SRA

SRA

zaterdag 22 januari 2011

1e clubrace...wat zijn nou 4 baanstukken!

Vrijdag 21 januari, alweer de 3e vrijdag van dit jaar , is de 1e clubrace gehouden.
Paul heeft de organisatie in handen en er is besloten de Ferrari 312 Pb 's weer eens van stal te halen.Deze rode rakkers zijn voor de meeste rijders wel lekker rond te trappen en op de steeds beter rijdende baan zijn tijden onder de 9 sec. zeker mogelijk.

Kwalifiactie.
Herman begon al met een 8.7 ! Dat beloofde wat. Ik ging als 2e en reed simpel naar een hoge 8.6!
Fred zat daar iets boven en Paul , ondanks een voor zijn doen chaotische run ,was sneller!8.5
Erroll en Willem hadden het minder naar hun zin.
Dan alleen nog Bas, 8.4 is dan mogelijk en inderdaad de eerste 8.4 kwam op de klokken!

De 1e heat.
Willem , Erroll en Herman beten het spits af. Ondanks een beroerd begin won Willem zijn 1e run.
Daarna liep het voor hem steeds iets minder en uiteindelijk wist Erroll nipt van Herman te winnen.
Er waren mooie gevechten bij op de baan waarbij 3 en 4 vaak aan elkaar gewaagd bleken.

De 2e heat.

Hierin komen de grote kannonnen van de club aan de beurt.
Bas ,Fred, Paul en ik.
Ik begin op de snelle baan 2. Wat gaat dit gemakkelijk zeg! Ik hoor ijzeren harry regelmatig 8.4 in mijn oor roepen! 2 ronden voor op Bas dat is vrij riant.
Dan door naar 1,niet op 2 letten en strak blijven rijden.De verschillen blijven klein, er worden weinig fouten gemaakt en dat houdt het spannend.Bij de start van baan 3 is mijn Ferrari iets te enthousiast en springt uit het slot! Gelukkig valt de schade mee en ik kan weer aanhaken bij Bas.
Bij de beslissende laaste run blijkt Bas 26 baanstukken voorsprong te hebben.Hij staat naast me op baan 3. Achterin voor we het rechte stuk opdraaien gaat het mis! Ik zit aan de buitenkant en dan weet je al.Ik heb 3 minuten nodig om Bas weer bij te halen. Het blijft lastig en 26 baanstukken.. dat gaat me niet meer lukken.Maar als we van het rechte stuk afkomen raken we elkaar weer en nu blijk ik gewoon door te rijden ondanks dat ik weer buiten zit en moet Bas snel de eigen auto inzetten!Het maakt het wel spannend op deze manier.Wie houd het hoofd koel?
Uiteindelijk maakt Paul aan alle onzekerheid een eind en blijk ik met 4 baanstukken aan het langste eind te trekken! Fred 3 en Paul daar weer achter.
Ik hoop dat dit soort uitslagen vaker voor zullen komen dit jaar.De volgorde maakt me dan niet uit.
Dirk Jan is ook nog een outsider die met wat betrouwbaarder rijden iemand is waar je ,net als met Herman en Paul rekening moet gaan houden.En ook van Willem , als het maar een Engelse auto is , verwacht ik wel eens een uitschieter. We gaan het zien.
Volgende maand met eigen auto's!




dinsdag 4 januari 2011

Return of the badkuip?


Egypische achterneef?


Russische neef?


Zuffenhausen

De lelijkste ?


De 1000TTS


De Prinz 4


Youngtimer NSU slot..ein Wurst..


Bij het zoeken naar NSU plaatjes kwam ik nog leuke dingen tegen die ik je niet wil onthouden.

De bron van dit model komt uit Amerika!

De Chevrolet Corvair , met luchtgekoelde alu 6 pitter achterin.

Nsu nam er de stijlkenmerken van over, het zg. badkuip idee, koplampen ed.en zie daar.

Hoe lang wil je hem hebben?

De kleine Prinz 4,tm .de 1200.

Maar ook in Rusland zat men niet stil en maakte ook een soort Prinzje.

Er dook ook nog een toekomststudiemodel op!

Zelf vind ik de 1000TTS/ 1200TT het mooiste model van de reeks.


Zuffenhausen

maandag 3 januari 2011

Youngtimer NSU project 4


Het resultaat.


Op het eerste gezicht is er niet veel aan de auto te zien.
Hij is toch wel wat lager geworden en als gezegd, Dino zit wat beter in de auto.

Auf die Rennstrecke!

Dat is dan even het nogal stoffige baantje hier op zolder.
Dit blijkt het natuurlijke werkterrein voor deze auto! Zonder lood blijkt het een natuurtalentje.
Wat een heerlijk dingetje is het opeens. Lekker gekontrololeerd driftend door de bochten.
Ik was opeens weer die jongen op Zandvoort die , tussen de races door,een paar demo-rondjes zag van een gifgroene NSU .Ik herinner me ook die vrolijk kwispelnde achterkant die toch altijd keurig achter de voorkant bleef.
We dwalen af, de Reprotech motor, wat zwaarder dan de korte Mabuchi's en dat
komt de balans erg ten goede. Hij is ook lekker soepel en dat is ook prettig in dit genre.
Al met al lijkt de operatie geslaagd en leeft de patient weer volop.
Ik ben benieuwd hoe hij het er bij SRA afbrengt vrijdag.
Op mijn korte baantje is hij sneller dan de Trabi die beslist minder grip heeft en ook de SCX Abarth, verlaagd en vv. Mabuchi motor en S.I.wielen kan het ook niet helemaal bijbenen.

Youngtimer NSU project 3



Dit is Dino in de nieuwe arbeitsplatz!



Die bodem.

Daarin zit hem zoals zo vaak het geheim.Dr Dremel helpt de hele motorsteun ellende eruit te halen.Vanaf het tandwielgat tot 5 mm voor de voorste wielkast gaat eruit.
Alleen de balken en de zijkanten zijn er nog.Ik heb een S.I. motormount voor de lange motor gepakt om er in te maken. De voorste 2 schroefgaten gebruik ik.Eerst lijm ik een extra plaatje onder de bodem, achter de vooras bult .Daarin komen de 2 gaten voor de motormount.
De oorspronkelijke bodem gaat op de plek waar de motormount komt ook weg.
De achterhelft van de MM. wordt eraf gedremeld op 2 kleine nokjes na die ik weer op de bestaande bodemplaat vast kan maken.Het lijkt wel voor elkaar gemaakt!
Ik heb een Reprotech motor liggen en die lijkt me wel gepast voor dit project.
S.I. wielen eronder, met de Alfa gaatjes, is ook heel erg NSU bleek mij bij bestudering van de diverse fotoseries die er van deze kleine rakkers zijn.

Youngtimer NSU project 2


De Gulfblauwe Dino Eitel auto is al jaren in mijn bezit maar rijden doet zoiets niet.
Wel al eens mee begonnen maar er zijn zwaardere middelen nodig om er iets van te maken.Kon bij de Trabi nog worden volstaan met S.I.velgen en banden en de verlaging van het hele zaakje,hier moet de Dremel in!
Bekijk je de auto goed dan snap je niet wie zoiets bedenkt!
Het zwaartepunt, niet het sterkste punt van dit soort auto's is nog verder omhooggebracht door de motor schuin omhoog in het chassis te leggen!Dit komt het interieur ook al niet ten goede natuurlijk.Daar hebben ze ook allelei ingewikkelde toeren uitgehaald met als resultaat dat de zitting van de bijrijdersstoel bijna gelijk zit met de onderkant v.h raam!Was er gewoon een vlakke plaat gebruikt dan had er al meer diepte geweest, ondanks genoemde motor-opstelling!
De rijder,ook een"duits"(zie b.v. ook eens bij Carrera!)verschijnsel,
zit bijna met de helm tegen het dak, hoewel hij eigenlijk nog vrij klein is!
Ik doe dus eerst het interieur.De d ikke gewelfde bodem van dash tot begin rolbar gaat eruit.
Er komt een 0,3 mm dunne vlakke voor terug. De stoelzittingen worden 1 voor 1 heel dun gemaakt en teruggelijmd.De rugleuningenen brandblusser gaan ook weer terug ,waarna de kleine Dino in-en niet meer op- zijn nieuwe ruimere werkplek wordt verankerd!

Youngtimer NSU project 1


Allereerst de beste wensen voor 2011!

Wie mij een beetje kent weet dat ik regelmatig met oudere types slotcars in de weer ben.
Hierbij gaat het niet om de allerhoogste snelheden maar om de charme die deze gebakjes vertegenwoordigen.
Dat ik niet de enige ben bewijst wel het succes van de ClacssicCup races,met de bekende jaren 70 sportscars ,prototypes en ook een enkele touringcar.
Het aanbod is dan ook inmiddels overweldigend waarbij de verschillende fabrikanten nog al eens over elkaar heen rollen om nog maar weer eens een serie GT40'S, 917's e.d. te maken.
Voor wie dit nog te snel gaat zijn er de Youngtimers!
Wie kent niet de Reprotech Abarth-jes, Scalextric Mini's e.d.
SCX,Scalextric en Revell zijn nu de hofleverancier van het wat meer kleine type toerwagen uit de jaren 60 en 70, dikwijls uit-youngtimer-competities van de laatste jaren.Ik ga de Revell NSU eens lekker onderhanden nemen!