snoepje van de week..de Cheetah van Bas!
Zondagochtend even na half 8, de wintertijd zojuist
ingegaan dus ..krabben! De inmiddels overbekende route naar Slipstream werd in
een half uur afgelegd en Frank schuift de Primus ook de parkeerplaats op het is
nog opvallend rustig als we binnenlopen! Een opvallend groot contingent Friese
deelnemers is er wel, wekker niet omgezet? De meeste Slipstreamers zijn er ook waaronder
uiteraard Rob. Snel wat koffie en hup de baan verkennen. De beoogde auto, de NSR 917 loopt aardig maar niet
helemaal naar verwachting. De Ford van hetzelfde merk doet het wel wat beter
net als de Slot –it Alfa. Ik probeer de Fly 908-3,maagdelijk wit, en die doet
het helemaal niet verkeerd.Hij is niet de snelste maar heeft ook minder nukken.
Er moeten uiteraard wat onderdelen worden uitgeruild waardoor ik l met al toch
veel vertraging oploop. Bas en Willem zijn er intussen ook .Bas baart best
opzien met zijn kanariegele MRRC Cheetah. Deze auto is bijna niet getuned maar
in de handen van Bas komen er toch mooie tijden uit. Ook met de P6 banden
luistert de auto goed. Zijn Coda Lunga Fly-Ferrari heeft dat niet en verliest
zomaar 1 sec met dit rubber. Willem heeft uiteraard weer een GT40 ook van Fly.
Zijn gele Slot-it GT40 veel sneller maar Willem is vooral liefhebber.
het inrijden...
De keuring wordt al snel ingezet en vanwege mijn wat warrige
voorbereiding ben ik nog na Sebastiaan klaar! Het veld ziet er behoorlijk “divers”
uit. De toerwagens als de GTAM’s een Opel GT een Lambo en wat Amerikaanse
lowriders. Deze laatsten dongen mee naar de Dremelcup, dit blijkt de opvolger
van het concours d’elegance te zijn. Daarnaast een aantal snelle mannen met hun
Slot-it en NSR auto’s en de liefhebbers
van de mooie kapjes met hun Fly en MRRC auto’s .Vreemde eend is eigenlijk Ron
met een snelle Avant Slot Mirage.
De kwalificatie.Dit is een leuk onderdeel van de race
en bepalend voor je indeling. We zijn met 18 man en dat zijn precies 3 groepen
van 6. Ik heb de auto nog niet in deze hoedanigheid gereden en hij valt niet
tegen., 10,3 ik meen zelfs net wat sneller dan Bas. Sebastiaan rijdt de
Chapparal strak naar de pole.
..het valt niet mee als ze allemaal achter je aan rijden!
De eerste groep heeft een hoog fries gehalte, de 2e
een mix van SRA en Slipstreamers terwijl
de laatste groep alleen maar Slipstreamers bevat met Marco (Keistad) daar tussen. Er zijn mooie gevechten op de baan waarbij
bij iedere volgende groep de tijden omlaag gaan en ook het aantal rijdersfouten
afneemt. Ik begin in baan 6 en dat begint niet lekker. Contact problemen en in
de knik op het snelle rechte eind (dit klopt taal technisch niet helemaal)is de
auto onvoorspelbaar en dat wil je daar niet!. Ik heb al snel 2 ronden achterstand.
Op baan 5 wordt dat er niet direct beter op. Gelukkig blijken de andere banen
de auto beter te liggen en krijgen de anderen 5 en 6 ook. Ik blijk na afloop nog
net voor Willem te zijn gekropen. Bas heeft heel wat ronden voorsprong met de zich
prima handhavende Cheetah. Het is niet te merken dat er maar zo’n klein smal
motortje in de auto zit. Sebastiaan is de snelste maar omdat er verschillende
klasses door elkaar heen rijden zie je soms gevechten die eigenlijk geen
gevechten zijn. JanJaap is de enige die Seb. Bij kan benen met zijn Plymouth
Roadrunner(touring).Bart en Andre rijden “standaard” en Rob ook weer een touring. Die
hebben het dan weer aan de stok met Marco met zijn NSR Ford(modified).Je zou er
bij hebben moeten zijn!
Willem haalt de Porsche van Eddy in
Na de pauze
gaan we voor de 2e run. De volgorde is bepaald aan de hand van de 1e
race. De slepertjes zijn even gedaan en ook de banden worden getaped. Er is
opvallend weinig verschil qua indeling met de eerste. Als de 2e groep
van start gaat sta ik tussen Bas(4) en Willem(6) in. De Slipstraem Porsche 908
van Andre en de Camaro van Wim de Kok
staan daar weer naast.Baan 5 gaat net iets beter dan de vorige keer maar weer
bouw ik een achterstand op, ook op Willem om van Bas maar te zwijgen. Bas heeft
een directe concurrent in de 908 van Andre. Deze laatste trekt het langzaam
maar zeker naar zich toe. Hij wordt 2e in deze klasse en Bas fraai 3e.De
Camaro wordt ook 3e in zijn klasse. Uiteindelijk wordt mijn auto wel
iets beter en ik pers er 5 ronden meer uit dan in de 1e. In de eindstand,de
beste race telt, maakt dat niet veel uiten Johan Post heeft het nog beter
gedaan want die is me voorbij gegaan.
De grote kanonnen
komen voor de laatste race. Het is Sebastiaan die er geen misverstand over laat
bestaan wie er hier vandaag de snelste is. Opvallend is dat Bart met zijn toch
redelijk bejaarde ,redelijk standaard Fly Chevron zo mooi mee blijft knokken
tegen wat hoger aangeschreven auto’s. Hij trekt dan ook de standaard klasse
naar zich toe. Dat doet JanJaap voor de Touringklasse waarin Rob 2e
wordt. De modified klasse is dan uiteraard voor Sebastiaan voor de Mirage van
Ron en Marco’s Ford.
Als altijd een aan het evenement aangepaste scenery!
Na de prijsuitreiking
door Frank (hoe vaak heeft hij dit al gedaan?) komt er nog een mooie groepsfoto
van alle winnaars tegen de sponsorwand.
en dit zijn de winnaars!
Results:
Modified Class:
1 - Sebastiaan van Altena - Slot.it Chaparal
2 - Ron Hageman - Avant Slot Mirage
3 - Marco Karman - NSR Ford P68
Standard Class:
1 - Bart van Wees - Fly Chevron B19
2 - André van Wort - Fly Porsche 908
3 - Bas Scholten - MRRC Cheetah
Touring Class:
1 - Jan Jaap Batenburg - Carrera Plymouth Roadrunner
2 - Rob van Altena - Carrera Opel GT
3 - Wim de Kok - Scalextric Chevrolet Camaro
Modified Class:
1 - Sebastiaan van Altena - Slot.it Chaparal
2 - Ron Hageman - Avant Slot Mirage
3 - Marco Karman - NSR Ford P68
Standard Class:
1 - Bart van Wees - Fly Chevron B19
2 - André van Wort - Fly Porsche 908
3 - Bas Scholten - MRRC Cheetah
Touring Class:
1 - Jan Jaap Batenburg - Carrera Plymouth Roadrunner
2 - Rob van Altena - Carrera Opel GT
3 - Wim de Kok - Scalextric Chevrolet Camaro
leuk verslag. Word er helemaal in meegenomen alsof ik aanwezig was die dag. Kom helaas weinig toe aan slotracen tot nu toe. Loop wel met gedachten om volgend jaar 'weer' een andere baan te bouwen. Nu staat nieuwe voorbereidingen alp dhuZes weer voor deur met ' nieuwe' team. SLN cup wil ik zo en zo mee doen. Voor mij toegankelijk ivm ' gelijke' kansen en weinig gedoe rondom tunen etc. en dus toegankelijk.
BeantwoordenVerwijderenGoed verslag! Tussen zoveel verschillende autootjes had ik best wel met mijn T290 willen rijden!.
BeantwoordenVerwijderenIs de laatste foto nou van de winnaars of verliezers, echt blij kijken ze namelijk niet of giert de adrenaline nog door de lichamen ;-)
de T70, de langere auto ,lijkt me hier beter. Het zijn de winnaars maar er treed "een stukje gewenning" op om het op z'n deftig boers te zeggen....
BeantwoordenVerwijderen