SRA

SRA

donderdag 1 november 2012

ClassicCup bij Slipstream


 
snoepje van de week..de Cheetah van Bas!
Zondagochtend even na half 8, de wintertijd zojuist ingegaan dus ..krabben! De inmiddels overbekende route naar Slipstream werd in een half uur afgelegd en Frank schuift de Primus ook de parkeerplaats op het is nog opvallend rustig als we binnenlopen! Een opvallend groot contingent Friese deelnemers is er wel, wekker niet omgezet?  De meeste Slipstreamers zijn er ook waaronder uiteraard Rob. Snel wat koffie en hup de baan verkennen. De  beoogde auto, de NSR 917 loopt aardig maar niet helemaal naar verwachting. De Ford van hetzelfde merk doet het wel wat beter net als de Slot –it Alfa. Ik probeer de Fly 908-3,maagdelijk wit, en die doet het helemaal niet verkeerd.Hij is niet de snelste maar heeft ook minder nukken. Er moeten uiteraard wat onderdelen worden uitgeruild waardoor ik l met al toch veel vertraging oploop. Bas en Willem zijn er intussen ook .Bas baart best opzien met zijn kanariegele MRRC Cheetah. Deze auto is bijna niet getuned maar in de handen van Bas komen er toch mooie tijden uit. Ook met de P6 banden luistert de auto goed. Zijn Coda Lunga Fly-Ferrari heeft dat niet en verliest zomaar 1 sec met dit rubber. Willem  heeft uiteraard weer een GT40 ook van Fly. Zijn gele Slot-it GT40 veel sneller maar Willem is vooral liefhebber.
het inrijden...

De keuring wordt al snel ingezet en vanwege mijn wat warrige voorbereiding ben ik nog na Sebastiaan klaar! Het veld ziet er behoorlijk “divers” uit. De toerwagens als de GTAM’s een Opel GT een Lambo en wat Amerikaanse lowriders. Deze laatsten dongen mee naar de Dremelcup, dit blijkt de opvolger van het concours d’elegance te zijn. Daarnaast een aantal snelle mannen met hun Slot-it en NSR auto’s  en de liefhebbers van de mooie kapjes met hun Fly en MRRC auto’s .Vreemde eend is eigenlijk Ron met een snelle Avant Slot Mirage.

De kwalificatie.Dit is een leuk onderdeel van de race en bepalend voor je indeling. We zijn met 18 man en dat zijn precies 3 groepen van 6. Ik heb de auto nog niet in deze hoedanigheid gereden en hij valt niet tegen., 10,3 ik meen zelfs net wat sneller dan Bas. Sebastiaan rijdt de Chapparal  strak naar de pole.
..het valt niet mee als ze allemaal achter je aan rijden!

De eerste groep heeft een hoog fries gehalte, de 2e een mix van SRA en Slipstreamers  terwijl de laatste groep alleen maar Slipstreamers  bevat met Marco (Keistad) daar tussen. Er zijn mooie gevechten op de baan waarbij bij iedere volgende groep de tijden omlaag gaan en ook het aantal rijdersfouten afneemt. Ik begin in baan 6 en dat begint niet lekker. Contact problemen en in de knik op het snelle rechte eind (dit klopt taal technisch niet helemaal)is de auto onvoorspelbaar en dat wil je daar niet!. Ik heb al snel 2 ronden achterstand. Op baan 5 wordt dat er niet direct beter op. Gelukkig blijken de andere banen de auto beter te liggen en krijgen de anderen 5 en 6 ook. Ik blijk na afloop nog net voor Willem te zijn gekropen. Bas heeft heel wat ronden voorsprong met de zich prima handhavende Cheetah. Het is niet te merken dat er maar zo’n klein smal motortje in de auto zit. Sebastiaan is de snelste maar omdat er verschillende klasses door elkaar heen rijden zie je soms gevechten die eigenlijk geen gevechten zijn. JanJaap is de enige die Seb. Bij kan benen met zijn Plymouth Roadrunner(touring).Bart en Andre rijden “standaard” en Rob ook weer een touring. Die hebben het dan weer aan de stok met Marco met zijn NSR Ford(modified).Je zou er bij hebben moeten zijn!
Willem haalt de Porsche van Eddy in

Na de pauze gaan we voor de 2e run. De volgorde is bepaald aan de hand van de 1e race. De slepertjes zijn even gedaan en ook de banden worden getaped. Er is opvallend weinig verschil qua indeling met de eerste. Als de 2e groep van start gaat sta ik tussen Bas(4) en Willem(6) in. De Slipstraem Porsche 908 van  Andre en de Camaro van Wim de Kok staan daar weer naast.Baan 5 gaat net iets beter dan de vorige keer maar weer bouw ik een achterstand op, ook op Willem om van Bas maar te zwijgen. Bas heeft een directe concurrent in de 908 van Andre. Deze laatste trekt het langzaam maar zeker naar zich toe. Hij wordt 2e in deze klasse en Bas fraai 3e.De Camaro wordt ook 3e in zijn klasse. Uiteindelijk wordt mijn auto wel iets beter en ik pers er 5 ronden meer uit dan in de 1e. In de eindstand,de beste race telt, maakt dat niet veel uiten Johan Post heeft het nog beter gedaan want die is me voorbij gegaan.

De grote kanonnen komen voor de laatste race. Het is Sebastiaan die er geen misverstand over laat bestaan wie er hier vandaag de snelste is. Opvallend is dat Bart met zijn toch redelijk bejaarde ,redelijk standaard Fly Chevron zo mooi mee blijft knokken tegen wat hoger aangeschreven auto’s. Hij trekt dan ook de standaard klasse naar zich toe. Dat doet JanJaap voor de Touringklasse waarin Rob 2e wordt. De modified klasse is dan uiteraard voor Sebastiaan voor de Mirage van Ron en Marco’s Ford.
Als altijd een aan het evenement aangepaste scenery!

Na de prijsuitreiking door Frank (hoe vaak heeft hij dit al gedaan?) komt er nog een mooie groepsfoto van alle winnaars tegen de sponsorwand.

 
en dit zijn de winnaars!

Results:
Modified Class:
1 - Sebastiaan van Altena - Slot.it Chaparal
2 - Ron Hageman - Avant Slot Mirage
3 - Marco Karman - NSR Ford P68

Standard Class:
1 - Bart van Wees - Fly Chevron B19
2 - André van Wort - Fly Porsche 908
3 - Bas Scholten - MRRC Cheetah

Touring Class:
1 - Jan Jaap Batenburg - Carrera Plymouth Roadrunner
2 - Rob van Altena - Carrera Opel GT
3 - Wim de Kok - Scalextric Chevrolet Camaro




3 opmerkingen:

  1. leuk verslag. Word er helemaal in meegenomen alsof ik aanwezig was die dag. Kom helaas weinig toe aan slotracen tot nu toe. Loop wel met gedachten om volgend jaar 'weer' een andere baan te bouwen. Nu staat nieuwe voorbereidingen alp dhuZes weer voor deur met ' nieuwe' team. SLN cup wil ik zo en zo mee doen. Voor mij toegankelijk ivm ' gelijke' kansen en weinig gedoe rondom tunen etc. en dus toegankelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed verslag! Tussen zoveel verschillende autootjes had ik best wel met mijn T290 willen rijden!.
    Is de laatste foto nou van de winnaars of verliezers, echt blij kijken ze namelijk niet of giert de adrenaline nog door de lichamen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. de T70, de langere auto ,lijkt me hier beter. Het zijn de winnaars maar er treed "een stukje gewenning" op om het op z'n deftig boers te zeggen....

    BeantwoordenVerwijderen