouw met
Willem daar kort achter. Paul maakt wat veel uitvliegers, zeker voor zijn doen.
Willem en ik krijgen daar ook mee te maken. Merkwaardig spontaan onderstuur in
de korte bochten. Het blijkt na een tijdje ook weer spontaan weg te blijven en
de tijden gaan dan meteen omlaag. De volgorde veranderd er niet door. In 3 loop
ik 1 ronde uit op Willem. In de volgende min of meer het zelfde beeld. Weglopen
lukt me in 4 niet vanwege terugkerend onderstuur. 26 ronden voor alle 3. Willem
en ik gaan nu ook weer aardig gelijk op in de binnenbanen. De Porsche net een
fractie sneller dan de Jag. zo rond de 8.8 met een enkele 8.7 als uitschieter.
Beide een nette 27 ronden, 1 meer dan Paul. Hierna heeft Paul de snelle baan 3
en zitten Willem en ik op de buitenste. Op 1 ga ik eigenlijk beter dan Willem
op zijn fav. baan 4. Ik weet ook hier een ronde weg te lopen terwijl Paul hier
ook in de 27 zit. De blauwwitte Porsche lijkt z’n draai te hebben gevonden.
snelle inzet van Bas!
snelle inzet van Bas!
Race 2: Omdat Willem en ik niet in willen draaien krijgt Paul meteen de kans zijn resultaat wat op te krikken. De auto moet zeker wat ruimer over de 100 ronden kunnen komen. Hij treft Herman, Dennis en Randy. De laatste 3 demonsteren de snelheid van hun nieuwere materiaal. Vooral de zelf gespoten Toyota van Dennis” ik heb vooral veel aandacht besteed aan de gewichtsverdeling” gaat als een raket. Die van Herman is ook heel snel maar doet nog wel eens iets raars. Dat is ook , zij het in mindere mate, op die van Randy van toepassing.
Dennis
doet het op baan 4 nog eens dunnetjes over. Ook hier pakt hij minimaal 1 ronde op de achtervolgers. Herman laat op 2 weer even zien dat hij wel heel snel is. Hij raffelt 28 rondjes af in de 4 minuten. 1 meer dan Dennis. Paul en Randy zitten daar weer 1 rond achter. Dennis laat op 1 zien wie er de baas is in deze groep. Weer 28 ronden, iets meer dan Randy en de weer aardig op stoom komende Paul. Herman heeft het niet zo op 4. Dennis heeft ruim 110 ronden 3.5 meer dan Herman, die exact gelijk is gekomen met mijn score! Paul heeft ook redelijk opgehaald ten opzichte van zijn vorige race.
vanaf de DS box ziet het er zo uit! |
Race 3: Herman blijft staan en komt Bas,
Eddy en Fred tegen. Deze wagens lijken in alles sneller dan die uit de vorige
heats. Ze spuiten er vandoor! Als dat maar goed gaat..gek genoeg is Fred nu het
slachtoffer en hij heeft een behoorlijke achterstand op de ontketende Toyota’s.
De over de baan schurende Porsche knabbelt langzaam iets van de achterstand af.
Ronde voor ronde komt hij dichterbij. Alle 4 komen ze in de 28 ronden uit. Op
baan 2 is Fred niet meer te houden. In zijn kenmerkende houding zet hij 29 op
de DS box! 1 meer dan Eddy, 2 meer dan Bas en Herman. Eddy en Bas mogen in de
middelste banen uitvechten wie de Toyota van de dag wordt! Ze zijn altijd bij
elkaar in de buurt en lopen een ronde in op Fred die op 1 een vrij bescheiden
27 ronden laat noteren. In de laatste
stint kan er nog van alles gebeuren. Fred staat maar een klein stukje voor op
Eddy. Bas zit daar 1 ronde achter. Herman zit te ver achter om nog een gooi
naar de zege te doen. Maar zijn resultaat is bijna zeker beter dan dat uit de
vorige. Eddy is in baan 1 wat in het nadeel t.o.v. Fred en ook Bas op 4. Fred
trekt er op 3 tussen uit en neemt Bas met zich mee. Ook Herman zet aan voor
een eindsprint in 2. Eddy heeft zich al met de 2e plaats verzoend en
als de auto’s uitrollen denkt hij ook even dat hij die te pakken heeft. Maar
hij heeft buiten Bas gerekend! Die is hem op het laatst met 3 baanstukken
voorbij geschoven! Hij heeft die ene ronde precies goed weten te maken! De
Porsche wint dus voor de 3 Toyota’s, waarbij zelfs enkele toppers een 8.3 laten
noteren! Herman verbetert flink en komt definitief voor mij te staan.
Dat wordt voor 2017 dus even de sint lief aankijken voor een verse GroupC denk ik...
de snelle mannen! |
1
|
Fred
|
112,97
|
2
|
Bas
|
111,93
|
3
|
Eddy
|
111,90
|
4
|
Dennis
|
110,16
|
5
|
Herman
|
109,14
|
6
|
Jan Willem
|
106,51
|
7
|
Randy
|
105,90
|
8
|
Willem
|
104,52
|
9
|
Paul
|
103,15
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten