SRA

SRA

maandag 27 januari 2014

Willem maakt indruk in Marrum!



Om 7 u. rijdt ik een slapend Almere Poort binnen. Ik zie Randy al als een schim door het halfduistere huis bewegen. Even later is ook Herman aanwezig en vlug stappen we in de Focus richting Marrum. Bas en Willem gaan apart en dus zijn we met een flinke afvaardiging van SRA aanwezig. De rit verloopt vlotjes en we zijn zelfs ingelopen op de voorgestelde eindtijd. Als we aankomen is het nog rustig. Naast de organisatoren zijn Facebook vrienden Marco en Dennis er ook al. De overige deelnemers, meestal vanuit noordelijke kontrijen druppelen langzaam binnen. De ruimte komt aardig vol, hoewel er wel eens drukkere CC-32 evenementen zijn geweest.

Welkomscake van Fred!
Na een kop koffie met welkomscake (zouden wij ook eens moeten doen!) gaan we de meegebrachte 917’s eens proberen. De 1 week oude auto van Randy is zijn leven als Whitekit begonnen, heeft vervolgens een korte paarse periode meegekregen maar is nu een keurige zilvergrijze verschijning geworden ,compleet met custom-made SBS nummerplaten. Herman heeft de rode David Piper en ik de gele die hij zoals bekent ooit deelde met Gijs van Lennep. Technisch lijken de auto’s nogal op elkaar, waarbij die van Herman het meest standaard is. Zijn 20K motor is zeker zo snel als de gemiddelde 22.5K van NSR. Dat kon van die van Randy niet worden gezegd en daar zit nu een Slot-it motor in die heel wat beter blijkt. Ik heb de 22.5.K. Onze tijden komen ook aardig overeen. Dat is dan ook vooral knap van Randy die hier nog nooit is geweest. Dit is zijn eerste race buiten SRA. Bas en Willem zijn ook aangeschoven en met hun Slot-it Fords gaan ze meteen erg snel! Bas zou bas niet zijn als hij dat niet wat te gemakkelijk vond. Dus de fraaie Monogram Lola , in de standaard klasse, kwam op de baan. Daarmee rijdt hij menig Modified rijder om de oren. De 917’s rijden zo rond de 9.4 net als Bas maar Willem zit al ronde de 9 en bas met de Ford doet het in 8.8! Beide slimmerds hebben meteen hun wedstrijdrubber onder de auto geschroefd zodat dit al lekker is ingerubt voor de race!
Kwalificatie: Altijd weer een apart fenomeen. Het is altijd even wennen aan de nieuwe banden. Wat kunnen ze? Dat bleek mee te vallen want Bas, Herman, Randy en ik staan vlak bij elkaar in 1 groep! Allemaal in de 9.2/9.3. Waar is Willem? Die heeft de gele -bijna standaard- GT40 tussen de grote mannen gereden.
 Frank in het backoffice annex keuringsstation

!
rijdersmaaltijd

Lunchbreak: Dit is weer 1 van de tradities hier! In de keuken is hard gewerkt door Fred en zijn vroeuw en onder de deksel van grote metalen warm houd pan zit een snitzel voor iedereen!. Dit wordt vlot uit geserveerd samen met patat aan de in een grote kring zittende rijders. In plaats van een middagdutje gaan we meteen doorrr…
het gehele startveld - 1!

SRA hardware
de gekkies van SRA zelf
1e Race: De race wordt in 2 heats verreden waarbij het beste resultaat telt. De eerste groep is er 1 met minder ervaren rijders en 1 rijdster. Die maken het de marshalls nog best lastig. Langzamerhand worden de groepen steeds wat sneller en dan is SRA aan de beurt. De lastige startprocedure, met rode lampjes die een voor 1 aangaan gevolgd door een groene en een muziekje ( gelukkig geen dweilorkestje maar toch..!) zorgt nogal eens voor verwarring. Dit ook vooral omdat er al spanning op de baan staat en een valse start zo is gemaakt. Er is zo wie nogal wat audio spektakel. Zo wordt iedere rondetijd verbetering verwelkomd door het gerinkel van vallend aardewerk of glas. Dus na elke doorkomst is het in het begin net een Grieks restaurant. Randy trapt 2x in die val en dat kost hem 2 ronden! Ik neem het zekere voor het onzekere en start elke keer als laatste. Dat neemt niet weg dat ik in bocht 1 toch nog door een “collega” van de baan wordt gedrukt! Al gauw heb ik ze weer in het vizier en hark ik de een na de ander binnen. Bas is als verwacht de lastigste. Zelfs de gevreesde baan 4 loopt best goed. De rem er vol op en aan/uit rijdend zit ik aardig in de buurt van de tijden van de andere banen. Ik ben best tevreden met mijn 94 ronden, 1 meer dan Bas. De jongens na ons blijken niet eens allemaal sneller te gaan maar de echte kanonnen, incl. Willem doen dat dus wel! Johan Post is veruit de snelste (als enige over de 100 ronden) maar Willem is overall 3e, ik 6e en Bas is 8e.

Roland in zijn vertrouwde omgeving
2e Race: Na een korte break gaan we weer verder in de toch ietwat benauwd wordende ruimte. Dennis heeft dan al alle auto’s netjes getaped en genummerd in groepjes kaarstaan! Bij de eerste groepen zie je dat de tijden uit de eerste race niet meer gehaald worden. De baan lijkt aan grip te verliezen! Dat blijkt wel als Randy weer mag. Dit keer tegen allemaal “vreemden”: John, Eddy en Frank. De auto’s zijn maar lastig te controleren. De 917 van Eddy is een mooi eikpunt. Hierna mag Herman het opnemen tegen Alphons, Fred en Marco. Bas en ik rijden hierna tegen de Fokkema’s. Ronnie is de snelste van ons 4-tal, maar op de een of andere manier blijk ik toch steeds iets voor hem te liggen. Pas op het allerlaatst sluipt hij me nipt voorbij. De baan is idd. behoorlijk glad en de tijden van de 1e haal ik niet meer. Strak rijden is het devies maar op het laatst ga ik in baan 3 toch even boenderen en dat scheelt wel iets in de rondetijden. De Lola van Bas begint steeds meer lawaai te maken en dat komt de snelheid niet ten goede. Na afloop melden we ons even bij de wedstrijdleiding om uit te zoeken hoe het kan dat Ronnie niet een grotere voorsprong had, maar er zijn geen onregelmatigheden gevonden in de rondetijdentabel. 
Hans, Johan, Roland en Willem ..de echt snelle mannen!
 
In deze ronde halen de meeste rijders het aantal ronden van de 1e race toch niet. In de finale mag onze Willem het opnemen tegen de Leeuwarders Johan Post en Hans Lanting en de snelste Touringrijder en wedstrijdleider Roland(2e) . De Chapparal van eerstgenoemde gaat er als een speer vandoor. De gladheid lijkt opeens verdwenen en al snel duikt hij in de 8.8jes. De Andere heren, beiden met een gele Ford hebben zo te zien geen teamorders en weten elkaar in een nek aan nekgevecht nogal eens te raken. Willem lijkt mentaal de hardste want Hans lijkt zich bewust iets terug te laten zakken. Ook hun tijden zijn trouwens prima, laag in de 9!

Winnaars: De winnaar overall en bij de Modified is Johan Post, dat mag duidelijk zijn, maar de krul in Willem’s snor zal er voorlopig wel niet meer uitgaan! Bas heeft het hem weer geflikt met de fraaie Monogram in de standaardklasse en Randy mag ook best trots zijn op zijn Rooky-prijs! Iedereen bedankt die dit heeft mogelijk gemaakt, graag tot een volgende keer. Dat kan al bij SRA zijn op 23 februari a.s!

 
1: Johan Post - Slot.it Chaparral
2: Willem Scholten (SRA) Slot.it Ford GT40
1: Bas Scholten (SRA) Monogram Lola T70-II
Best Rookie: Randy Koeman (SRA)
Results Modified:
1: Johan Post - Slot.it Chaparral
2: Willem Scholten (SRA) Slot.it Ford GT40
3:Hans Lanting - NSR Ford MkIV
Results Standard:

1: Bas Scholten (SRA) Monogram Lola T70-II
2:Dennis Tietjens - Fly Ford GT40
3:John Jense - Fly Ferrari F512S
Results Touring: 1:Roland Sijtsma - Autoart Lamborghini Miura
2:Alphons van Meerendonk - Scalextric Camaro '70
3:Frank Irving - Monogram Corvette L88

Best Rookie: Randy Koeman (SRA)
 
Concours d'Elegance: Marco Karman (Slot.it Chaparral)
Most Unlucky Person Price: Wietze Otter (motor cable loose)

het snoepje van de week van Marco

 
 
 

maandag 20 januari 2014

1e Clubrace 2014 voor Bas!


Een winterstop hebben we bepaald niet gehad dus we kunnen weer gelijk voluit met de Group C-32 auto’s. Er is een kleine scheiding ontstaan door de constante ontwikkeling van het op zich prima Slot-it consept. De nieuwste modellen blijken toch sneller dan de oudjes. Vooral de Toyota doet het best.
Aan de andere kant kun je de oudjes weer upgraden met nieuwe onderdelen en is daar ook nog wel winst te halen. En tenslotte is er nog het fenomeen rijder, daar zit vaak ook nog wel wat verschil in. Het gaat er eigenlijk om dat je 1 bent met de auto en bij voorkeur natuurlijk lekker snel. Tijdens de keuring blijken de auto’s aardig gelijk te zijn. Er zijn wel wat uitschieters in magneetkracht en die van Erroll loopt 3 km harder dan wie dan ook, voor wat het waard is.
De kwalificatie, verrassende pole voor Randy!
Paul is de eerste en met de nieuwe glimmende  Sideways bandjes is het even afwachten hoe de auto reageert. De 9.3. is niet echt hoopvol. De volgende rijders zijn eigenlijk allemaal sneller. Opmerkelijk snel en gemakkelijk gaan de Toyota’s van Randy en Fred, beide in de 8.5 evenals  Bas, met de “oude” Jaguar. Ik ben de enige in de 8.6, Willem zit daar net weer boven. We hebben weer het ingenieuze inschuifsysteem en dus is er in elke groep een bonus te verdienen in de vorm van bij winst gelijk weer een race rijden!
1e groep;
Paul, Arie en Herman bijten het spits af. Herman met de snellere nieuwe Gulf Porsche maakt het zichzelf moeilijk doordat de auto nogal eens rechtdoor wil. Soms moet hij nog alle zeilen bijzetten om Paul en Arie weer bij te halen. Hij is meestal 0,3 tot 0,5 sec. sneller per ronde. Uiteindelijk pakt hij toch 4 ronden op Arie die Paul nipt verslaat.
2e groep;
Herman dus met Erroll, Willem en mijzelf. Het ging meteen heel lekker met de nieuwe banden! Erroll op 2 hield me erg goed bij maar ik zag dat de rondetijden heel goed waren, 8.7 aan de lopende band en dat beloofd wat! In alle banen haalde ik 27 ronden en dus zat ik op ruim 108 ronden totaal! Het ging helaas niet helemaal foutloos. Zo schoot er bij Erroll een draadje los (v.d.auto) verloor ik een schroef. De rembalans moest ook een paar x worden bijgesteld. Herman kwam op 106 en Erroll en Willem vlak bij elkaar op ruim 104.
3e groep;
Nu mocht ik blijven staan en stond de verrassende polesitter Randy erbij  met de usual suspects Bas en Fred. Mijn banden zijn ingerubt en dat lijkt een klein voordeel. In ieder geval lopen de Toyota’s lang niet zo snel weg als de kwalificatietijden doen vermoeden! Bas is in 2 de gelijke van Fred(3) en zitten al in de 28 ronden. Randy heeft het wat verklooid en komt maar tot 25 (4).  De race is soms wat rommelig door wat uitvliegers en al dan niet terecht geclaimde cq. gehonoreerde trackcalls. Zo hoor ik een angstig “Track, Track!” en zie een Toyota (Randy) voor me over het rechte stuk glijden. Ik sta al stil als ik opeens de andere 2 auto’s nog voluit achter elkaar aan zie stuiven! Maar weer het gas erop maar het kost me wel een halve ronde! Als ik daarna ook nog eens een keer totaal de controle kwijt ben aan het einde rechte eind (grote klap) is het helemaal lastig geworden. Ik merk ook dat de rondetijden niet meer van het niveau van de vorige race zijn. Het schommelt bovendien nogal. De banden verliezen na een aantal ronden een soort  huidje en in die fase lopen de tijden wat op. Ik doe mijn best zo strak mogelijk door te rijden. Dat doet Bas, geïnspireerd door de aanwezigheid van zijn vriendin ook. Ik zit de hele race bij Fred in de buurt maar krijg hem niet meer te pakken. Ook het aantal ronden van de vorige haal ik niet  meer. Bas is terecht winnaar met ruim 109 ronden en Fred en ik volgen met 107. Randy moet zelfs Herman, Erroll en Willem voor zich dulden! Er is nog wel wat werk aan de Toyota om hem ook een hele race snel te krijgen! Dat kan ook gezegd worden over de Porsche van Herman.
Het kampioenschap begint dus weer met de 2 topfavorieten aan de leiding. Ik had me daartussen kunnen dringen als ik dus de 2e race had laten lopen!

maandag 13 januari 2014

1e Classic Cup-32 race al op de 26e !

Ook in 2014 verwacht: Uitpuilende bakken Classics!
Bij deze plaats ik even de mail van Frank om een ieder weer attent te maken op de eerste CC-32 race van  2014!
Slotracers:


Op zondag 26 januari begint de eerste Classic Cup van 2014 bij Racing Unlimited !
De strijd op deze mooie baan zal ook deze keer weer in de Standaard, Touring en Modified klasse gestreden worden.

Inschrijving voor deze race bedraagt €5,- inclusief één paar handout banden.
Dit zullen de  Sideways High Grip zij -welke de vorige race ook zijn gebruikt- in de m
aten 19x10 / 20x12.
Na de race worden de banden weer bij de wedstrijdleiding ingeleverd voor gebruikt bij de volgende race.
Globaal zal de racedag er als volgt uitzien:


  • 08.30 uur club open
  • 10.30 uur sluiting training, aanbieding voor keuring
  • 11.00 uur kwalificatie (1 minuut per rijder)
  • 11.30 uur begin race
  • 16.00 uur einde race
  • 16.30 uur prijsuitreiking
Enige wijziging en uitloop op het schema is altijd mogelijk.
Voor routebeschrijving zie:
http://www.racingunlimited.nl/


P.S: De FSN agenda is bijna klaar voor publicatie, één race dient nog vastgesteld te worden, daarna wordt de agenda op de FSN site gepubliceerd.

vrijdag 10 januari 2014


Back to the future ( van ‘computercar’ tot slotcar).

Dit was de doos waar de auto vroeger in werd verkocht!
Tijdens het Petit Grand Prix in Naarden in 2011 heb ik een niet uitziend speelgoedauto’je gekocht van Gama, schaal 1:24. Incompleet, geel en met een groot gat voor een schakelaar. Maar zo’n langheck model uit die tijd..wellicht wel leuk als basis voor slotcar. Na een enthousiast begin belandde hij, in de primer, in een kast. Door de recente 1: 24 activiteiten kwam dit project weer in zicht. Na me door de internet informatieberg te hebben heen geworsteld kwam ik tot de conclusie dat het de no.54 moest worden wit, met de gele voorklep. De auto blijft bij nadere bestudering toch vol vraagtekens met name de proporties lijken steeds weer  anders. Helemaal als je er een 1:24 bouwdoos van Union model& co,  van de serie Collections Rememoratrise -24 heures du Mans, bij houdt. Deze auto is veel smaller en langer en ook de SRC bak van vorig jaar lijkt er niet echt op.

Zo moet de donorauto er ooit hebben uitgezien...
Gama, de basis auto bleek vol te zitten met techniek. Een tandwielkast, een merkwaardig geel apparaat dat met een wormwiel aan de ‘bak’ vast. Er is ook een koppeling met de voorwielen. Helemaal voorin zit een vakje, bereikbaar met een gleufje in de gril voorin. Hier moet een kaartje in waar een voorgeprogrammeerde opdracht zit. Ik zag dat bij elke set een aantal van die kaartjes worden bijgeleverd.

Dit is mijn binnenwerk, niet helemaal kompleet...
De kale kap is nu de basis. De lelijke opening voor de schakelaar heb ik opgevuld met plastic. Hierna is het vooral schuren geblazen. De voorruitstijlen heb ik geplakt. Daarna ging alles in de witte primer. De voorbeeldauto heeft glanzend zwarte afdekplaten op de koplampbeglazing en dat lijkt me ook mooi. De geribbelde blauwe glaslampen schuur ik glad en gaan in de primer. Na de witte hoogglans probeer ik de voorklep geel te krijgen. Maar zowel de verf als het afplakwerk vielen tegen. Ik zaag de klep eruit en maak van een creditcard een nieuwe. Deze kan ik zonder problemen geel spuiten met de inmiddels aangeschafte gele spuitbus van der Ac-Tion. Nu schiet het een beetje op. De koplampen worden zwart. Het enige spuitprobleem heb ik nog met het geel van het kapje. Dit blijft zich door het wit heen vechten, heel irritant.

Links de oude onderdelen, rechts de nieuwe
Decals:  Als gezegd no 54 wordt het en dus is het even zoeken naar het meest lijkende cijfer. In mijn tekenproramma kan ik de letters in lijnen omzetten. Hierna maak ik de aanpassingen die nodig zijn. Er  is nog een vakje met een P nodig (het is tenslotte een prototype). Daarnaast zo’n band met Porsche en nog wat schiltjes. Daarna is het even de afmetingen bepalen en controleren. Ik print ze  op wit decalpapier en ze worden daarna afgelakt.

Klaar voor het aflakken!
Interieur: Dit is in het origineel een Carrera achtig lichtgewicht gevalletje waarbij de rijder trouwens aan de  verkeerde kant zit! De motorafdekplaat is van geribbeld chroom plastic(!) en ligt in 2 stukken. Er steken 2x 3 kelkjes uit. Dat kan kloppen want de auto was er in 6 en 8 cyl. uitvoering. Ik trek het origineel over op een oude creditcard en even later heb ik een goede replica. Die maak ik mat zwart als bij de echte. Het voorste deel vervang ik door een lichtgewicht interieurtje met een rechtse opstelling. Het spuiten van de rijder is altijd een crime bij dit materiaal. De verf wil maar niet dekkend blijven zitten. Maar vooruit, een helm er op en klaar. Hierna komt er nog een nieuw dashboard op van een dun stukje pastic. Het instrumenten kokertje komt van een pendopje, diagonaal doorgesneden. De matzwarte laag eroverheen en klaar.

De ruiten probeer ik nog wat beter te krijgen maar de krassen in het blauwige plastic blijven. Uiteraard past alles prima.

Dit is het dan , de rechthoekige (was rond) achterlichten zijn ook zelf gemaakt..
Het Chassis komt van Scholler en wordt met een paar passtukjes schuim aan de zijwanden gelijmd. Ik heb er even wat grotere wielen onder gezet en laat het uitharden. Als het stevig vastzit zoek ik de bedoelde wielen erbij en na nog wat stelwerk is de auto klaar!

Past prima tussen de Carrera 6-en van Carrera ...

 







dinsdag 7 januari 2014

Clubkampioenschap 2013 voor Fred!


Surprise!

In het jaar 2013 is van het aantal voorgestelde races niet helemaal gehaald. Juli,augustus,september maar ook december vielen af. Dit deels gepland ,deels doordat er minder dan 7 rijders kwamen opdagen. In het begin van het jaar reden we afwisselend (nou ja) Nissan en GrC-32. Met de eigen auto’s dus. In de 2e helft zijn voor de afwisseling 1x de Porsche GT2’s uit de clubkoffer gehaald. Ook werd een nachtrace gereden met de Nissan’s.

De race van Januari met de Nissans ging met ruime overmacht naar Fred, gevolgd door Bas en JW.

In Februari was ikzelf de snelste met de GrC-32. Bas  pakte de 2e met 5 baanstukken voorsprong op Fred.

In April heeft Fred de GroupC-32 weer naar zich toegetrokken. Bas wordt 2 en Herman 3.

In Mei zijn het de Nissan’s en is het weer Fred voor Bas en Herman.

In Juni heeft Fred de GroupC-32  Toyota en die is zo snel dat hij bijna 4 ronden pakt op Bas die bijna even snel is als de vorige keer. Herman is derde.

Oktober: De Porsche GT2’s komen op veler verzoek uit de koffer. Eindelijk is het Bas die laat zien altijd iets meer uit een auto te kunnen halen. Fred is 2e en Willem 3e.

November: De Nissan’s in het donker. Hier komt Fred  als beste tevoorschijn en wordt ik 2e, voor Willem. Ondanks onze gemiddelde60+ ogen… niet schlecht!

 
Alles bij elkaar opgeteld komt er dan uit dat Fred clubkampioen is! Bas is 2e en Herman is 3e. Later is er nog gesproken over het af laten vallen van enkele slechtste resultaten maar mede ook vanwege het geringe aantal races is dit niet gebeurd.
In een korte sobere plechtigheid worden de prijzen door Paul uitgereikt. Willem en Bas verassen hierna een ieder door een leuke attentie aan wedstrijdleider Paul te overhandigen. Het is een klassieke 911 waarbij een "persoonlijke" achterwand in het doosje is aangebracht! Dat was zo subtiel gedaan dat Paul dat pas in de loop van de week opmerkte, waarschijnlijk toen de auto op het nachtkastje stond.  Leuk initiatief mannen. 
 
 
2e man Bas.
 
 

Herman verrassend derde!
 
 

2014:
De auto’s: Ik hoop dat we volgend jaar een iets completer beeld kunnen krijgen en dat we een wat grotere diversietijd aan auto’s gaan racen. De Italiaanse kant, de GTAm’s en de P312pb’s zijn niet eens uit de koffer geweest en dat is natuurlijk jammer.

 De rijders: Ik verwacht Randy wat meer voorin en ook Arie gaat steeds beter racen. Het is natuurlijk ook even wachten op Herman’s 1e zege. En Paul, als die de nieuwe regelaar in de hand weet te houden kan het ook een gevaarlijke outsider zijn. Willem lijkt me ook beter dan zijn score doet vermoeden en dat geldt ook voor Erroll. Wie Bas in december weer bezig heeft gezien weet dat hij in aanleg onze snelste man is. Fred is gewaarschuwd!

Wedstrijdleider Paul ook in het zonnetje!
 
Zuffenhausen

donderdag 2 januari 2014

Oliebollen F1 race


De oliebollenrace 2013


Op de valreep van 2013 hebben we maandag de 30e nog een oliebollenrace gehouden.              Adriaan en Rob die normaal nooit komen waren er gelukkig ook weer eens bij.

Voor dit unieke event hebben we de beschikking (door Paul ter beschikking gesteld) over 4 stuks F1 Bolides van het fameuze merk Cartronics. De 4 auto’s hadden wel wat weg van een McLaren, Jordan, een Willaims en een Ferrari. Dit levert een kleurrijk veld op dat redelijk overeenkomt met de baankleuren. Paul heeft de auto’s een schoen van Avantslot meegegeven en er is een Slot-it motor met pignon in gehangen. De losse vooras, zoals SCX en Ninco  en vele oude slotracers dat bleken te hebben is gewoon gebleven. Ook de banden zijn standaard en blijken over een redelijke hoeveelheid grip te beschikken. Er zijn enkele exemplaren uitgeruild vanwege het fenomeen wat je bij Fly ook wel zag. Het “vocht” lijkt uit het rubber te zijn gelopen en de banden zijn keihard en vervormd. Er is niet aan geschuurd en ook de lager speling is standaard. De auto’s zijn baangebonden en dat houdt in dat een ieder de zelfde omstandigheden krijgt.

Pre-race:

Afgelopen vrijdag hebben we een pre-race gehouden om te zien of het wat was. Je blijkt al snel de grenzen op te kunnen zoeken en er werd eigenlijk meteen aardig geraced!  Compliment aan de rijders want het is toch niet te vergelijken met moderne karretjes van S.I. , NSR e.d.  Bas is de laatste tijd in bloedvorm en wint. Zelf ben ik goed voor een 2e plek, vooral ook omdat ik me maar 1 foutje permiteer. Bij de achtervolgers zijn er gemengde reacties waar te nemen.  Op de onwillige achteras-lagering van de McL. Na hielden de auto’s zich best goed.

Oliebollenrace:

Helaas ontbraken de oliebollen! De stroopwavels, bud-wortsjes en zakjes zoutspul konden dat gemis niet helemaal opvangen. Wat later dan gepland starten we met de kwalificatie. Bas,(9.7..als enige onder de 10!) Willem en Fred zijn het snelst. Ik ben niet helemaal tevreden omdat de tijden van vrijdag niet gehaald worden. Er is een grote groep die tussen de 9.1 en 9.3 zit.

Indeling:

4 groepen met indraai: Vanwege  de opkomst van 11 man besluiten we de eerste groep van 2 man te laten beginnen. De beste draait dan door in de 2e groep. De beste hiervan draait weer in, in de 3e groep en tenslotte is er de 4e groep. Dit gaat zo 2x achter elkaar en daarna wordt de balans opgemaakt. Er is tenslotte nog een keuze mogelijk om je beste resultaat te laten staan als je nog een keer gepromoveerd blijkt te zijn en je dus weer een heat hebt weten te winnen. Je mag dan “passen”. Simpel dus!

Arie en Rob
1e heat:

We gaan van start met Rob en Arie. Laatstgenoemde pakt al direkt 1 ronde op Rob. Deze komt op baan 3 weer bijna gelijk maar levert dat weer ruim in op baan 4. De laatste stint lijkt dus een hopeloze zaak voor rob ,maar met 24.50 ronden in baan 2 komt hij uiteindelijk slechts 2 baanstukken te kort op Arie!

de McLaren in baan 4
2e heat:

Arie blijft staan en Randy, Adriaan en ik komen nu in de baan. Op baan 4 , met de gefreesde McLaren rijdt ik soepeltjes weg bij de rest. De heren hebben hey soms aardig aan de stok met elkaar en dat is niet zo goed voor het tempo. Op baan 2 gaat het helemaal goed met de Williams. Ook hier is Adriaan de “ best-of-the –rest “.Zelfs met de Ferrari op baan 1 gaat het heel behoorlijk. Randy op 2 blijft nu het dichtste bij. De voorsprong is dan al ruim 6 ronden.  Op baan 3 loopt het het minst. De Jordan hobbelt als een gek en pas na 10 rondjes is dat een beetje weg. Ik rol nog net Arie met de Williams voorbij als de stroom eraf gaat! Maar 97,21 rondjes is natuurlijk niet verkeerd.


het hele veld bijeen
3e heat:

Nu blijf ik staan en komen Herman, Paul en Erroll in de ring. Direct na de start herhaald zich eigenlijk de vorige race. 3 auto’s in elkaar en 1 die gewoon doorrijdt! Het was wat geluk omdat ik op baan 1 helemaal aan de buitenkant zat maar heb ik al meteen meer dan 1 ronde op Paul en de rest. Op baan 3 loopt het voor mij weer niet als gehoopt. Ik kan Herman nog lang in het vizier houden en ga schouder aan schouder met Paul op, die wel sneller is. We eindigen precies naast elkaar, ¾ baan achter Herman. Als bonus mag ik tenslotte nog even in 2 met de Williams maar ook daar lijkt het beste van af! Ik pak wel een ronde op Paul en de rest, maar het gaat steeds weer een beetje minder dan in de vorige heat. Ik leg ruim 2 ronden minder af dan in de eerste en dat is vrij gelijkmatig verdeeld over alle 4 de tracks. Omdat ik wederom de snelste ben mag ik kiezen: Blijven staan of het zo laten en het beste resultaat houden. Mede door de aflopende prestatiecurve besluit ik mijn plek af te staan.

4e Heat:
Bas Fred en Willem wachten op mij.
 

 
Paul mag nu blijven staan en krijgt Fred en de fam. Scholten op bezoek. De Williams van Fred weet zich uiteindelijk van de McL. van Bas los te rukken en wint. Als Bas de Williams overneemt gebeurt er niet wat we verwachtten! Hij is niet zo snel als je zou verwachten! Na 9 ronden geploeter, waarbij af en toe dure tandwiel geluiden te horen bleken besluiten we tot reparatie over te gaan. De slot-it pignon en het originele tandwiel hebben de samenwerking deels verbroken blijkt na een kort inwendig onderzoek. Ik heb een Williams klaarliggen en ik denk die as even over te zetten. Paul heeft intussen een McLaren achteras gepakt. Bijna doe ik de McL. as in mijn Williams! Ik zie het net op tijd. Snel de bandjes overzetten, even indraaien (hij liep wat zwaar!?) en de baan maar weer op…de auto doet het wel maar is de snelheid wel wat kwijt. Minder dan 1 ronde op Fred op baan 1 is niet super. Maar op baan 1 , met de Ferrari is het Bas die de toon zet! Hij duikt als enige onder de 10 sec. grens en loopt weg van iedereen. Het is ongelooflijk hoe Bas de Carrousel neemt! Het binnen-voorwiel liftend, als een oude Abarth en er dan gewoon inblijven ook, 1.5 ronden voorsprong  op Fred. In de 4e  stint gaat er, net als in de voorgaande stints,  ook hier wat gelijkwaardiger aan toe. Bas(3) wint wel maar Fred(4) wordt nipt geklopt door Willem in 1.

Einduitslag:

Paul trekt zich terug in het torentje en het lange wachten begint. Er zijn zelfs rijders die zich aan een budworstje  vergrijpen.. het zullen de zenuwen zijn. Als de witte rook is opgetrokken blijkt zoals verwacht Bas te hebben gewonnen, maar dat ik 2e ben op maar liefst 3 baanstukken achterstand is toch verrassend! Je kon wel merken dat de auto's steeds iets trager werden en dat de laatste rijders daardoor wel wat benadeeld zijn. Aan de andere kant verschilde dit resultaat weinig van dat van de pre-race van vrijdag.

Hierna wordt de uitslag van het SRA seizoen nog even doorgenomen maar daarover later meer.

 

 

 

woensdag 1 januari 2014

Slot Car Challenge: Print je eigen slotcar!


Via mijn buurman Ed de Bruin (Ed's Garten Bahn, http://www.edgb.nl ) kwam ik op deze link.
 Even linksboven Slot Car Challenge aanklikken et...voila!


Get fast and furious with our Slot Car Challenge. Show us your most beautiful 3D design and you might win your very own slot car! We’re challenging you to make the coolest slot car design. You create the shell, we provide the chassis, motor, axels and wheels (which cannot be modified). Our parent company Materialise is organizing a series of races for slot cars made with 3D printing technologies, to be held at AM events worldwide throughout 2014. If you win the i.materialise challenge, you are free to race your own 3D printed slot car at one or more of these events. For now RAPID 2014 and EuroMold 2014 are confirmed. - See more at: http://i.materialise.com/blog/entry/gear-up-for-our-slot-car-challenge?utm_source=ALL+CUSTOMERS&utm_campaign=21c358f286-imat_News_New_material_challenges12_31_2013&utm_medium=email&utm_term=0_7544445bcb-21c358f286-63199553#sthash.nXkiAttq.dpuf



What is slot racing? Slot car racing is racing with miniature cars on a track. An electrical engine powers the cars. The motor is connected to a guide that is positioned under the chassis of the model. To the guide are copper braids connected and is positioned in a slot in the middle of parallel rails. The slot car gets speed if the driver gives power to the rails by means of a hand held controller.
MATERIAL
The materials you can use for this challenge are prime gray, polyamide and transparent resin.  Make sure you read the design guides to make your slot car model 3D printable.
OVERALL DIMENSIONSTo make sure your design fits around the motor, chassis, axels and wheels you can download this 3D file and model your design around it.
Your car must not be wider than 83mm. The length of your car should not exceed 200mm and the height is limited to 70mm.
PRIZES
We will select 1 winning design. The winner will get his or her own print and a 20% discount on his or her next order in the 3D print lab.
WHO CAN ENTER
This challenge is open to all designers, professional and amateur, regardless of sex, age or nationality.
CHALLENGE PERIOD
Submissions will be accepted up to 23:59 Central European Time, February 16th, 2013.
HOW TO PARTICIPATE
There is no limit on the number of entries per contestant. To enter, you need to upload your design(s) on the challenge page. Don’t forget to provide a clear explanation (under ‘description’) in at least 50 words and tell us in what material your design needs te be printed.
You can find more information about the file formats in our FAQs under ‘website’.
JURY
- See more at: http://i.materialise.com/blog/entry/gear-up-for-our-slot-car-challenge?utm_source=ALL+CUSTOMERS&utm_campaign=21c358f286-imat_News_New_material_challenges12_31_2013&utm_medium=email&utm_term=0_7544445bcb-21c358f286-63199553#sthash.nXkiAttq.dpuf

Dit is dus even een simpel dingetje voor de regenachtige zondagmiddag!
Veel plezier ermee.
Binnenkort komt er een artikel over de activiteieten van Ed en z'n 3D prints van treinen.